Jump to content

Mustang GT 87-93 med targa?


Björnen

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en Mustang GT 87-93 (helst senare årsmodeller med airbag ifall olyckan skulle vara framme), och skulle helst vilja ha targatak.

Tidigare har det funnits en till salu på blocket från 1987, och jag har googlat och sökt på forumet men inte lyckats hitta så mycket information.

Vad jag kunnat klura ut tillverkades det i alla fall Mustanger med targa 1987.

Har det tillverkats några senare än så?

Jag har tänkt mig en import från USA, som ska sammanstråla med en roadtrip i Kalifornien (nästa sommar om allt går som jag vill).

Har någon tips på vad jag kan söka efter för nyckelord på amerikanska bilsajter för att hitta just targatak?

Jag har provat t-top och targa, men inget av dem verkar ge några träffar. Knappt på modeller där targatak inte är ovanligt.

Känner ni till några nackdelar med targa?

Ha det bra!

Johan

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så försvann targan där 89 eller nåt... airbagen kom och tiltratten försvann osv... Skit i targan och skaffa en sen Fox istället :P Men det är säkert gott och lyfta av luckorna på sommarn...

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så försvann targan där 89 eller nåt... airbagen kom och tiltratten försvann osv... Skit i targan och skaffa en sen Fox istället :P Men det är säkert gott och lyfta av luckorna på sommarn...

Kanske blir till att skita i targataket då. Targatak får flyttas längre ner på checklistan för objektet, men jag tror jag låter det ligga kvar i alla fall.

Om targatak innebär att jag inte får airbag och abs på bilen, så får det helt enkelt ryka.

Får försöka hitta någon som gjort ett redigt jobb med att konvertera en 93a till targa eller liknande. :D

Link to comment
Share on other sites

ABS fanns dock aldrig på Foxen.... Men å andra sidan får du ABS om du kör aktivt med original Fox-grejer.. ;) Bara och leta tills du hittar!

Darn! Jag har fått för mig att de fick ABS omkring 1990. Hänger inte riktigt med på vad du menar med att jag får ABS om jag kör aktivt med original Fox-grejer (?).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett exempel ur verkligheten... Full snurr en bra bit över 200km/h och kanske aningen sen broms pga upphinnande av framförvarande trafik... bromsarna var slut innan man var nere i 100km/h igen... Det var det jag menar med ABS vid aktiv Fox-körning... Ska du åka fort och busigt så planera körningen långt innan. Eller byt till fetare grejer... Cobra R tex... det är precis vad Foxen behöver.. /J

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gammal tråd, men det var länge sedan jag var inne på forumet... :)

FOXen med t-top (som var den officiella benämningen) fanns bara en bit in på 1988, kanke var det tom så att det bara var överblivna 87or som såldes som 88? Alltså en ganska ovanlig modell, där en del puritaner skällt lite på mig för att jag numera kör dragracing med min. :)

Läckande luckor är mer regel än undantag, framför allt vid luckans tätning mot sidorutan i dörren. Dörrarna saknar, precis som på caben, rutramarna.

Att överhuvudtaget tänka safety first om man vill ha en FOX är nog lönlöst. Original rullbältena låser inte förrän en liten "knapp" som sitter i dörröppningen på b-stolpen trycks in av kollisionen... :) Det enda som är halvvettigt är brytaren till bränslepumpsreläet som manuellt går att återställa vid behov. Stötfångarna är klena u-balkar som går in i rambenen med små gummidämpare, osv, osv... Bilen är mjuk som en gammal ostbåge vid stolarna, och kräver sub frame connectors för att ens få väghållningen att fungera...

MEN, MEN, MEN: jag har haft min sedan 1998, och den har gått från slaskiga vintervägar som bruksbil till att vara min tävlingsbil, och jag skulle aldrig få för mig att sälja den! Saknar ibland möjligheten att ta ut den på en runda, då den numera körs med bla öppna headers (klassreglerna tillåter det), men om jag bara hade haft ett större garage så jag hade fått in en till så hade det garanterat stått en FOX till (gatlegal) vid sidan om min t-top! Roligare bil att köra får man leta efter, och utvecklingspotentialen är det bara din egen ekonomi som sätter gränser för. Skaffa en, av valfri modell (HB, Coupe, T-Top, cab), och du är förmodligen fast ganska snart. Precis som jag, och flera av mina vänner är :)

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fan Jocke - du skulle blitt läkare istället... du ställde just en 100% korrekt diagnos på mina symptom... Fast min har inte rullat på ett par säsonger dock... suget börjar bli stort nu... Förresten, hur ser en gatlegal Fox ut?

:P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...