Jump to content

Soppaproblemen?!


Perssson

Recommended Posts

Har lite problem med min mustang som ja inte får nån ordning på.. En GT -00

Vid full gas å höga varv så känns den klen å misständer å går dåligt

orkar knappt varva över 4000 rpm, känns lite småryckigt på låga varv me.. på lägre varv å tomvarvning går den bra,..

mätte upp bränsletrycket på fuelrailen å de ligger på 2-2,5bar, alltså ca en bar under va de borde ligga på..

Nåt som låter bekant? Vad kan vara tänkbara fel, Ingen CheckEngine-lampa lyser..

Har bytt bränslefilter, lyft ner tanken å kollat pumpen men den ser okej ut, kan den förlora kapacitet? en bränslepump brukar väl funka eller så gör den inte det.. Regulator?

Kan de va nå annat som gör detta..

Kan man testa Lambdasonder, luftmassemätare, Avgassystem, kattar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en GT -00 med lite liknande symptom... dock orkar den väl upp på höga varv, men efter några sekunder på full gas så är det som att den smårycker, märks tydligast vid "något" högre motorvägsfarter,

Har bytt stift, tändspolar, luftfilter, soppafilter och gjort ren luftmassemätaren & spjället.

Så jag är inne på soppapumpen, eller vem vet... kanske är kattarna som har packar ihop, dock bra avgasvärden... har varit såhär i tre säsonger nu, och har som tur är inte blivit värre iaf.. inte så ofta man ger järnet ute på motorvägarna heller.

Får följa denna tråd o se om nån har nå förslag, om inte annat lär det märkas till nästa säsong då åtminstone rökrör står önskelistan till jul..

Link to comment
Share on other sites

En strulade luftmassemätare är ett kärt och återkommande problem på våra bilar som kan ge upphov till diverse problem. Det låter ju som att din bil inte får tillräckligt med soppa när den får lite varv. Är AFM kass så får datorn fel uppgifter och skickar för lite soppa till motorn. Det skulle kunna förklara det låga bränsletrycket.

Testa rengöra AFM och se om det hjälper annars byt. Kan du testa någon annans så är det såklart bästa lösningen. Det som gör det lurigt med AFM är att den kan se OK ut men vara kass iaf. Vet att minst en användare här har haft liknande fel, undersökt sin AFM utan att hitta något och bytt AFM till slut efter att allt annat har blivit testat. Därefter försvann problemen.

Link to comment
Share on other sites

Mustang 99 och uppåt kör ju bränslesystem utan returledning... så du har ju ingen regulator som styr trycket på det viset som de tidigare... Datorn sköter istället trycket genom att "försöka" styra pumpen. Så bör ju vara pumpen eller styrningen till denna? Byt pump och testa... är nog smidigast.

Link to comment
Share on other sites

Luftmassemätaren har jag rengjort, men som sagt kan den ju vara kass ändå!

Pumpen, brukar pumpar kunna 'försämras' så dom ger mindre tryck?

känns dyrt att bara byta för att testa, men kanske är enda sättet!

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju haft liknande problem i ett par år med min -98GT, och har gjort det mesta du nämner. Det slutade med pumpbyte och nu går den som en dröm igen.

Dock var det fler saker som krånglade, som jag har åtgärdat "på köpet" så att säga. Nya kattar, nya tändspolar nya filter osv.

Men hade jag börjat med pumpen hade det märkts störst skillnad direkt.

Nu säger jag inte att det är det på din bil, men säger som de andra - prova med annan pump.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har ja skaffat en ny begagnad pump å testa me!

meen lyckades att få sönder den här yttersta änden på tankröret när ja skulle montera tillbaka det!

är de nån backventil å en fjäder eller så.. nån som vet om den har nån större betydelse eller funkar de lika bra utan dom delarna å bara ha röret kvar där?

dessa plastbilar...

Link to comment
Share on other sites

sådär!

Hjälpte inte mycke med 'ny' pump.. tror ja ska försöka beställa en luftmassemätare nånstans, annars är de väl bara å ställa undan å vänta på våren!

va finns de för bra ställen å handla grejer på?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nu testat med annan luftmassamätare me, lite skillnad men inge mycket, går absolut inte lika bra som i våras!

så fruktansvärt less på bilen..

tänkte innan de blir allt för dåligt väder försöka testa med en soppatrycksmätare ja kan dra in i cupen mäta nu efter alla försök med soppan.. nån som vet vad 'cyckelpumps'kopplingen som sitter på fuelrailen har för gänga/dimmension?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej! Om du har en EGR-ventil så kolla den. Jag har haft liknande problem på andra bilar och min 95:a har EGR-ventil. OM den "hackar" när den ska öppna så blir det ryckigt vid visst varvtal.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...