senk May 24, 2004 Report Share May 24, 2004 Jag har fått tvåa på upprullningsfunktionen på ett bälte bak.Har känt och försökt smörja upp men det sitter som berget ändå.Tänkte höra med er om man kan besikta om utan bälten bak? Någon som har erfarenhet av det?Alternativt om det är någon här som har nån till salu.Eller om någon vet vart det finns att köpa!Tack på förhand! MvhAndreas Thorén Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 24, 2004 Report Share May 24, 2004 Hej.Om bältet går genom panelen bak så brukar detvara att bältet inte går tillbaka till botten läget. Om bältet inte är tillbaka i bottenläget så gårdet inte att dra ut jag har haft detta på min 71a. Alltså spännet stannar mot panelen om du tryckerlitte där spännet kommer ut så går det tillbakatill sitt bottenläge och går att dra ut igen. Bältena har en udda funktion och det är att bältet alltid måste ända in i botten för att det skallgå att dra ut igen, det går inte att ångra sig påhalva vägen. Ångrar man sig så måste bältet tillbaka och börjaom från botten. Det finns ingen lag på bälten i en Mustang från 1970men jag tror att alla bälten måste bort. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walter Garherr May 24, 2004 Report Share May 24, 2004 Det finns ingen lag på bälten i en Mustang från 1970 men jag tror att alla bälten måste bort. Är det inte lag på bälten from -70???Walter CMC 1119. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 24, 2004 Report Share May 24, 2004 Hej.Kanske klantigt av mig men jag menar attbälten bak kan demonteras utan att detblir problem bilprovning. Däremot så vet jag inte säkert när lagkravetkom på bilbälten fram i Sverige. Jag vet bara att bilbälten monterats redan tidigt60 tal och då var det inte tal om att bältena skulle vara säkra, dom flesta bilarna med bältenfrån den tiden var mer ett uttryck för option änsäkerhet. I USA på 60talet fick man inte montera bälteni bilarna för då tyckte de som köpte att detvar farligt att åka bil. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT5 May 24, 2004 Report Share May 24, 2004 Jag satte i midjebälten i bak på min -69:a. (För barnens skull). När jag sedan besiktigade så sa besiktningsmannen att på svensksålda bilar som min är så behövs inte bälten i baksätet men på bilar f.om -70 skall det vara bälten i baksätet. Detta gäller svensksålda bilar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe N cmc712 May 24, 2004 Report Share May 24, 2004 Om du vill ha nya midjebälten med upprullning så har KG Knutsson en variant som med några enkla modifieringar passar i våra bilar. Jag monterade såna på samtliga platser i min -72 cab i vintras.Dom flesta välsorterade bildelskedjor kan nog ta hem åt dig på ett par dagar, beroende på var du bor. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
senk May 26, 2004 Author Report Share May 26, 2004 Tack för alla svaren! Jo jag testade att juckla lite mer med bältet, som Lars sa så kunde det eventuellt bero på att det inte gick tillbaka helt, men utan resultat.Och det stämmer som ni säger att det är bältestvång från och med årsmodell -70.Det får bli att åka upp till skroten och skruva bort två vanliga midjebälten!Tack!Med Vänliga HälsningarAndreas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman May 26, 2004 Report Share May 26, 2004 Min Cougar är från -70 och importerad -77.Den besiktigades förra gången 2003 helt utan bilbälten. Det gick alldeles utmärkt så lagen, om det finns någon från -70, måste gälla svensksålda bilar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ztaphy May 26, 2004 Report Share May 26, 2004 När jag besiktade min Volvo 142 -70 så sa de att det måste sitta bälten fram från -69 och fram och bak från -70 men det kanske bara gäller Svensksålda bilar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne May 26, 2004 Report Share May 26, 2004 Har en -70 mach1, det sitter midjebälten bak. Har besiktat både med bälten framme och med dom liggandes under säten.utan problem.I reg-pappren står det visserligen bara 1 passagerare, men har aldrig fått kommentarer om dessa. Kanske är så att om dom sitter där så ska dom fungera.?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
senk May 27, 2004 Author Report Share May 27, 2004 Jo det är möjligt att det är så att om det sitter ska det funka.Och jag tippar på att det handlar lite om, om det är en svensksåld bil eller inte också.Men jag har nog löst det hela genom att sno bältena bak från en gammal saab 99. De sitter på samma sätt i båda bilarna.Hoppas de köper det uppe på spb! Tack igen!MvhAndreas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts