Artur July 27, 2011 Report July 27, 2011 Hej gott folk,Min remskiva till vattenpumpen har separerat sig och efter ett långt letande hittade jag en kromad tom.Idag fick jag hem skivan men den verkar inte fungera alls, när man gemför skivorna så verkar de vara exakt likadana (kanske någon mm större i diameter.Den tar i vevaxelskivan, men inte hela vägen utan bara en del. Provade att starta och det lät grönjävligt och så visade sig märken på skivan.Kan det vara skivan som är skev eller kan det vara något annat i motorn?Jag snurrade på axeln till vattenpumpen och den känns inte skev på något sätt, eller så är det väldigt svårt att se.Däremot har är skivan lite ojämn, den är tjockare på ett ställe och det är just där det tar i.Vad ska jag göra? Det verkar inte vara lätt att få tag i en sådan skiva och jag vill inte att en remskiva ska sätta stopp för säsongen.Det handlar om en 289-a i en 65-a/Artur Citera
johnem73 July 27, 2011 Report July 27, 2011 ta fram vinkelslipen slipa ner skivan eller sätt en distans bakom det gjorde jag på 302 förut .på min 68 sitter det en stor bricka\distans innan för skivan den kanske saknas eller sitter på gamla skivan.mvh john Citera
Per Berglund July 27, 2011 Report July 27, 2011 HejFord är ju krånglig med detta eftersom det finns massor av varianter.Nytt är lätt att få tag på.Tex detta http://www.mustangsunlimited.com/itemdy00.asp?T1=68509B+01Kolla måtten i länken om de stämmer med originalet.Annars sök vidare då de har massorNär jag hör ordet kromat så är det för mig samma som att det garanterat inte kommer passa eller dålig kvalitet. Citera
Artur July 28, 2011 Author Report July 28, 2011 Har slipan ner den sida som tar i, hoppas att det funkar. Ska kolla det ikväll.Det är otroligt svårt att få tag i en sån skiva, jag fattar inte.Man kan ju få tag i allt annat väldigt lätt Citera
CMC-49 July 28, 2011 Report July 28, 2011 Orginaldelar som Remskivor . vxlspakar , kardaner verkar vara delar som e helt omöjliga att få tag på....... Citera
Artur July 28, 2011 Author Report July 28, 2011 Det verkar inte bättre. Man tycker däremot att det som tillverkas borde ha ett någorlunda kvalité, att hålen ska sitta där de ska t.ex.Monterade skivan idag, startade motorn för att se hur den beter sig. Tar fortvarande lite i så jag behöver slipa lite till. Axeln i vattenpumpen är iaf rak då jag vred på skivan till olika hål men den tar alltid i på samma ställe. Citera
Artur July 30, 2011 Author Report July 30, 2011 Skulle den här skivan fungera på min?http://www.summitracing.com/parts/MCH-1553/?rtype=10Såg att den var 1" mindre i diameter påverkas vattenpumpen mycket, den kommer ju att snurra snabbare.Sen vet jag inte om hatten tillåter fria vägar för servostyrningen./Artur Citera
bosewallius July 30, 2011 Report July 30, 2011 Har du kvar din original? I så fall vad är märkningen på remskivan? Jag har två extra remskivormärkta C5AE 8509B. Tyvärr finns dessa här i Texas Dessa är likadana som jag har på min 65:a Shelby.Mvh Bosse CMC 342 Citera
Per Berglund July 30, 2011 Report July 30, 2011 http://www.mustangsunlimited.com/itemdy00.asp?T1=58509J+01http://shop.autocraftinvestments.com/index.php?p=product&id=106403&parent=2828 Citera
Artur July 30, 2011 Author Report July 30, 2011 Har du kvar din original? I så fall vad är märkningen på remskivan? Jag har två extra remskivormärkta C5AE 8509B. Tyvärr finns dessa här i Texas Dessa är likadana som jag har på min 65:a Shelby.Mvh Bosse CMC 342Tack Bosewallius,Min heter C5OE-8509-A, den skiva du har är till bil utan servostyrning. Det innebär att remmen till servopumpen inte kommer att gå fritt.Hittade en sådan här i sverige. Citera
Artur July 30, 2011 Author Report July 30, 2011 Tack PerHittade de ochså,Problemet är att det är så otroligt tät mellan skivorna att jag tror att de kommer ta i varandra ochså. Min är exakt 6,1 tum i diameter och 60 mm högArtur Citera
Per Berglund July 30, 2011 Report July 30, 2011 Samma mått alltså? Dimensions:-Overall OD: 6-1/8" (156mm) Citera
Artur July 30, 2011 Author Report July 30, 2011 Haha,Det var ju min räknare som strula, det är ju bara någon milimeter större än min.Det borde funka.Tack Per Citera
bosewallius July 30, 2011 Report July 30, 2011 Okay, så din bil har servo. Då är den du hade C5OE-8509-A den rätta. Infördes för att fixa ett problem att C5AE 8509Btog i den undre remskivan. Tyvärr har jag ingen C5OE.Mvh Bosse CMC 342 Citera
Recommended Posts