August 5, 201113 yr comment_106944 Hej.Jag har ett konstigt fel på min 66:a.Om jag vrider nyckeln till ACC , ON eller START, så börjar startmotorn att gå, när motorn startar så ligger startmotorn fortfarande på.Tändlåset med bakstycke byttes, ingen skillnad, startrelät byttes ingen skillnad.Är det någon som vet vad det kan vara för fel?Samtidigt vill jag tipsa om en bra firma med snabba leveranser och det är Tonys Autoparts i Halmstad.Thomas
August 5, 201113 yr Author comment_106945 Felet är hittat !Kablarna till Neutral/backljuskontakten har legat emot headersen och smält med kortslutning som följd. Man undrar hur startmotorn kan få ström den vägen,finns kanske fler konstigheter i mitt elsystem.
August 5, 201113 yr comment_106976 Bilel är rena svartkonsten. De konstruktörerna följer inga "regler". Billigaste och enklaste sättet att få funktion gäller.//Mats
August 6, 201113 yr comment_107004 El är jätteenkelt! + och -. Sen när det blir kortis, eller jordfel, då blir det komplicerat.Och det är ingen svartkonst med det! Man måste bara förstå hur elektronerna rör sej.Man jämför ofta med hur vatten rör sej. Som det läcker vatten, kan det också läcka ström.Viktigt att kunna är Ohm's lag. U=R*I. D.v.s. U=spänning, mäts i volt. R=motstånd, mätsi ohm. I=ström, mäts i ampere. Elementär ellära. Förstå den lagen och allt blir så mycketenklare.Nu får jag säga som Oscarsson brukar säga: Jag svamlar för mycket!Mvh.P-O
August 6, 201113 yr comment_107012 Inte svårt egentligen men det kan bli förvirrat när man ömsom matar och ömsom jordar på olika ställen i samma bil för att få funktion i syfte att spara pengar. I kombination med jordfel och kortisar kan felsökning bli trassligt.//Mats
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.