Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Det sista som jag skulle göra innan bilen var klar för att köras var att lufta bromsarna. Men det verkar som om

huvudbromscylindern gick åt skogen. För nu när man inte rör pedalen på ca 30 sek går den i botten när man provar

och sen kan man pumpa upp ett tryck. Det bör tilläggas att det inte finns någon luft i systemet.

Jag har ingen bromsservo, skivor fram.

Vilken huvudbromscylinder ska jag köpa? Är det samma huvudbromscylinder som till de som har bromsservo? Den ser likadan ut... :?

Det står 127/3 och 80 i på underdelen av den.

Problemet är att det finns rost påinsidan av bromscylindern. Rosten skrapar sönder packningen som sitter på kolven.

Köp renoveringssats för ca 200 kr. Men då får du vara försiktig då du luftar så inte kolven pressas in på den rostiga området. Enkelt att byta. du kan skruva ur kolven inifrån kupen.

Det fungerade för mig.

Hej!

Det sista som jag skulle göra innan bilen var klar för att köras var att lufta bromsarna. Men det verkar som om

huvudbromscylindern gick åt skogen. För nu när man inte rör pedalen på ca 30 sek går den i botten när man provar

och sen kan man pumpa upp ett tryck. Det bör tilläggas att det inte finns någon luft i systemet.

Jag har ingen bromsservo, skivor fram.

Vilken huvudbromscylinder ska jag köpa? Är det samma huvudbromscylinder som till de som har bromsservo? Den ser likadan ut... :?

Det står 127/3 och 80 i på underdelen av den.

HEJ.

Att renovera är bortkastat köp en ny, det är samma

cylinder med eller utan servo. 8)

Men det är inte samma till trummor som till skivor.

Det finns inget som är så dumsnålt som att

packa om en huvudcylinder den behöver honas

och kanske borras om. :?

Detta får man tyvärr veta när oturen är framme och

bromsarna behövs. :wink:

Tack för svaren!

Det var precis det jag ville veta, om det var samma med eller utan servo. Tidigare ägare har satt dit 68:ans broms-ok och gissa vem som stod med nya bromsslangar som inte passade. Sen vet ni ju resten hur det gick när det skulle återställas och luftas. Och jag vill absolut inte stå där med en ny hbc som inte passar... :?

Jag har ringt och beställt en idag. Det känns bättre med en ny, bromsarna är ju som sagt rätt viktiga...! :wink: