Jump to content

kolvringsspel 302a


mackan_berg

Recommended Posts

Du kanske bör kolla blocket först eftersom det kanske inte är kolvringarna som är slitna.

Är loppen för slitna åker du på omborrning + nya kolvar + nya ringar.

Är det enbart ringar som är dåliga så måste du iallafall kolla vilken tjocklek på ringar det sitter i.

Om någon tidigare ägare bytt kolvar så finns risken att det är tunnare ringar är original.

Honing av cylindrarna bör du vilket fall göra även om du bara byter ringar annars slits de nya ut snabbt.

Link to comment
Share on other sites

motorn är nyborrat och i dag köpte jag kolvringar till 0,60 borr men samma fel... för stort kolvringsspel vad ska jag göra? finns det större ringar att köpa än 0,60? eller är det bara kasta blocket på skroten?

Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet att mäta cylindrarna? Så det inte har blivit lite för stort vid uthoning till rätt kolvspel osv... man vet ju aldrig. Tycker dock att väldigt ofta med vanliga standard ringar som är "file fit" så har det inte behövts justeras något. Men gå på Pers mått där... tråkigt om det blir för glest från början.

Link to comment
Share on other sites

Oj ...0.060'' borr är absolut max man kan gå på smallblock... Man rekommenderar att inte gå över 0.030'' helst

På en racebil spelar inte detta så stor roll men för en motor som ska användas på gatan så kan det bli värmebekymmer eller rentav att en cylindervägg spricker.

Man kan slipa in ringar vilket alltid är bäst.

Men det bör du låta en motorfirma göra!

Undrar om det inte är borrat mer än 0.060'' för ringarna du köpt borde stämma.

Ringer lite varningsklockor här att cylindrarna är för stora för både kolvar och cylindrar!!!

Du kanske bör lämna in blocket för kontroll på motorfirma och be dom göra en bedömning om det är värt att gå vidare.

För egen del skulle jag inte våga bygga vidare på block som är borrat så pass mycket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om jag minns rätt är tumregeln 4 tusendels tum per tum borr, så det blir 0,0162 tum eller 0,41 mm spel för de överste ringarna. Om spelet är 0,15 mm för stor, då är cilindrarna honade ~0,04 mm för mycket. I alla fall för ringarna. För kolvarna kan det vara rätt. "File to fit" ringar har oftast en överdimension på ~0,005" (0,065" altså i ditt fall), så de kan kanske lösa problemet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...