November 11, 201113 yr comment_109496 Hei hei allaEfter att ha råkat ut för "sudden death" 5 - 6 gånger, kanske fler, ( på 3 år ) dvs motorn dör plötsligt som om man vridit av tändnyckeln, så funderar jag på byte av tändsystem från nuvarande elektroniska E-TRON DURALIFE till en HEI fördelare.Har nån någon erfarenhet av dessa och kan ge mig råd. Finns ju från dryga 30$ + frakt på ebay. tex. denna:http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370533885965&ssPageName=ADME:B:WNASIF:US:1123Eller kanske denna:http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400243142848&ssPageName=ADME:B:WNAFP:US:1123Den här vore toppen ( blå färg (önskvärt, svart går ann, men röd... nä.. ) :http://www.ebay.com/itm/FORD-Cleveland-351c-429-460-Hei-DISTRIBUTOR-New-351m-B-/330532565550?_trkparms=algo=LVI&itu=UCI&otn=4&ps=63&clkid=4123232148497943232&_trksid=e17001.m7&item=330532565550&vxp=mtrAlltså blå eller svart prioriteras men kan en fördelare för 40 dollar vara nått att satsa på ( I know, you get what you pay for )Kul om någon har testat liknande och kan ge råd om köp!mvhMats
November 11, 201113 yr comment_109498 Hei igenJo, jag har verkligen kollat allt elektriskt vad gäller kablar och annat till tändningen.Bytt tändlås switch (som ju sitter nere på ratt stången på min modell -71, mitt byte borde finnas beskrivet på forumet med bilder av bytet )Problemet med stoppen är att dom varar så kort tid och kommer så sällan så när jag rusar ut med multimetern, öppnar huven för att kolla spänningar så funkar allt ok igen.Kopplade t.o.m. in mät kablar på 3 punkter under huven, och kunde då mäta spänningar inne i bilen under körning, men tror ni att felet då visade sig.. nää.Gör att man blir nervös varje gång man ska ut med Mussen, SKA den stanna igen.. eller...Därför satsar jag på byte av hela tändsystemet. Till HEI ?Mitt nuvarande system:Har funkat bra i 10år, verkar vara nån FORD clon ( samma kopplings schema).En finess jag gillade var att man kunde koppla in en kabel till start reläet som gav spänning till boxen när starmotorn gick, och därmed sänkte tändningen vid start (tiden). Hjälpte verkligen till när jag hade ett mindre kraftigt batteri och ett komp på 12:1. Varmstart blev plötsligt möjligt utan vrrr vrrr spiiik.
November 11, 201113 yr comment_109506 Hej.Jag kör HEI på min smalblockare och är jätte nöjd, har hört det ena och det andra om HEI, men den jag har instalerat har givit mig massor av glädje.
November 12, 201113 yr comment_109517 Hej LarsSnyggt o prydligt under huven där.Ja en HEI borde ju avlägsna vissa källor till fel iom att kabeldragningen begränsas till enbart + matning.Matar man via relä direkt från + , styrt av tändlås, borde det ju bli jättebra.Funderar bara på höjden, får den rum under orginal luftrenaren? ( -71 351 cleveland ) Måste kolla upp det.Tror jag beställer den billiga modellen : http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370533885965&ssPageName=ADME:B:WNASIF:US:1123bara för att testa.Ha de braMats Ändrade %s av %s (%s) länkfel
November 12, 201113 yr comment_109536 Hej! Jag bytte till en "budget" HEI i somras och är helnöjd. Jag hade pertronix innan. Dock fick den inte plats under originalburken på min 302:a, så det fick bli en 9tums burk istället. Men det var det värt! Snabb respons och har hittills inte haft några problem. Bilen har gått som en klocka hela sommarn.
November 15, 201113 yr comment_109639 HenkeJa, Du och Lars O verkar vara nöjda med era HEI'are , trodde inte annat heller..Har inte lyckats hitta mått på hur höga de igentligen är ( är alla lika höga... varför måste dom sitta på en "flaggstång" ,.Vill helst inte byta orginal luftburken.Finns ju ett uttag under burken, men räcker det till?Oj Oj vilka problem man har (not.)Tack för svarenmvhMats
November 15, 201113 yr comment_109648 Hej igen.Jag har en omgjord original luftrenare, omgjord till Ram Air, jag har monterathöjningsring under luftrenaren, mellan förgasare och luftrenare.Viktigt är att kolla utrymmet på ovansidan, jag har en fördel då jag harluftrenaren vilande med gummitätning mot huvens undersida.vågar inte svära på att HEI fördelaren får plats med tändspole pålock som det är på min, men det finns den andra varianten utaninbyggd tändspole.
November 27, 201113 yr comment_110006 hei. ser du plages... har du orginalfordeleren så kan du bruke denne: http://sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=articlelist&gid=10444&gidlevel=2har brukt dette i en sesong nå og dette har fungert uten noen form for stopp.Efter att ha råkat ut för "sudden death" 5 - 6 gånger, kanske fler, ( på 3 år ) dvs motorn dör plötsligt som om man vridit av tändnyckeln, så funderar jag på byte av tändsystem från nuvarande elektroniska E-TRON DURALIFE till en HEI fördelare.Har nån någon erfarenhet av dessa och kan ge mig råd. Finns ju från dryga 30$ + frakt på ebay. tex. denna:http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370533885965&ssPageName=ADME:B:WNASIF:US:1123Eller kanske denna:http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400243142848&ssPageName=ADME:B:WNAFP:US:1123Den här vore toppen ( blå färg (önskvärt, svart går ann, men röd... nä.. ) :http://www.ebay.com/itm/FORD-Cleveland-351c-429-460-Hei-DISTRIBUTOR-New-351m-B-/330532565550?_trkparms=algo=LVI&itu=UCI&otn=4&ps=63&clkid=4123232148497943232&_trksid=e17001.m7&item=330532565550&vxp=mtrAlltså blå eller svart prioriteras men kan en fördelare för 40 dollar vara nått att satsa på ( I know, you get what you pay for )Kul om någon har testat liknande och kan ge råd om köp!mvhMats
November 28, 201113 yr comment_110025 Vanlig fel er giveren som sitter i fordeleren (blå delen ) byt den (hansen racing ) og du har den kraftigste gnisten du kan få - eller byt til http://www.compu-tronix.com/DIS8.htm
June 3, 201311 yr comment_127934 Jag fick inte plats med en HEI på min 351C och detta luftfilter iaf.För den som vill byta ut luftfiltret så kan jag rkomendera denna leverantör.Http://www.agwprodukter.seBilliga och bra delar.
June 3, 201311 yr comment_127939 Hej Jag provade en billig variant av HEI som fungerar bra (AH-performance). Fick problem vid montering då den tog i insuget. Omkretsen på fördelaren är större än original den är desutom högre. Jag bytade mitt insug till Weiand Stealth och sedan gick det bra. Precis som de andra skriver kan man få problem med luftrenaren. Man kan köpa billiga plastspacers från tex Norrlandscustom som flyttar upp luftrenaren en bit.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.