Jump to content

Laddningsproblem


Recommended Posts

Hej!

När jag åkte hem från American Car Show i Norrtälje igår upptäckte jag att amperemätaren betedde sig konstigt. Har inte sett det förut. Det här var längsta resan med bilen jag gjort hittills. I farter runt 80-100 så går mätaren ned på minus ungefär var femte sekund, för att efter något ögonblick gå tillbaks till noll igen. Vad är största sannolikheten att felet ligger, i generatorn eller laddningsreläet? Eller är det över huvud taget något att bry sig om?

Link to comment
Share on other sites

Monterade ur generatorn i idag och åkte till en firma i Sickla, som kollade upp den. Den laddade ingenting i deras provbänk!! Efter isärplockning och undersökning visade det sig att det var avbrott på fältlindningen.

Den något diffusa förklaringen varför den laddade ibland i bilen, var att vibrationerna gjorde att det blev kontakt. OK, det blev en utbytesgenerator, med exakt samma fästen som den gamla, fast på 61 amp i stället för 55, som den gamla var på. Glad i hågen monterade jag den nya generatorn och startade motorn. Samma problem!! Amperemätaren håller sig lugn på tomgång, men vid 1500 varv och uppåt börjar den fladdra. Enligt uteslutningsmetoden var det nu bara spänningsregulatorn kvar att kolla. Skruvade ur den och öppnade den. Det var den gamla elektromagnetiska sorten. Utan justerskruv, för att kunna reglera laddspänningen. Gjorde ren den och putsade upp kontaktbläcken, men tvivlar på att det är något att sätta tillbaka egentligen.

Kollade på internet med Hansen Racing och de har en ersättningsregulator, elektronisk med beteckningen STMVR166, som ser ut att ha exakt samma anslutningsplint, som den gamla hade. Skall jag satsa på den i stället? Har dom någon butik i Stockholmstrakten? Verkade som de bara sålde på webben. Vill minnas att de hade en butik när jag sist mekade bil för sisådär 30 år sedan;)

Link to comment
Share on other sites

Monterade ur generatorn i idag och åkte till en firma i Sickla, som kollade upp den. Den laddade ingenting i deras provbänk!! Efter isärplockning och undersökning visade det sig att det var avbrott på fältlindningen.

Den något diffusa förklaringen varför den laddade ibland i bilen, var att vibrationerna gjorde att det blev kontakt. OK, det blev en utbytesgenerator, med exakt samma fästen som den gamla, fast på 61 amp i stället för 55, som den gamla var på. Glad i hågen monterade jag den nya generatorn och startade motorn. Samma problem!! Amperemätaren håller sig lugn på tomgång, men vid 1500 varv och uppåt börjar den fladdra. Enligt uteslutningsmetoden var det nu bara spänningsregulatorn kvar att kolla. Skruvade ur den och öppnade den. Det var den gamla elektromagnetiska sorten. Utan justerskruv, för att kunna reglera laddspänningen. Gjorde ren den och putsade upp kontaktbläcken, men tvivlar på att det är något att sätta tillbaka egentligen.

Kollade på internet med Hansen Racing och de har en ersättningsregulator, elektronisk med beteckningen STMVR166, som ser ut att ha exakt samma anslutningsplint, som den gamla hade. Skall jag satsa på den i stället? Har dom någon butik i Stockholmstrakten? Verkade som de bara sålde på webben. Vill minnas att de hade en butik när jag sist mekade bil för sisådär 30 år sedan;)

Hej!

Hansen ligger ute i Spånga,vill du inte åka dit kan du beställa via Mekonomen,t.ex Sickla,eller Ringvägen 112.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var den elektroniska spänningsregulatorn inköpt på Hansen Racing och monterad. Samma fästen och samma kabelanslutningskontakt. Bytte även ut startreläet mot ett nytt för säkerhets skull. Det kostade inte många kronor och det gamla såg ut att ha sett bättre dagar.

I det nedersta fjärde stiftet på regulatorn, som sitter lite nedanför de övriga tre, hade jag ingen kabel ansluten. Däremot var en kondensator ansluten till det tredje stiftet. Min gissning är att det fjärde stiftet skall gå till laddningslampan. Jag har ingen laddningslampa utan amperemätare. Kan kondensatorn ha med denna att gör månntro?

Nåväl, när jag skulle koppla kablarna slog det fullständigt slint och jag kopplade generatorns jordkabel till batteri+sidan på startreläet. Gissa om det sprakade till när jag sen skulle koppla batterikablarna på batteriet. J---ar, tänkte jag, nu har jag bränt hela sk----ten.

Den kabeln satt ju på nedersta fästen till regulatorn i karossen. OK, gör om och gör rätt. Vrider om startnyckeln och får inte starmotorn att slå till. Den bara surrar. Juckar lite fram och tilbaka och plötsligt slår starmotorn till och motorn går igång! Ut och provkör. Laddningen verkar nu bra och hemkommen slår jag av motorn. Startar igen och nu slår startmotorn till utan problem. Provar några gånger att stänga av och starta. Inga problem.

Min gissning: I det läge startmotorn stod när jag kortslöt grejerna brändes något. Nu har jag fått den i ett annat läge och då fungerar den som den ska. Råkar den stanna i exakt samma läge igen får jag problem att starta. Är jag på rätt spår?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...