Jump to content

Recommended Posts

Hej alla !

Jag är på gång att skaffa en originalratt till bilen, men har sett två modeller.

Den med s.k krockkudde (treekrad) , och den som har avlång liggande mittdel (tvåekrad). Fanns

bägge dessa 1968 ? Är någon av dessa tillval/deluxe ?

MVH KenHT68

Generellt ska väl den treekrade skall vara -67 och den med rak avlång mittdel skall vara -68. Jag skulle iofs inte bli förvånad om någon sa att några tidiga 68'or levererades med den treekrade.

Alla 68 två ekrad.. men själv hadde jag nog tagit den till 67an istället för den är så mycket snyggare, så är du inte super orginal freak så kör på 67ans....

Tack för svaren !

En fråga till : Skiljer det något på rattaxeln om den kommer från en bil med 6:a eller V8 ?

Har nämligen en originalratt på gång (tre-ekrad) som skall vara från en 68:a enl säljaren.

MVH KenHT68

Hej.

Tråkiga cmc383 Oscarsson här.

Splince på axel är samma på 65-73 och originalrattar är specifika för sitt

år, det förekommer inga rattar från tidigare årsmodeller i en senare modell

eller tvärt om.

64½ ratten är lite speciell då den är elmässigt (likström) anorlunda, utseende

är lika 65-66, 67 ratten är lik 65-66 men har en kudde i mitten (tutknapp).

68 ratten är egen med sin avlånga kudde i mitten och tråden i bågform

under kudden.

69 Ratt fanns att få i två utföranden, tre ekrad med signalband insidan

rattens innerkant, (Rim Blow) och den tvåekrade ratten som fanns i lika

utförande 69-70 och är snarlik rattarna i 71-73.

Nu till det som gör att rattarna har lite problem att passa i olika modeller,

första delen i problemet är rattlåsfunktion, aktuell fom 1970.

sedan är det problemet med hur djupt ratten sitter på rattaxel, dvs ratt-

axelhöljet ser olika ut och avslutas för att passa mot ratt och där i mellan

funktionen för blinkers.

Det jag kan tänka mig är att det kan gå att ta en ratt från en modell till

en annan, men då måste det göras någon form av justering för att få

ratten att passa med funktioner under den.

Men visst är det så, 65-67 ratten är den ratten som är vackrast det är

egentligen bara kudden på 67 rattens centrum som inte är specielt vacker,

men den tillhör en unik del i 1a stadiet, utveklingen av säkerhet.

Herr svamelman har varit i farten igen, ber om ursäkt för det.

Hej.

Tråkiga cmc383 Oscarsson här.

Splince på axel är samma på 65-73 och originalrattar är specifika för sitt

år, det förekommer inga rattar från tidigare årsmodeller i en senare modell

eller tvärt om.

64½ ratten är lite speciell då den är elmässigt (likström) anorlunda, utseende

är lika 65-66, 67 ratten är lik 65-66 men har en kudde i mitten (tutknapp).

68 ratten är egen med sin avlånga kudde i mitten och tråden i bågform

under kudden.

69 Ratt fanns att få i två utföranden, tre ekrad med signalband insidan

rattens innerkant, (Rim Blow) och den tvåekrade ratten som fanns i lika

utförande 69-70 och är snarlik rattarna i 71-73.

Nu till det som gör att rattarna har lite problem att passa i olika modeller,

första delen i problemet är rattlåsfunktion, aktuell fom 1970.

sedan är det problemet med hur djupt ratten sitter på rattaxel, dvs ratt-

axelhöljet ser olika ut och avslutas för att passa mot ratt och där i mellan

funktionen för blinkers.

Det jag kan tänka mig är att det kan gå att ta en ratt från en modell till

en annan, men då måste det göras någon form av justering för att få

ratten att passa med funktioner under den.

Men visst är det så, 65-67 ratten är den ratten som är vackrast det är

egentligen bara kudden på 67 rattens centrum som inte är specielt vacker,

men den tillhör en unik del i 1a stadiet, utveklingen av säkerhet.

Herr svamelman har varit i farten igen, ber om ursäkt för det.

Rattar har ju alltid fascinerat oss män :-)

Tråkiga cmc383 Oscarsson här. Herr svamelman har varit i farten igen, ber om ursäkt för det.

Lars !!! Du är inte tråkig. Om du bara visste vad jag (och säkert flera andra) uppskattar sådana här detaljrika och lärorika inlägg. Tack, tack!

Du gav mig här svaret på flera frågor som jag undrat över länge och fått lite olika svar på, men nu ser jag ett tydligt sammanhang och lärde mig massor och jag önskar att du framledes har ork att göra lika bra svar till oss mindre kunniga. Detta är viktigt för att upprätthålla kunskap och intresse om vad som är rätt och fel.

För övrigt så har jag igår nu äntligen köpt min första Mustang Cab, så jag är lite uppspelt nu, haha. Men tyvärr kan jag inte köra den förrän i mitten av mars, men den finns i varje fall i säkert förvar i Sverige (Skåne). Tack alla som bidragit med tips till mig!

Mvh Christian

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...