Jump to content

Recommended Posts

Jag har en 390 med 428 Super cobrajet toppar och grenrör samt holley750 Dubbelpumper och dubbelt avgassystem 2",Original tändning med pertronix, utväxling 3.0/1 med C6 automat.

motorn går helt perfekt men jag upplever att det borde vara mer krut i den.

Har tagit kompprov som är helt jämt mellan 11-12 på samtliga cyl.

har justerat tändning och förgasare

har någon nåt tips??

har någon provat ovan nämnda kombination??

enl vad jag hittat på internet så ska toppar + kamaxel + förgasare (kit)

ge ca 85 hk extra vilket skulle innebära ca 400hk men den känns snarare som 250-300..

har dock ingen aning om vilken kamaxel som sitter i??

går som sagt helt rent och fint men känns inte speciellt hårig..

om det vore 400 borde den inte gå lös på både 1an och 2 an??

i dagsläget får man vålda lite om den ska spinna alls, inte för att jag är speciellt intresserad av "spinnet" men det är den enda värdemätare jag har för tillfället..

/nisse

tror inte att det skulle skada om han fick andas lite mer i ett dubbelt 2,5"

system med h-pipa.

Bilar kan bli "trötta" om den inte kan få ut alla avgaserna. Du känner

säkert till gamla banantricket. Stoppa in en banan eller täpp för

avgasrören är de täta kommer bilen att stanna.

// Micke

Gäst

Din utväxling gör den slö!

Tänk på att motorns effekt multipliceras med bakaxelns utväxling.

Alltså att byta till 3.50 eller 3.70 gör väldigt mycket för accelerationen.

Gå över 3.5 så blir bilen jobbig att köra i högre farter

4.11 som många rejsar med är totalt värdelöst om man inte byggt en motor dom kan jobba på ca 6-7000rpm

För att få lite snurr på själva motorn så gillar jag själv mekaniska rullkammar och rullvippor.

För bästa resultat ska du beställa en kamaxel som är byggd för din motors prestanda och hur du vill använda den

"Iskendrian" är en av många firmor som slippar custom kammar efter behov.

Jag tror att det är vettigt för just din motor eftersom urvalet av kamaxlar till Big Block minskar

Vid val av kamaxel så väljer 90% en aldeles för vass kam.

Resultatet kan då bli en bil som är ännu slöare från start och en bromsservo som slutar fungera

Bara jobba med avgas ger inte faktiskt inte så jättemycket.

Eftersom du inte verkar veta så mycket om motorns innehåll så är det nog läge att lyfta ur den och gå igenom allt.

Absolut ska du byta kamaxel till något som passar till just det du tänkt att din bil ska användas till.

Dom siffrorna du beskriver 250-300hkr är nog rätt så rättvisa siffror.Dom Amerikanska hkr är ej att gämföra med riktiga hkr som jag kallar dom för.Bara som exempel min 289 med 200hkr som det är angivet borde rimmligtvis vara snabbare än min Audi på 150hkr eller hur? men så är inte fallet.Compresionen du tog var det med en bra mätare?isåfall har du för dålig comp i motorn och då tappar man mycket effekt jag kan tänka mej att du har ett compförhållande på ca 8kg och det är klent du bör upp på ca 11kg om det ska bli någon knuff i grejorna men det har med kamaxelval att göra också.

det jag angav var i uppmätt kg attså mellan 11 och 12 kg på samtliga cylindrar...

och mina "bedömmda hästkrafter" är bara vad jag jämför med en annan 302 standard som jag åkt i vilken har ca 230 hk på pappret..

och i jämförelse med denna bil så uppskattar jag att det är kanske 50 till men inte mer..

även den bilen har 3.0 utv men en c4 i stället..

/nisse

Tack Ronnie

visst är det så att vikten kan spela ett spratt

det är ju faktiskt så att den ena är en bigblock och den andra en small

tänkte inte på det!!

men om man jämför en 302 på 230 hk

och en 390 på ca 400hk

så borde det rimligtvis vara en helvetisk skillnad oavsett vikt,

i mitt huvud så borde det ryka och tjuta utav bara fan när man ställer sig på gasen!

eller är amerikanska ponnys så in i helvete slöa att det inte märks någon större skillnad om man har 200 eller 400 av dom?

Nej jag tror helt enkelt att det är nåt misssync någonstans

det är alldeles för vanligt att folk trimmar sina motorer och det hela slutar med att man har 20% mindre än man började med....

Jag har som sagt hittat information om att detta är en fullgod kombination som rätt utförd ska ge ca 80 extra ponnys, men i det fallet var bestyckningen en 725 cfm gasare,, men den lilla skillnad en 750 kan göra kan nog inte vara hela skillnaden.. Om den inte är helt ur sync..

kanske är det en helt vanlig bestyckning av förgasare?

bara för att den går hyffsat på lågfart behöver inte innebära att den får rätt soppablandning på fullgas..

eller kanske är det kamaxel,, en kam som inte är avsedd för dom toppar som sitter på kanske bara hämmar i stället för hjälper?

den info som jag hittade gav ingen info om vilken kamaxel som användes.

jag tror i alla fall inte att det har med utväxling att göra,, för om jag spärrar ettans växel och varvar ordentligt så blir det liksom inget riktigt klipp i motorn.. och än en gång, oavsett utväxling så borde det hända grejer om det är 400 ponnys.

är det någon som sitter på en förgasarbestyckning till ovan nämnda motorkombination så skulle jag vara mycket tacksam!

eller ännu hellre om någon har denna kombination i fullt fungerande skick...

som kan lämna lite info om vilka prylar som sitter i..

/n

Gäst

Jo utväxlingen gör stor skillnad.

Jag vet och tror inte eftersom jag har pysslat med Mustanger och racing i 15år

Försök själv att göra en snabb start på cyckel med 10'ans växel i. :lol:

Det går inte bara att plussa hästkrafter efter uppgifter som man kan läsa om i reklam på nätet.

+85Hk som du angav gäller endast med en angiven kamaxel och kompression.

Orginal är ju 390 ingen prestanda motor då den marginellt gav lite mer än 351 motorerna.

390 var vanligare i pickuper och fullsize bilar.

Den ger därför pågrund av sitt slag/borr förhållande ganska lågt effektuttag men ett högt vridmoment.

Tex så har 390 2V motorn orginal bara 265 BHk (212Hk netto)

390 med 4V kolvar och insug har 315 BHk (252 Hk netto)

Vet du vilken du har?

Förgasaren är bara en "slav" under motorns volymbehov och kamaxelns styrning.

Hur du än mixtrar med förgasaren så kan du inte få ur någon större effekt skillnad.

Visst bättre kan det gå men då är den rejält felställd nu isåfall.

Det är alltså inte så lätt att bara säga 400Hk

Luska lite vad du har för motor vilket oftast betyder "totalrivning" :(

Utan att veta kam/kompression så är detta bara en gissningslek utan resultat.

Följ denna länk om hur man med orginalgrejer plocka ut +119Hk ur en 390 2V motor

Dock en jäkla massa var man tvungen att byta.

http://www.woodyg.com/fairlane/finfo/390stage1.html

Notera att enbart en Ford C Mekanisk kamaxel gav +56 Hk !

Tack Per för mycket bra info !!

ja det är en 4v motor (sitter i en GT) kan dock inte garantera att det är originalmotorn,

är igentligen inte säker på nåt...

så det är väl som du säger "rivning", en totalrivning känns dock lite fjärran när den går så pass "bra" som den gör.

har du någon uppfattning om vad mitt kompprov visar för komp förhållande? går det att gissa ? uppskatta?

i beskrivningen på länken så pratas det om bearbetning (planing) när man sätter 428cj toppar vilket jag inte har en aning om det är gjort, men toppackningen är tunn som ett löv så den är garanterat bytt till någon tunnare variant.

/n

Har du kollat tändinställningen. Soppan.... oktan ?. Med den kompression du har så kanske tändningen är nedställd för att undvika spikning vid användning av vanlig pump-bensin. Då blir den slö, höjer du tändningen spikar den...

Ibland är det bättre att köra med lite lägre kompresion för att kunna ställa tändningen rätt än att tvingas sänka tändningen under "spikgränsen".

Oktanhöjande medel.....toulen....

Angående ditt compförhållande så nämde jag det(om du inte missat mitt inlägg)jag är ganska säker på att det ligger på ca 8kg och som jag nämde innan.Angående tändning och spikning har mycket med att göra hur förbränningsrummen ser ut på vanliga std toppar så tål det inte mycket innan det spikar däremot på nytillverkade alutoppar så går det att vri på rätt mycket tändning men hög tändning är inte alltid effekt utan ofta problem varmgång osv.

Kära vänner,

Inte för jag vill var någon besserwisse men snälla komihåg att kompressionstryck och kompressionsförhållande är två olika saker.

KOMPRESSIONSTRYCK: Mäter man med entryckmätare "kompressionsprov". ex. 11.0 kg

KOMPRESSIONSFÖRHÅLLANDE: Är den volym man har i cylindern * jämfört med den volym man har när kolven når TDC. ex. 12:1

Titta gärna på denna länk.

http://www.stahlmotor.se/kompression.html

*det råder delade meningar även när man skall mäta cylindervolymen vid beräkning av förhållandet. Vissa påstår att det är rätta mäta vid BDC och andra anser att man skall mäta då inloppsventilen stängt.

Prova med att höja tändningen (tidigare tändning alltså)

Jag har ca 18 grader före övre dödpunkt vid tomgång och 40 grader vid 4000 varv. Cleveland orginal skall ha 6 grader före vid tomgång, har jag för mig. Nu kör ju jag dock inte md orginalgrejor och det gör ju inte du heller, "pissnisse" :)

Tidigarelägg tändningen tills den börjar spika vid fullgas och belastning, backa sedan. Går han snålt :?: så kan ett par stegs större munstycken i förgasaren göra gott mot spikning.

Tändningen gör jättemycket :!::!: Maskinen kan behöva en helt annan inställning beroende på vilken kam och kompression man har. Jag har inte ens en inställningsgraderad bricka att gå efter vid inställningen. Ett tuschmärke i blocket än så länge. Provkörning, inställning, provkörning inställning tills den går som bäst och inte spikar. Bered dig på att göra av med mängder av soppa för sådan här sessioner 8)

Excaktamente PeO 460 , mäter man med en kompressions mätare får man egentligen bara ett värde över hur stora variationer mellan cylyndrarna man har, IOFS rätt bra att veta. Men med kompressions förhållande är det mycket som spelar in, som du säger, kolven nere i cylyndern, räknat mot vad som är kvar av utrymmet mellan kolv&topp i övre läget (cc).

Men det säger inte heller hela sanningen, för här kommer kamaxeln in och kanske släpper ut lite av bränsle/luft blandningen (overlap) .

Så vi får tala om statisk och dynamisk kompression.

Varför jag i den här tråden frågade om tändinställning beror på att jag har haft samma problem själv ( 351C). Har faktiskt s ä n k t kompressionen med koppar+vanliga felpro topp-packningar- mycket marginell sänkning, men med vad jag tycker ett helt bra resultat.

( quench avståndet (avstånd mellan yttre-platta ytorna på kolv och topp) får ju inte heller bli för stort så jag kan inte ha allt för tjock topp-packning )

Oj mycket gojja skrivet här - rätta mig gärna ! :?

Svårt att formulera alla saker, men kan väl berätta att detta har jag forskat i bara för att mitt problem var att jag ville byta en "vild kam" mot en "lugnare" men det har jag förstått, går inte särskilt bra om man har ett kompressionsförhållande som kräver just den kammens "overlap" för att motorn inte skall spika ihjäl sig.

vill ha flattop kolvar och mildare kam.... = mindre hästar... men.....

Svårt att formulera alla saker, men kan väl berätta att detta har jag forskat i bara för att mitt problem var att jag ville byta en "vild kam" mot en "lugnare" men det har jag förstått, går inte särskilt bra om man har ett kompressionsförhållande som kräver just den kammens "overlap" för att motorn inte skall spika ihjäl sig.

Helt och hållet sanning. Kunde inte formulerat det bättre själv. :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...