Jump to content

Prioritet


Gtttggg

Recommended Posts

Vilken prioritet ska man välja av detta till GT-98:an: Avgassystem eller insug? Det gamla med plastkanal för kylarvätska sitter kvar och avgassystemet är kraftigt rostigt men fortfarande intakt och klarade besiktningen. Några åsikter?

Resten som ska införskaffas kan man köpa lite åt gången. Det blir nya mattor med hästloggan på främre mattorna, stripes på sidorna, öppet luftfilter-kit, Bullit-fälgar, *fetare* motorhuv med luftscoop.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte ute efter bättre ax på bilen och tänker inte byta utväxling på bakaxeln med tanke på flickvännen ska köra den mestadels. Hon är inte lika gasglad som jag. Just nu är bilen för tyst pga original avgasystem därav ett byte kommer utföras.

Link to comment
Share on other sites

Med lite risk för att låta som en tråkmåns men... några omkörningar med gaspådrag (här gasar även tjejer) sen behöver du nog inte fundera mer på om insuget var bästa prioritering.

/bara ett tips :-)

Link to comment
Share on other sites

Med lite risk för att låta som en tråkmåns men... några omkörningar med gaspådrag (här gasar även tjejer) sen behöver du nog inte fundera mer på om insuget var bästa prioritering.

/bara ett tips :-)

Du menar alltså några gaspådrag och insuget spricker då i kylkanalen vilket jag behöver inte tänka på vilken bildel vore bästa prioritering i första hand eller vad?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att han menar att du får bättre gasrespons med ett PI insug. Men vill du ha V8 rumble...ja då är det avgassystem (catback + h-pipe/x-pipe)

X-pipe får du ett raspigare ljud medans H-pipe ger mer muller. Men kolla youtube på lite klipp så hittar du din setup.

Vissa gillar Loudmouth eller Magnapacks...själv kör jag ett "vanligt" magnaflow sytem som har riktiga ljuddämpare inte bara gnistsläckare. Och jag har varit inne på att skaffa x-pipe för jag vill ha ett mer "euro-trash" ljud ur V8n....

Om din flickvän ska köra bilen och du inte tror att hon uppskattar snabbt acc (i.e 3.73 gears) så tror jag inte heller att du ska satsa på Loudmouth eller Magnapacks utan ett cat-back av den typ jag har...då får du ett helt klart V8-muller men inte så att du är lommhörd när du åkt 3 mil.

Just my 2 cent.

Link to comment
Share on other sites

Frågan var ju valet att byta avgas eller insug. Det jag menade då är att det gamla plastinsuget garanterat spricker frågan är bara när. Sen har vi ju "lagen om alltings jävlighet" vilket innebär att det garanterat händer på sämsta stället vid sämsta tidpunkt och kanske får bärga bilen hem. Skulle ett rostigt avgassystem ramla sönder kör man ju hem ändå, även om det bullrar mer än vanligt...

Jag hoppas det här gick att förstå :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt mig Flowmaster cat-back till bilen. Lagom muller och inget Loudmouth.

Till PP: Ja, det har jag fattat. :) Det värsta som kan hända, är att insuget spricker när man är långt hemifrån men går avgassystemet sönder, kan bilen fortfarande köras som du säger.

Link to comment
Share on other sites

Frågan var ju valet att byta avgas eller insug. Det jag menade då är att det gamla plastinsuget garanterat spricker frågan är bara när. Sen har vi ju "lagen om alltings jävlighet" vilket innebär att det garanterat händer på sämsta stället vid sämsta tidpunkt och kanske får bärga bilen hem. Skulle ett rostigt avgassystem ramla sönder kör man ju hem ändå, även om det bullrar mer än vanligt...

Jag hoppas det här gick att förstå :-)

Gäller det insugen på <-99 modeller då? För jag har ju gjort en mängd fullgasrepor så att säga och mitt är då helt o fint....

Link to comment
Share on other sites

Ja visst, har du det med plastkanalen för vattnet så spricker det förr eller senare. Brukar pratas om en livslängd på 5-10 år ...men visst sen kan man ju ha tur :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag väntade för länge med mitt insug, och från en liten läcka vid termostaten till ett stort hål gick på bara en sekund vid en hård accellerering.

Nu hade jag tur och var mer eller mindre hemma, så det blev inte så stora skador. Bytte vattenpump ändå när jag ändå hade isär allt.

Sannolikheten för att även ditt insug kommer att brista är stor, men vem vet, det kanske håller hela bilens livslängd.

Link to comment
Share on other sites

Flowmaster = billig skit! Håller med om att ett magnaflow catback är bättre för din del! Har lyssnat mycket på ljuddämpare innan vi byggde mitt system och flowmaster kommer inte på frågan, dålig finish och kasst ljud.

Link to comment
Share on other sites

Jag väntade för länge med mitt insug, och från en liten läcka vid termostaten till ett stort hål gick på bara en sekund vid en hård accellerering.

Nu hade jag tur och var mer eller mindre hemma, så det blev inte så stora skador. Bytte vattenpump ändå när jag ändå hade isär allt.

Sannolikheten för att även ditt insug kommer att brista är stor, men vem vet, det kanske håller hela bilens livslängd.

Just det där är jag rädd för att göra. Att vänta för länge med byte på insuget och det spricker vid vägkanten långt hemifrån. Nä...det får bli byte så fort bilen är ute nästa år som det känns nu.

Link to comment
Share on other sites

Flowmaster = billig skit! Håller med om att ett magnaflow catback är bättre för din del! Har lyssnat mycket på ljuddämpare innan vi byggde mitt system och flowmaster kommer inte på frågan, dålig finish och kasst ljud.

Är det skillnad på Magnaflow och Magnapack catback? Låter de annorlunda?

Link to comment
Share on other sites

Är det skillnad på Magnaflow och Magnapack catback? Låter de annorlunda?

Magnapacks är har inte ljuddämpare per definition utan bara två "gnistsläckare" således låter de för jävla mycket...dock finns det ju de som gillar det.

Link to comment
Share on other sites

Magnapacks är har inte ljuddämpare per definition utan bara två "gnistsläckare" således låter de för jävla mycket...dock finns det ju de som gillar det.

Jag såg skillnaden på Magnapack och Magnaflow hos grufmans sida så det stämmer att Magnapack har inte mycket till ljuddämpare. Nog låter Magnapack högre än de andra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...