Jump to content

Ivrigt tändlås.


smen

Recommended Posts

Hej.

Jag har ett konstigt fel på min 66:a.

Om jag vrider nyckeln till ACC , ON eller START, så börjar startmotorn att gå, när motorn startar så ligger startmotorn fortfarande på.

Tändlåset med bakstycke byttes, ingen skillnad, startrelät byttes ingen skillnad.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Samtidigt vill jag tipsa om en bra firma med snabba leveranser och det är Tonys Autoparts i Halmstad.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Felet är hittat !

Kablarna till Neutral/backljuskontakten har legat emot headersen och smält med kortslutning som följd.

Man undrar hur startmotorn kan få ström den vägen,finns kanske fler konstigheter i mitt elsystem.

Link to comment
Share on other sites

El är jätteenkelt! + och -. Sen när det blir kortis, eller jordfel, då blir det komplicerat.;)

Och det är ingen svartkonst med det!:) Man måste bara förstå hur elektronerna rör sej.;)

Man jämför ofta med hur vatten rör sej. Som det läcker vatten, kan det också läcka ström.

Viktigt att kunna är Ohm's lag. U=R*I. D.v.s. U=spänning, mäts i volt. R=motstånd, mäts

i ohm. I=ström, mäts i ampere. Elementär ellära. Förstå den lagen och allt blir så mycket

enklare.

Nu får jag säga som Oscarsson brukar säga: Jag svamlar för mycket!:oops:

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Inte svårt egentligen men det kan bli förvirrat när man ömsom matar och ömsom jordar på olika ställen i samma bil för att få funktion i syfte att spara pengar. I kombination med jordfel och kortisar kan felsökning bli trassligt.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...