Jump to content

Fråga om ’Matching Numbers’


COCS

Recommended Posts

Jag söker efter min första ’veteran-bil’ = Ford Mustang 60-talare. Har naturligtvis massa frågor inför köpet. Jag söker mkt på nätet, men kan inte hitta allt. En av dessa frågor gäller ’Matching Numbers’.

Jag vill ha och beredd betala för en bra bil, nära originalskick - inom rimliga gränser.

Funderingarna jag nu har:

--- Hurpass viktigt anser man generellt att det är med ’Matching Numbers’?

--- År det vanligt att motor och / eller växellåda är annat än originalet?

--- Tycker ni att det i dagsläget, under normala omständigheter, inte spelar ngn större roll, beroende på att det numera ofta inte längre är ’Matching Numbers’?

Jag har ingen som helst uppfattning om hurpass vanligt det är med utbytta motorer / växellådor på 60-tals Mustanger, så jag vill jättegärna höra era synpunkter.

Tack på förhand! Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Gamla bilar har ofta ut bytade motorer och vxl-lådor och ofta till bättre ,,

jag tycker att är det bara rätt typ av delar så spelar det väl ingen roll .

sen är det väl så man säger m-nr för att få mer betalt för bilen,

men innan 1968 fanns inga motor-nr instansade så där är det väldigt svårt att identifiera motorns orginalitet..

Link to comment
Share on other sites

Ja det där med "matching numbers" känns mer och mer oviktigt och särskilt för Mustanger

Som CMC-49 säger så är det nästan praxis att motorer och dylikt är bytt.

Tidens tand bryter ned det mesta och motorer är sånt som snabbt gjort sitt.

"matching numbers" är mest intressant för de som har intresset att renovera upp till utställnings skick.

Mer av historiskt intresse och visst är värdet bra men inte någon vinstmaskin....Trots allt en dussinbil typ Volkswagen..Så priset blir därefter

Vissa unika Mustanger så som Shelbys, BOSS och Big Block bilar är det viktigt med rätt delar

Utan att veta känns det faktiskt som att fler väljer att modernisera sin Mustang än att behålla original.

Speciellt de tidiga Mustangerna som är så motor svaga och lite trista i körning.

"Restomod" är ett ord som blivit vanligt och att bygga sin egen Mustang så som man vill ha den är inte fel.

Tex

Man kan nästan säga att redan när Mustangen var ny så var det en "moddad" bil av kunderna.

Har för mig jag läste i Lee Iacoccas bok att basbilen kostade 2000dollar hos Ford och utöver detta så la kunden på 1000dollar i options i snitt!!!

D.v.s 1/3 av bilen var kundspecifika önskemål och utöver detta så hade även Ford dealern själv vissa options utöver listan.

Då kan man ju sedan ställa sig frågan "Vad är matching numbers???". :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel viktigere at karossen er bra en om motoren er orginal. Vil vel heller ha en Mustang med orginal rostfri kaross. Tenk på alla Mustanger som er hopsvetsad av 100 tals hemgjorda plåtbitar, og sen spaclad over! Jovist, har sjelv gjort det! ;-)

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, mkt uppskattat!

Jag är 47 år nu. När jag var runt 20 år var det ett jäkla tjöt om Matching Numbers på bilarna vi mekade med då.

Men jag förstår och det känns bra att det är mindre viktigt och att huvudsaken är att bilen är en bra bil, rostfri eller lagad på ett bra sätt. Det är ju gamla bilar nu och bättre att dom hålls igång av folk som gillar att se dom fungera hellre än att dom inte lagas alls. Man kan säga vi har dom bara till låns och förvaltar dom till nästa...

Tack för att forumet finns!

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att de som vill ha 100% original är färre idag än för 10 år sedan, men trots det är det väldigt mkt snack om vad som är "rätt och fel" på bilträffarna. Det finns - som du ser av svaren - alltid människor som inte bryr sig om original/matching # etc (deras fulla rätt), men när det är dags att sälja så ger original alltid mer betalt... jag upplever att det fortfarande är fler som gillar original mer än tex restomod. Skulle summera med att många verkar tycka att delar som är lätta att plocka av/på är OK att byta - tex insug/förgasare, fälgar/däck, möjligen stolar...

viktigast är väl egentligen att man är nöjd själv :-)

Matching # kan vara svårt att bedöma. Dock finns ju en massa datumkoder och det är mkt lätt att se om motorblocket är i närheten av original. Tror man brukar säga att delarna ska vara gjutna inom ett par månader före bilens planerade byggdag (datumet på dörrplåten). VAd gäller låda och bakaxel så finns också tags där datum och modell/utväxling mm står angivet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...