JanneJ October 23, 2011 Report October 23, 2011 Jag köpte en Peugeot Expert -03 för att ha som firmabil i somras. På bilen satt det AGI regummerade skitdäck, bilen vibrerade ordentligt när man kom upp till 100 km/h och jag misstänkte däcken direkt. Som tur var fick jag med kanonbra Michelin friktionsdäck till vintern. Nu har vi redan haft våran första halka och jag valde att montera vinterdäcken.När jag tog bort vänster bak möttes jag av detta:200 gram klistervikter och ytterligare 80 gram på andra sidan!Alla fälgarna hade sjukt mycket vikter men detta var värst.. Citera
Gtttggg October 23, 2011 Report October 23, 2011 Kan fälgarna vara skeva möjligen eller defekta däck? Lättast att se det, är om hjulet sitter på en balanseringsmaskin och det vobblar istället för snurra normalt. Citera
Klingan75 October 23, 2011 Report October 23, 2011 Suck... Hoppas fälgarna är OK och att det bara är däcken som är kass. Citera
JanneJ October 23, 2011 Author Report October 23, 2011 Fälgarna är av ett känt märke så jag tror snarast på dåliga däck eller dålig däckgubbe, eller båda.Hur man nu kan klabba dit så mycket vikter och tro att man gör rätt? Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 23, 2011 Report October 23, 2011 Hej.Det skall sällan behövas vikter över 65 gram, får man värden överså skall däcket flyttas 1/4 del i taget, och balans kontroleras.Kommer man i närheten eller helst under 65 gram så är det ok, iannat fall skall däck och fälg kontroleras noga.Jag har balanserat massor med regummeringar och har aldrig varitmed om något liknade som visas här, dessutom är det inte rättatt kasta skit på regummeringar, det är hårda regler för regummeradedäck.Jag försvarar inte regummeringar, vill bar göra klart för alla att ettregummerat däck är hårt kontrollerat innan det släpps för försäljningut till kund.Åter till ämnet, jag kan bara säga ännu en gång, den som har balanserathar troligen inte ett dugg med däck och ballansering att göra, så här får det under inga omständigheter se ut. Citera
smen October 24, 2011 Report October 24, 2011 Jag har körde en Granada ( ford även på vintern naturligtvis på AGI vinterdäck några vintrar och det gick alldeles utmärkt, den som klistrat på vikterna kan däremot inget om hjulbalansering tydligen. Citera
JanneJ October 24, 2011 Author Report October 24, 2011 Jag tar tillbaka omdömet om AGI, förmodligen har däckgubben haft en dålig dag och inte centrerat fälgarna ordentligt. Däcken är ändå slut och jag kommer att köpa mina favoriter, Michelin Energy, till nästa säsong.Eller ska jag fixa ett par 18" till firmabilen också... Citera
Klingan75 October 24, 2011 Report October 24, 2011 ...Eller ska jag fixa ett par 18" till firmabilen också...Hur mycket caster krävs på en Peugeot Expert för att den inte ska spåra som en kåt snok med 18-tummare? ;-) Citera
JanneJ October 24, 2011 Author Report October 24, 2011 Hur mycket caster krävs på en Peugeot Expert för att den inte ska spåra som en kåt snok med 18-tummare? ;-)Vad gör man inte för att ha den snyggaste expert -03:an i byn... Citera
nafets October 25, 2011 Report October 25, 2011 Ser ut som att hjulet skulle få bättre balans om man tar bort allt skrot. Citera
Recommended Posts