Jump to content

Kolv/vevstake funderingar.


ThomasFB

Recommended Posts

Hallå motorbyggare. En kort fråga som kräver ett längre svar.

Har någon därute erfarenhet av att vända kolven 180° i en USA-V8 Ford med vevstake/slaglängd förhållandet mindre än 1.71?

Nån som kört på gatan med denna setup?

Link to comment
Share on other sites

Börjar med att göra dig besviken genom att inte svara utan ställa en motfråga. Vad uppnår man genom att vända kolven 180° - det måste vara någon form av geometrisk skillnad på kolven för att en effekt ska uppnås?

Av min fråga förstår du att mitt svar på dina frågor är "nej" i båda fallen...

Link to comment
Share on other sites

Självklart kan du vända kolven 180 grader (4 valve reliefs)! Du uppnår inget, serru....

Japp du kan vinna ett antal hästkrafter.

Kolvbulten är nämligen inte exakt centrerad kolven.

Har ingen mer kunskap i detta utan är endast något jag hört talas om.

Nackdelarna ska visst vara mer oväsen.

Link to comment
Share on other sites

Självklart kan du vända kolven 180 grader (4 valve reliefs)! Du uppnår inget, serru....

Jovisst gör man det, serru! Många faktorer samspelar här. Det är billiga hästkrafter om allt faller på plats. Varför köpa dyra bolt-ons, om man kan plocka ut hyfsad effekt genom att vara 'full i fan'.

Det är bara vissa teorier om nackdelarna jag försöker utreda. Speciellt intresserad är jag av hur snabbt och hur gravt nackdelarna kommer på en Ford. Tänkte gatåka 3-5 000 km per sommar så snart Fastbacken blir klar.

Oväsen då kolven är i området kring ÖD är en del av affären.

Link to comment
Share on other sites

Hallå motorbyggare. En kort fråga som kräver ett längre svar.

Har någon därute erfarenhet av att vända kolven 180° i en USA-V8 Ford med vevstake/slaglängd förhållandet mindre än 1.71?

Nån som kört på gatan med denna setup?

Hej

Jag har ingen egen erfarenhet av detta men tydligen så motsvarar det en "strokning" med .30" . Och ger ca. 15 hk på toppen men har hört byggare som säger att livslängden minskar drastiskt eftersom slitaget ökar rejält när motorn är kall. Jag var inne på detta men har blivit avrådd eftersom bilen är en daily driver. Skruvar på portade -69 351 w toppar och byter kam istället, men följer tråden med stort intresse .

Link to comment
Share on other sites

Hej

har hört byggare som säger att livslängden minskar drastiskt eftersom slitaget ökar rejält när motorn är kall.

Det är exakt detta jag letar erfarenheter om: Vad är "drastiskt", och hurudana motorer har man erfarenhet av? Hur väger man fördel-nackdel?

Som jag frågade i ett tidigare inlägg:

"Det är bara vissa teorier om nackdelarna jag försöker utreda. Speciellt intresserad är jag av hur snabbt och hur gravt nackdelarna kommer".

Livslängden påverkas i detta fall av dålig kolvkontroll i trakten kring ÖD, kolven blir instabil och därmed problematisk.

Därför kan man höra ett tydligt klapprande då motorn är kall, speciellt då man har kolvspel för smidd kolv.

Hög punktbelastning mot cylinderväggen kommer antagligen att lämna spår.

Nu är det visserligen många faktorer som bestämmer detta slitage, så man vet inte vad händer i detta specifika fall. Det är inte bara slitage, utan kolvhastigheten och friktionen ändras också.

Då det begav sej pulade jag med 180° på motorer av ett annat märke, men då var det betydligt längre vevstake, slag (1.80 / 1.81) och kolvmantel.

Då byggdes motor med vända kolvar för att få max effekt med tillåtna medel i klassracing. Fördelarna var "tillräckliga" för att motivera förfarandet.

Man når givetvis samma resultat genom att köpa andra bitar för en mängd pengar. (läs: trimdelar där det är tillåtet). Men då skulle ju allt vara alldeles för enkelt.

Ingen som kör endurance, road- eller historic racing på forumet?

10 luriga trick kombinerat i en enda motor, skulle få vem som helt att sjunga 'Hosianna' i en racingklass med strikta regler.

Post script: Det finns också ett annat klurigt sätt att uppnå nästan samma fördelar som 180°-kolvar i en motor.

Kostar lite, men eliminerar en stor del av problemen med instabil kolv.Om man tillåts göra det i klassen man rejsar i, är det fritt fram. Kanske mer om det en annan gång, vi spånar en sak i taget.

Link to comment
Share on other sites

Var väl ett par team inom Nascar som blev diskade då de vänt kolvarna...

Honda har ju mixtrat mycket med det där och har en motor där vevaxeln ligger förskjuten 14mm i förhållande till cylindrarnas linje. Detta ger visst noll krafter i sidled utan bara rätt ner på vevtappen när cylindertrycket är som högst... ganska smart...

Gamla Ford V8 "Flathead" från 1932 - 53 har en offset på vevaxeln i förhållande till blocket med .265" vilket ger per cylinderrad en offset av 3/16", de senare modellerna under perioden har även ytterligare offset i kolven.

Så det är inget nytt påfund.... men helt klart skoj att testa.. Så "TomasFB" - håll oss uppdaterade när det körs igång!

Kollade förresten på en smidd Mahle stroker 408W kolv som låg på lager.... den är helt symetrisk och alltså ingen offset...

Det måste bli rätt spännande vid renovering av tex marinmotorer då man kan ha en höger och en vänstergående maskin.... när man blandat ihop kolvarna tex... eller plockar en motor för att konvertera till bil... Man kanske bara byter kam och fördelare och hoppas på det bästa...

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...