Jump to content

Ny kam, bilen går bra med måste ha 30graders tändning?


Tobias CMC1505
 Share

Recommended Posts

Hallå !

Som rubriken lyder så har vi bytt kam i Mussen.

I en 302 -69

Ignitor 2

Edelbråkad 600cfm

Weiand Stealth Insug

Portade Toppar

Kammen vi stoppade i är en lätt trimkam till en 351w.

Vi har bytt tändföljd och bilen startar och går utan problem.

Men dock måste jag sätta upp tändningen till 30+ grader.

Vi var väldigt, väldigt noga när vi monterade kammen och allt till.

Före vi börjar riva hela motorn för att se om vi satt kammen ett kugg fel så

har jag ett par frågor.

Är det skillnad på vibrationsdämparen till en 351w och 302?

Visar den graderna olika ?

Kan det vara någonting annat som gör att graderna inte stämmer?

Bilen går som sagt väldigt bra, dock lite underligt att graderna måste stå så högt.

Tack på förhand.

Mvh / Tobias

Link to comment
Share on other sites

Sätter du kammen en kugge fel förändrar du motorns karaktär. Motorn blir antingen råstarkare på låga varv eller varvvilligare på höga beroende på åt vilket håll framåt/bakåt du flyttar kammen.

Jag har använt justerbara kamdrev på några 4-cyl motorer jag byggt för att få den karaktär som jag vill ha.

Tillbaka till grundproblemet: Har du bytt svängningsdämparen? Är markeringen verkligen på 0º när motorn är i ödp. Är pekaren på rätt ställe? Följer förställningen med när du varvar upp?

Link to comment
Share on other sites

Ford har tyvärr fler sätt att markera graderna på svängningsdämparen.

själva plåtvisaren som markerar på svängningsdämparen sitter oftast om man tänker sig en klocka på kl 10

Men finns även visare för kl 14

Har för mig det även finns en 3-e variant

Så ställ kolven i TDC och kolla om det stämmer på 0grader på visaren.

Är det en gammal svängsningsdämpare så kan även ytterringen flyttat sig (har jag hört men aldrig sett)

Är det fel går det alltid markera om med märktejp

Link to comment
Share on other sites

Tack för all hjälp Janne men jag hitta problemet !

Jag har alltid pluggat den övre vacuumslangen vilket tydligen är fel (?)

(Väldigt konstigt då bilen alltid gått bra när jag gjort så.)

Pluggade den undre istället och genast sjönk graderna genast till 16 och gick lätt att ställa tillbaka till 10 grader.

Bilen går hur bra som helst (genom hela registret) och har lämnat svarta kringlor runt Malmö nu. :)

Nu ska det bara bytas till en C4 istället för den stora FMX för att få några till kusar i backen.

Tack igen !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...