Jump to content

Obalans?

Featured Replies

comment_108896

Jag köpte en Peugeot Expert -03 för att ha som firmabil i somras. På bilen satt det AGI regummerade skitdäck, bilen vibrerade ordentligt när man kom upp till 100 km/h och jag misstänkte däcken direkt. Som tur var fick jag med kanonbra Michelin friktionsdäck till vintern. Nu har vi redan haft våran första halka och jag valde att montera vinterdäcken.

När jag tog bort vänster bak möttes jag av detta:

obalans.jpg

200 gram klistervikter och ytterligare 80 gram på andra sidan!

Alla fälgarna hade sjukt mycket vikter men detta var värst..

comment_108912

Hej.

Det skall sällan behövas vikter över 65 gram, får man värden över

så skall däcket flyttas 1/4 del i taget, och balans kontroleras.

Kommer man i närheten eller helst under 65 gram så är det ok, i

annat fall skall däck och fälg kontroleras noga.;)

Jag har balanserat massor med regummeringar och har aldrig varit

med om något liknade som visas här, dessutom är det inte rätt

att kasta skit på regummeringar, det är hårda regler för regummerade

däck.:rolleyes:

Jag försvarar inte regummeringar, vill bar göra klart för alla att ett

regummerat däck är hårt kontrollerat innan det släpps för försäljning

ut till kund.:o

Åter till ämnet, jag kan bara säga ännu en gång, den som har balanserat

har troligen inte ett dugg med däck och ballansering att göra, så här får

det under inga omständigheter se ut.:confused:

  • Author
comment_108919

Jag tar tillbaka omdömet om AGI, förmodligen har däckgubben haft en dålig dag och inte centrerat fälgarna ordentligt. Däcken är ändå slut och jag kommer att köpa mina favoriter, Michelin Energy, till nästa säsong.

Eller ska jag fixa ett par 18" till firmabilen också...;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...