Jump to content

boss 302 vs org 302


samus

Recommended Posts

Menar du ett original BOSS block från 1969-70?

Såg du sökte på köpes och säger bara glöm det!!

Samlarobjekt och ytterst svårt hitta bara ett block.

Skillnader är 4-bult, skruvade frostplugg, lite mer kött i blocket, stålvev.

Menar du det nya BOSS blocket som Ford nu tillverkar som nytt så är det fler skillnader.

http://www.summitracing.com/expertadvice/storydetail/newproducts/Closer-Look-Ford-Racings-Boss-302-Block/

Billigare med nytt garanterat

Finns ju även Dart block som är bättre

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du varvas?

En stroker varvar man helst inte som en vanlig 302

Ska du inte tävla så duger ett vanligt block med stödgördel annars måste du nog satsa på ett nytt block.

Vanliga 302 block är ganska sköra och tävla med dom med strokad vev är ganska riskabelt

De spricker gärna mitt itu från kamaxel till vevaxel.

Ska du bara ha för gata duger ett vanligt block och helst nyare modell med rullkam så får du det på köpet.

En stroker ska andas så det bör vara rullkam

Link to comment
Share on other sites

Japp ett 5.0 roller block!

Äldre 302 block går bra med rullkam det också men man får borra lite och köpa en "Spider plate" för att det ska funka

Annars 350Hk är inget match på en vanlig 302 att nå och stroka lite onödigt om man har begränsad budget.

Recept typ detta

http://www.fordcobraengines.com/shopDetails.asp?CatId=12&SubCatId=18&ProductId=59

Link to comment
Share on other sites

Annars har du http://www.summitracing.com/parts/EDL-2091/ för dryga 1800 dollar. Sitter dom grejerna på min strokade 302:a som dock inte är bromsad men den rör på sig... antagligen... har inte riktigt hittat något fäste ännu ;) Jag kör med 5,7 liters veven i 2-bultat utan stödkrage och varvar bortom 6000 rpm på gatan. Ännu så länge... Men för 350 hästar skulle jag aldrig i livet lägga pengar på 4-bultat, då skulle jag nog lägga dom pengarna på att preppa lådan i stället... Men är det något jag ångrar från mitt motorbygge så är det nog rullkam, där håller jag helt med Per och dom blocken måste vara ganska lätta att hitta på diverse skrotar o dyl. Edelbrock tror jag har ett liknande kit som ovan fast med rullkam...?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har kört hela sommaren med min turbomaskin...

Orginal block men orginal kolvar, stakar, vev.

Har inte ens bytt lager.

Uppskattningsvis 600hk i motorn... varvstopp på 6500rpm

Så bygg du på ett orginalblock, sätt även dit lite lustgas ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...