Per Berglund Posted November 14, 2011 Report Share Posted November 14, 2011 Dagens skakiga omvärld har ju påverkat vår hobby och det verkar vara köparens marknad???Jag har en fundering över värdet på en Mach 1 1970 som är till saluFörutsättning:Originalkaross i mycket bra skick. D.v.s knappt rost men med skavanker. Dålig omlack från 80-taletBehöver lackas om. BRA underrede. Endast rostlagad på batterihylla och någon mer lapp.Varit avställd mestadels sedan 1980351C med FMX. Ej i bil nu men fullt fungerande...Endast insug och förgasare bytt. Ny kylareInredning mestadels original men allt finns och helt. Naturligtvis behövs uppfräschningHela upphängningen med fjädrar, dämpare och alla leder totalt utbyttBromsar renoverade..Skivbromsar nyaServostyrning utbytt till Total Control kuggstångNytt Magnaflow avgassystem9'' Bakaxel renoverad med ny spärrdiff och 3.73 utväxlingTotal Control SubframeNya 19'' Boyd fälgar plus nya däckBilen är alltså fullt körbar förutom att motor och låda måste monterasVad är en sådan här Musse värd egentligen?Jag tycker att det är väldiga skillnader idag på priserna från väldigt låga priser till extremt överprisadeSugen på mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted November 14, 2011 Report Share Posted November 14, 2011 Jag hade utgått från vad en sådan bil kan tänkas kosta om allt är i ordning, snygg lack, besiktigad ( inte besiktad....avskyr det ordet), motor och drivlina i ok skick, körbar och pålitlig. Extra utrustning ger som alltid inget markant mervärde men det gör bilen mera lättsåld.Gissning: 250'Sedan drar vi av:10' för rostlagning, vem vet vad som gömmer sig under den gamla lacken.50' för en ny lack. Är det något som svensson ser och påpekar är det en taskig lack.10' för montering av motor och låda. slangar, oljor, svordomar, mm.10' för div inredning, när lacken är snygg känns inredningen automatiskt lite sunkigare.20' för ett par vettiga däck och fälgar.summa summarum: 150' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Johansson Posted November 14, 2011 Report Share Posted November 14, 2011 Spontan reaktion säger mig att den ligger strax över 200, 250 om lacken vore fin.Mycket dyra saker är redan utbytta eller reparerade, vill man lacka får man lägga till mellan 25-50 beroende på ambitionsnivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 14, 2011 Author Report Share Posted November 14, 2011 Ja lacken behöver som sagt åtgärdas.Ganska tråkig 80-tals med en hel del sprutspackel=sprickor.Fälgar och däck nytt från 1årBilen är besiktad med rent papper.Motorn är ju misstänkt original och möjligen genomgången eftersom den går bra. Men ingen raket!Eftersom det är en del eftermarknads prylar så känns värdesättningen svår! Det är ju ingen original objekt men den är ändå mycket bättre körmässigt än original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Johansson Posted November 14, 2011 Report Share Posted November 14, 2011 Jag skulle hellre köpa en något modifierad Mach 1 om det är snyggt gjort med bra research i val av komponenter än en tokoriginal som man måste vara rädd att köra ut på vägen och betala hutlösa priser för original/NOS delar. Det är ett bra räknesätt Janne föreslog och argument som säljaren kan ta till sig för att komma under de 250.000 den kanske är värd i väldigt bra skick. Fyll på listan av "things to do" och pruta järnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted November 14, 2011 Report Share Posted November 14, 2011 Ja lacken behöver som sagt åtgärdas.Ganska tråkig 80-tals med en hel del sprutspackel=sprickor.Låter som min bil när jag köpte den.Nedslipning till ren plåt och lack från grunden. Riva ut inredning, av med dörrar och luckor, lacka i bagaget, lacka i motorrum = mycket jobb. Och hur ser kromet ut när lacken är helfräsch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted November 14, 2011 Report Share Posted November 14, 2011 Hej.Som ni vet så brukar det dra iväg en hel del, 200 verkar vara ett ok pris, sen var det detta med lack, garagelack eller seröst, polarlack osv:confused:.Att lacka kan kosta en hel del, det är alltid historien runt saker som gjorts som sätter värdet, original är inte någon idé att tala om, det finns nästa inte idag;).En s.k. originalrenovering är inte något annat än en kopia på hur ett original kan ha varit eller sett ut, här är en viss skillnad, svårt att värdera.Jag menar att det kostar en del att göra saker bättre, ibland betydligt mer än att återskapa ett original:o.Så det vill säga, ett bra pris där båda är överens är ju dit man måste komma i alla fall, dåligt inlägg kan tyckas:cool:.Men vi är många här som skruvat en hel del och inte är rädda för att göra det igen också detta kan göra att man blir blåögd och tycker att det ser enklare ut än det egentligen är, vi är bra på att lura oss själva.Men finns suget och lusten då är det väll bara att köra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mustang Posted November 15, 2011 Report Share Posted November 15, 2011 om allt är i ordning, snygg lack, besiktigad ( inte besiktad....avskyr det ordet),http://www.zatzy.com/off-topic/163038-stavning-besiktigad.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted November 15, 2011 Report Share Posted November 15, 2011 150000:- låter som vettig peng för objektet men pruta till 125000:- å se vad som sker :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nafets Posted November 15, 2011 Report Share Posted November 15, 2011 [quote name=Mustang]http://www.zatzy.com/off-topic/163038-stavning-besiktigad.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.