Gtttggg October 10, 2011 Report October 10, 2011 Vilken prioritet ska man välja av detta till GT-98:an: Avgassystem eller insug? Det gamla med plastkanal för kylarvätska sitter kvar och avgassystemet är kraftigt rostigt men fortfarande intakt och klarade besiktningen. Några åsikter?Resten som ska införskaffas kan man köpa lite åt gången. Det blir nya mattor med hästloggan på främre mattorna, stripes på sidorna, öppet luftfilter-kit, Bullit-fälgar, *fetare* motorhuv med luftscoop. Citera
Fastninja October 10, 2011 Report October 10, 2011 Får man vara så fräck och säga inget av det? Satsa på en lägre utväxling istället om du redan fixat det. Mest "bang for the buck" och bra mycket billigare IMO. Citera
sn95cobra October 11, 2011 Report October 11, 2011 Beror på va du är ute efter? Skönare sång så ska du ju absolut börja med avgaset. Bättre acc? Utväxling som föregående talare säger. 3.73 Citera
Gtttggg October 11, 2011 Author Report October 11, 2011 Jag är inte ute efter bättre ax på bilen och tänker inte byta utväxling på bakaxeln med tanke på flickvännen ska köra den mestadels. Hon är inte lika gasglad som jag. Just nu är bilen för tyst pga original avgasystem därav ett byte kommer utföras. Citera
PP October 11, 2011 Report October 11, 2011 Med lite risk för att låta som en tråkmåns men... några omkörningar med gaspådrag (här gasar även tjejer) sen behöver du nog inte fundera mer på om insuget var bästa prioritering. /bara ett tips :-) Citera
Gtttggg October 12, 2011 Author Report October 12, 2011 Med lite risk för att låta som en tråkmåns men... några omkörningar med gaspådrag (här gasar även tjejer) sen behöver du nog inte fundera mer på om insuget var bästa prioritering. /bara ett tips :-)Du menar alltså några gaspådrag och insuget spricker då i kylkanalen vilket jag behöver inte tänka på vilken bildel vore bästa prioritering i första hand eller vad? Citera
macattac October 12, 2011 Report October 12, 2011 Jag tror att han menar att du får bättre gasrespons med ett PI insug. Men vill du ha V8 rumble...ja då är det avgassystem (catback + h-pipe/x-pipe)X-pipe får du ett raspigare ljud medans H-pipe ger mer muller. Men kolla youtube på lite klipp så hittar du din setup.Vissa gillar Loudmouth eller Magnapacks...själv kör jag ett "vanligt" magnaflow sytem som har riktiga ljuddämpare inte bara gnistsläckare. Och jag har varit inne på att skaffa x-pipe för jag vill ha ett mer "euro-trash" ljud ur V8n....Om din flickvän ska köra bilen och du inte tror att hon uppskattar snabbt acc (i.e 3.73 gears) så tror jag inte heller att du ska satsa på Loudmouth eller Magnapacks utan ett cat-back av den typ jag har...då får du ett helt klart V8-muller men inte så att du är lommhörd när du åkt 3 mil.Just my 2 cent. Citera
PP October 12, 2011 Report October 12, 2011 Frågan var ju valet att byta avgas eller insug. Det jag menade då är att det gamla plastinsuget garanterat spricker frågan är bara när. Sen har vi ju "lagen om alltings jävlighet" vilket innebär att det garanterat händer på sämsta stället vid sämsta tidpunkt och kanske får bärga bilen hem. Skulle ett rostigt avgassystem ramla sönder kör man ju hem ändå, även om det bullrar mer än vanligt...Jag hoppas det här gick att förstå :-) Citera
Gtttggg October 12, 2011 Author Report October 12, 2011 Jag har tänkt mig Flowmaster cat-back till bilen. Lagom muller och inget Loudmouth.Till PP: Ja, det har jag fattat. Det värsta som kan hända, är att insuget spricker när man är långt hemifrån men går avgassystemet sönder, kan bilen fortfarande köras som du säger. Citera
macattac October 14, 2011 Report October 14, 2011 Frågan var ju valet att byta avgas eller insug. Det jag menade då är att det gamla plastinsuget garanterat spricker frågan är bara när. Sen har vi ju "lagen om alltings jävlighet" vilket innebär att det garanterat händer på sämsta stället vid sämsta tidpunkt och kanske får bärga bilen hem. Skulle ett rostigt avgassystem ramla sönder kör man ju hem ändå, även om det bullrar mer än vanligt...Jag hoppas det här gick att förstå :-)Gäller det insugen på <-99 modeller då? För jag har ju gjort en mängd fullgasrepor så att säga och mitt är då helt o fint.... Citera
PP October 15, 2011 Report October 15, 2011 Ja visst, har du det med plastkanalen för vattnet så spricker det förr eller senare. Brukar pratas om en livslängd på 5-10 år ...men visst sen kan man ju ha tur :-) Citera
matsadona October 18, 2011 Report October 18, 2011 Jag väntade för länge med mitt insug, och från en liten läcka vid termostaten till ett stort hål gick på bara en sekund vid en hård accellerering.Nu hade jag tur och var mer eller mindre hemma, så det blev inte så stora skador. Bytte vattenpump ändå när jag ändå hade isär allt.Sannolikheten för att även ditt insug kommer att brista är stor, men vem vet, det kanske håller hela bilens livslängd. Citera
sn95cobra October 18, 2011 Report October 18, 2011 Flowmaster = billig skit! Håller med om att ett magnaflow catback är bättre för din del! Har lyssnat mycket på ljuddämpare innan vi byggde mitt system och flowmaster kommer inte på frågan, dålig finish och kasst ljud. Citera
Gtttggg October 18, 2011 Author Report October 18, 2011 Jag väntade för länge med mitt insug, och från en liten läcka vid termostaten till ett stort hål gick på bara en sekund vid en hård accellerering.Nu hade jag tur och var mer eller mindre hemma, så det blev inte så stora skador. Bytte vattenpump ändå när jag ändå hade isär allt.Sannolikheten för att även ditt insug kommer att brista är stor, men vem vet, det kanske håller hela bilens livslängd.Just det där är jag rädd för att göra. Att vänta för länge med byte på insuget och det spricker vid vägkanten långt hemifrån. Nä...det får bli byte så fort bilen är ute nästa år som det känns nu. Citera
Gtttggg October 18, 2011 Author Report October 18, 2011 Flowmaster = billig skit! Håller med om att ett magnaflow catback är bättre för din del! Har lyssnat mycket på ljuddämpare innan vi byggde mitt system och flowmaster kommer inte på frågan, dålig finish och kasst ljud.Är det skillnad på Magnaflow och Magnapack catback? Låter de annorlunda? Citera
sn95cobra October 18, 2011 Report October 18, 2011 Det är samma system men andra ljuddämpare! Magnapack låter mera för dom dämparna är runda. Citera
macattac October 19, 2011 Report October 19, 2011 Är det skillnad på Magnaflow och Magnapack catback? Låter de annorlunda?Magnapacks är har inte ljuddämpare per definition utan bara två "gnistsläckare" således låter de för jävla mycket...dock finns det ju de som gillar det. Citera
Gtttggg October 19, 2011 Author Report October 19, 2011 Magnapacks är har inte ljuddämpare per definition utan bara två "gnistsläckare" således låter de för jävla mycket...dock finns det ju de som gillar det.Jag såg skillnaden på Magnapack och Magnaflow hos grufmans sida så det stämmer att Magnapack har inte mycket till ljuddämpare. Nog låter Magnapack högre än de andra. Citera
sn95cobra October 19, 2011 Report October 19, 2011 Absolut! Har ju 3tum med racecattar och magnapack! Så jag vet hur dom låter Citera
Gtttggg October 19, 2011 Author Report October 19, 2011 Absolut! Har ju 3tum med racecattar och magnapack! Så jag vet hur dom låter Riktiga orgelpipor med andra ord. Citera
sn95cobra October 19, 2011 Report October 19, 2011 http://www.garaget.org/video/105867 bara å lyssna! Citera
Gtttggg October 20, 2011 Author Report October 20, 2011 http://www.garaget.org/video/105867 bara å lyssna!Ah, det klippet känner jag igen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.