Jump to content

Tennspackling


Recommended Posts

Hej!

Tänkte ge mig i kast med att tennspackla snart. Är det någon som kan ge några goda råd på hur man ska göra /inte göra. Som jag har förstått det går det, att efter lite träning få till det. Vad ska man tvätta av tennet med när man är klar? Går det att tenna på fabrikstennet vid a- och b-stolpe? eller måste jag värma bort det gamla tennet först? Alla tips mottages varmt!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det finns inte många kvar som använder denna

metod, troligen bara dom som renoverar mkt

gammla fordon. :?

Jag har renoverat en del Mustanger och jag har

aldrig använt tennspackling inte ens vid renovering

av HT stolparna bak som kan vara mycket rost

skadade på 65-66. :shock:

Anledning till kraftiga rostskador på HT stolpen är

just att man använt tennspackling som dålt rost. :(

Åter till din fråga om tennspackling, jag har råd-

frågat några bilackerare och dessa säger, att

plast spackel som finns i dag är så bra utvecklade,

så tenn har blivigt onödigt och för omständigt att

arbeta med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Lars varför skulle det rosta fortare med tenn?

Nog för att plastspackel har utvecklats men att det används mer idag beror nog mer på att det går fortare.

Dessutom innehåller tenn Bly som är miljöfarligt och därför inte bra för plåtslagare som jobbar dagligen med detta

Vid HT stolpen tycker jag att tenn absolut användas för där är det stora rörelser och krafter.

Har sett alldeles för många misslyckade "plast" försök just där. Minsta rörelse i karrossen och det blir en spricka i plasten.

Tenn biter sig fast i plåt och är mer följsamt än plast.

Plastspackel lägger sig som ett lock på plåten och binder inte lika bra och då finns det ett litet utrymme för luft och därmed fukt som startar rostangrepp.

Tennspacklar man på rätt sätt så är det starkast.

Tex kan man använda kopparnät som armering ifall det är ett större område att spackla upp

Link to comment
Share on other sites

Utan att vara expert så kan man idag påstå att de alternativ som finns i glasfiberspackel istället för tennspackel är nog så bra. Tennspackling är en gammal metod som förmodligen var bästa alternativet innan de nya plasterna kom. Tenn sjunker inte, (brukar vara ett försvar), men det gör inte de nya plasterna heller, om man väljer rätt sort.

Vid byte av plåt så är glasfiber en bra metod för att fylla ut ojämnheter och sen en finspackling ovanpå. Oavsett om du använder tenn eller glasfiber så måste du ändå lägga finspackel. Hör med plåtfirmorna och lackerare hur de gör och vilket spackel de använder.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Vilka är dom "nya" plastera?

Utveckla gärna.

I den verkstad jag huserar står 2st Mustanger som båda två är glasfiberspacklade vid HT stolparna.

Båda har nu kraftiga sprickor vid lagningarna eftersom glasfibret har släppt från plåten.

Link to comment
Share on other sites

Tennspackel är en fin konst som kräver kunskap och finkänsla... En nackdel är nog att järnet blir en offeranod mot blyet i tenn, där med galvaniska strömmar och rost. Vet inte hur stort problemet är men teorestiskt sett så ser det inte roligt ut.

Link to comment
Share on other sites

Har provat tennspackling som novis, på min Cuda som jag renoverar.visst var det lite knepigt med rätt temperatur på tennet och få underlaget tillräckligt rent.Men det var defenitivt kul att prova på.

Link to comment
Share on other sites

Tenn er nog best på takstolpar. Titta på gamla custombilar. Når dom custade en bil i gamla dar drog dom dit ny plåt med skruvar og tennade over. 30-40 år senare sitter tennet kvar. Fråga deg sjelv om plastspakkel vil sitta kvar i 30-40 år.

En annen sak er at det kreves mycket øvning for at du skal få det 100%. I gamla dar hadde dom inte nåt annat , så dom va tvungen.

John

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Känns skönt att få igång en diskussion i detta ämne med tenn,

Som vanligt så är det ingen som vet något när frågan ställs på

forum. :?

Men ett litet inlägg och det blir full fart "härligt". :shock:

Nackdelen med tenn är att den eventuella rost-

skadan inte kommer fram föränn det är för sent. :(

Rosten måste leta sig utanför det tennspacklade

området för att bli upptäckt, just detta rost problem

har vi på alla tidiga HT modeller av Mustang och då

först och främst HT stolpen som har en tjock tenn-

spackling. :?

HT Stolpen rostar dålt, plåt pungtas samman på ett ställe,

ytterskärm, tak, innerdel karossplåt, detta har man sedan

gömt under tenn. :?

En av annledningarna till att det rostar är att kondensvatten

från undersidan av takplåten rinner ner i ht stolpen. :shock:

HT stolpen har också en benägenhet att spricka pga

att denna del i karossen fungerar som en torissionstav,

karossen vrider sig just här framför alt på lätt vässade

HT Mustanger. :(

Nog om detta med HT och tenn. :wink:

Jag skrev inte att det rostar mer för att man annvänder tenn,

det jag ville framföra var att det finns lika bra nästan bättre

plast och metalspackel spackel idag änn just tenn. :roll:

Vi får inte glömma att utveklingen går frammåt även på

spackelfronten.

Ni vet väll att man limmar karossplåt på många bilar idag

istället för att pungtsvetsa, också en del av utvecklingen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok för utveckla svaret på vilket spackel som används så är det nog varierande fabrikat, (var och en får ju sin favorit har jag förstått, "som man sen säger är bäst"). De flesta använder glasfiberspackel som bas vid fyllnad efter svetsning, på grund av att det är snabbt att applicera och hållbart (kanske inte tennéts kvalite, men nog så bra).

Har själv använt mig av tenn på det senaste objektet och anser väl att det är en beprövad metod som förutsätter ett bra förarbetet och underlag.

Har rådfrågat lackerare vid tidigare renoveringar och får till svar att glasfiberspackel är bra. Jag kan väl tänka mig att en firma ser glasfiber som en snabbare och effektivare metod.

Varianten av så kallad kemisk metall finns också som fyllnad. Vilket även används vid reparation av båtmotorer som får utstå betydligt mer påfrestning än en karrosslagning gör. Man har ju knappast en bil bortåt 30år så det blir lite svårt att bekräfta respektive metods hållbarhet. Fast det bästa är väl att slippa laga plåten.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era åsikter. Intressant läsning. Jag är själv novis på området och har fått för mig att det "känns bättre" att fylla med tenn vid större reparationer (eftersom det används från fabrik) än att ha ett tjock lager med plast på karossen...antar att det är en smaksak. Jag tänker i alla fall prova att tenna så får vi ser hur det slutar. En liten fråga till bara :P Har lagat både vid a- och b-stolpe och har fabrikstenn kvar där. Går det att fortsätta och tenna vidare på detta eller måste jag värma bort det gamla tennet först?

Link to comment
Share on other sites

Det går hur bra som helst att tenna vidare

har gjort det många gånger själv utan problem !

du måste slipa o förtenna plåten först med bera fix(tennpasta)

annars sitter det inte ordentligt , men det kanske du redan visste !!

// Micke cmc 1300

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...