Bengan J July 18, 2011 Report July 18, 2011 Sitter på en 65:a HT , har troligen diffbroms som är sliten då det går trögt att snurra hjulet åt ena hållet med det andra i backen.På hjulcylindern är ingjutet EIS 700 och tyckt 45999 och USA på dammskyddet.Tacksam för tips och om det går att hitta delar till dennaMvh Bengan Citera
woxxow July 23, 2011 Report July 23, 2011 Du kan knappast läsa av vad du har för bakväxel/differential med beteckningar från hjulcylindern.Det skall normalt sitta en 'Tag' för att identifiera bakväxeln nånstans på banjon, fastbultad eller nitad.Varför tror du att du har en slip-diff (lamell-diff), tidigare ägare eller säljare som sagt det ?Har lite svårt att tro att du verkligen har en slip-diff.. för även om den är sliten så borde du knappast för hand kunna snurra på ena drivaxeln när den andra drivaxeln står med hjulet på backen.. även om lameller och plattor är totalslut så är det ändå ett visst fjädertryck kvar som gör att du inte för handkraft kan snurra en upplyft drivsida/drivaxel när den andra står med hjul i backen.Det motstånd/tröghet du känner när du för hand vrider drivaxeln kommer ifrån 4 st. planethjul i diffhusetsom jobbar när du driver runt genom att vrida på drivaxeln.. om du hade andra sidans hjul upplyft hade du inte käntnågon större tröghet för då hade din rörelse gått 'o-växlad' genom diffen och drivit andra sidan drivaxel åt motsatt håll än det håll du vrider den andra drivaxeln.Saknar du Tag så har du nog inte mycket annat val än att ta ut bakväxel/diffhus ur bakaxeln för att identifiera den.Är ju ine heller säkert att orginal Tag'en säger vad det är för bakväxel, den kan ju ha bytts ut under årens lopp. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.