Jump to content

C4 autlåda problem


Recommended Posts

Hej alla.

Efter att jag fick lådan renoverad uppstod en s.k flare-up mellan 2-3:an när man körde lungt, när man gasade på växlade den bra. Fick hjälp att just vaccummodulatorn på verkstad men det hjälpte inte. Då monterade verkstaden ett shift-kit och då försvann flare-upen. Men då uppstod ett annat problem istället, nu går 2:an i hårt med en dunk

3:an går i mjukt, när den sen växlar ned från 2:an till ettan går även ettan i hårt med en dunk. Verkstaden har försökt att justera vacuummodulatorn igen men det hjälper inte. Innan shift-kittet växlade den mjukt och fint både upp och ner. Vad kan man göra åt detta problem??????????

Mvh.

Uffe cmc1154

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inte mycket du får leva med det eller byta ventilpaket.

Ventilpaket slits hårdare än vad man tror och ofta är byte det enda rätta.

Att justera modulatorn var rätt. Om inget alls hände skulle jag bytt ut den. Kan ju vara defekt.

Men troligen är det shiftkitet som är boven

Då de satte i ett shiftkit så innebär det att man bytt delar som höjer oljetrycket för hårdare växlingar.

Beroende på årsmodell det är på lådan så kanske det går att mildra problemet en aning.

Vad är det för årsmodell?

Link to comment
Share on other sites

Hej Per B

Bilen är från 67 men hur gammal lådan är vet jag inte. Kan man se det på lådan? Modulatorn byttes vid renoveringen c:a 100 mil sen, den verkar fungera för lådan reagerar olika när man skruvar på den.

Flare-upen berodde den också på ventilpaketet?

När det gäller att byta ventilpaket, är det inte svårt att få tag på ett som passar lådan?

Vill minnas att jag läst det tidigare i andra inlägg.

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Inga problem få tag i renoverat/kalibrerat ventilpaket

Dessa köper jag alltid ifrån

Dom bygger ett paket åt dig till exakt spec. Pris är bra också

Flare upp är ett problem på C4 och det är kalibreringen på ventilpaketet som styr det.

Här ser du detaljer inuti ventilpaketet.

Detaljerna jag markerat är något man i efterhand kan justera.

Saknas "pucken" så kan man sätta tillbaka den.

Fjädern på "Accumulator valve" kan bytas eller chimsas för att justera trycket.

[ATTACH=CONFIG]15227[/ATTACH]

Jäkla kladdade och en massa tid, jag hade bytt hela skiten!

Har varit med om liknande problem och jag gick igenom ventilpaketet minutiöst.

Efteråt gick den dåligt iallafall.

Det är ju väldigt fina toleranser i allt och det räcker med en liten grad på en ventil för att det ska kärva.

Bara för att jag säger att felet ligger i ventilpaketet så är det ju inte helt säkert felet ligger däri.

Det är ju en känslig hydraulisk mekanism.

Jag säger bara detta utifrån min erfarenhet att det troligen är ventilpaketet som spökar.

Har du tid att pilla i det så kan det vara värt besväret.....Hantera det som en schweizisk klocka bara!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Det där är inget som jag kan göra själv, utan det måste någon som kan göra.

Det är väl bara ventilpaketet som inte är bytt annars är väl det mesta gjort.

Vad kostar ett renoverat ventilpaket?

Är detta något som du kan hjälpa till med?

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Sorry jag ger mig inte på renoveringar av ventilpaket.

Tror inte det lönar sig heller.

Kontakta Jay på Broader performance så fixar han ett som är korrekt byggt för din bil

sales@broaderperformance.com

Priset varierar men här ett exempel på 190 dollar....hemma för drygt 2500kr till din dörr

Dessa är renoverade original paket vilket är dom bästa.

Du uppger bara hur du tänkt använda bilen med motorstyrka, vikt och bakaxelutväxling så hjälper dom dig med rätt paket.

Link to comment
Share on other sites

Föresten har du slirat mycket på 2-an efter renovering.

Tänkte bara så det inte bara är lamellerna som gett upp. Har oljan luktat bränt????

Angående lamellerna har du testat med tryckluft att lamellpaketet verkar fungera som det ska?

Man kan inte se något men man ska höra hur kopplingen pressar ihop lamellerna utan att speciellt mycket luft läcker ur kolven

Om det blåser oroväckande om lamellpaketet så har det inte renoverats rätt.

Exempelvis så har man skadat O-ringar vid montering

Hoppas det var en seriös firma du anlitat. Kolven i servopaketet tar man inte loss utan press

post-2532-144839158774_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lådan slirar inte alls på någon växel, jag vet inte hur man testar lamellerna med tryckluft jag kan ingenting om växellådor. Det var en seriös firma som utförde renoveringen en av dom bästa i stockholm.

Jag tänkte inte på renovering av ventilpaket utan om du kunde beställa ett som passar och montera det.

Jag har åxå funderat på om man skulle montera en fyrväxlad låda istället, för bättre komfort nu är det ju ett ganska högt varv vid 90-100km, vilken låda är isåfall att rekomendera?

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har häcken full med arbete trots det är ett ganska snabbt byte.

Bra att det var en serös firma då är det säkert rätt gjort!

Tror dom gör det blixtsnabbt åt dig.

En fyrväxlad låda är ingen skillnad eftersom sista växeln är samma 1:1 utväxling som för C4

Däremot om du verkligen vill ha manuell låda så finns det moderna 5-växlade ombyggnads satser.

Då sänker du varvtalet brutalt mycket.

Men det är ett omfattande jobb.

Förutom en ombyggnadssats så måste du även byta ut hela pedalstället

Här ett reportage hur ombyggnaden går till

http://www.mustangmonthly.com/howto/mump_0307_how_to_install_a_five_speed_in_vintage_mustangs/index.html

Exempel få firma...finns massa andra...i denna sats finns inte pedalställ som man måste leta upp

http://www.cjponyparts.com/t5-transmission-conversion-kit-deluxe-289%2f302%2f351w-1968/p/T5CK12/

Ett annat mycket billigare alternativ är att byta till en modern automatlåda av modell AOD

Väldigt enkelt byte och sista växeln på dessa är 1:0.64.

Alltså drygt 35% sänkning av varvtalet

Finns en massa firmor som har

http://www.transmissioncenter.org/classic_mustang_to_aod_conversion.htm

Eller här http://www.cjponyparts.com/complete-aod-conversion-kit-1967-1970/p/AODCK4/

Här även en artikel hur man gör en AOD ombyggnad

http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0608_ford_transmission_swap/index.html

Det finns en massa firmor som är bra att handla från i USA.

Jag tror nog det finns folk i klubben som har gjort AOD konvertering som kan ha tips på detta.

Dom jag radade upp är bara exempel men har goda erfarenheter av dom.

Link to comment
Share on other sites

Att köpa en modern AOD låda som är genomgången och ok vad kostar en sån?

Finns det inga firmor i Sverige som säljer dom?

Passar dom direkt utan ombyggnad?

Det skulle kännas fint med en varvtalsänkning på 35%

Att konvertera den befintliga lådan till AOD är inget jag kan göra själv, dessutom blir det ganska dyrt c:a 20.000:- med arbete.

Jag får höra med dom som renoverade lådan om dom kan byta ventilpaketet. annars får jag nog överväga att byta till en AOD

Uffe

Link to comment
Share on other sites

AOD är en helt annan låda än C4...Själva konverteringen innebär förutom en ny AOD växellåda så behövs lite fästen och dyligt för att det ska passa i Mustangen... Det som behövs för att byta till en AOD är följande

- Helrenoverad Ford AOD växellåda inkl oljesticka och TV-kabel till förgasare

- Ny momentomvandlare AOD (Turbin)

- Ny startkrans för AOD

- Nytt växellåds fäste + växellådskudde

- Nytt växellåds länkage så du kan använda befintlig växellådsspak

- Ny Yoke till kardanaxel

Firman PACT som jag länka till ovan uppger på hemsidan att deras "kit" kostar 1600 dollar.

Tror dock de glömt lite detaljer så det tillkommer säkert lite till men dom vet vad som behövs.

På dessa bilder ser du allt som behövs

Gissningsvis har du alla dessa delar hemma för ca 20-25.000kr beroende på delar och hur mycket effekt det ska tåla

Bara att skruva i. Du gör inget ingrepp med svets/kap och annat.

post-2532-14483915881_thumb.jpg

Hitta föresten en bättre artikel där du ser hur enkelt det kan vara att byta till AOD

http://www.mustangandfords.com/howto/5280_automatic_overdrive_transmission_swap/index.html

post-2532-144839158783_thumb.jpg

post-2532-144839158787_thumb.jpg

post-2532-144839158793_thumb.jpg

post-2532-144839158797_thumb.jpg

post-2532-144839158805_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja du, det låter som en dyr historia det där, ibörjan av tråden skrev du att man eventuellt kunde mildra problemet beroende på årsmodell på lådan, om lådan är en 67:a vad kan man göra då.

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...