Jump to content

Import - tips


AktieMusse

Recommended Posts

Tjenna

Ska köpa min första Mustang.

En svart GT/CS 2011 blir det.

Utbudet är noll i Sverige så det blir att plocka hem en.

Nu till mina frågor.

Ni som importerat bilar, vad ska jag tänka på?

Ta hem den själv eller låta en förmedlare göra det.

Tips på förmedlare mottages gärna.

Vill ha bilen nyckelklar i början av April 2012.

Hur lång tid brukar det ta, när ska jag slå till etc?

Alla tips mottages för till våren ska det brännas gummi!

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Det första är att få title på bilen och kolla den på carfax så att den är ok.

Jag använde mig av ett transport företag i LA (helt suveräna) Kostnad 1500 dollar + försäkring

Du kan skicka mail till mig så kan jag ge lite adresser

Janne/Shelby Cobra 2011

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min hos importfirma i jönköping innan den skeppades till sverige. Jag såg bilen på flertal foton som firman mailade till mig och bestämde mig direkt. Väntade 4 månader från då den stod fortfarande i usa tills den leverades till mig men det var under semestertider så det kan gå lite fortare annars. Be om carfax innan köp. Slår du till i början av december, bör du få bilen i god tid.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

Mailat några och fått svart men vissa lever i en drömvärld.

Finns så många som tar hem bilar som förutsätter att man är en idiot.

Dock inte mailat några av era tips än och hoppas på bättre verklighetsförankring där :)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min hos importfirma i jönköping innan den skeppades till sverige. Jag såg bilen på flertal foton som firman mailade till mig och bestämde mig direkt. Väntade 4 månader från då den stod fortfarande i usa tills den leverades till mig men det var under semestertider så det kan gå lite fortare annars. Be om carfax innan köp. Slår du till i början av december, bör du få bilen i god tid.

4 månader?Från det att jag hade bestämt mig för vilken Musse jag skulle ha så tog de 7 veckor att få bilen levererad och körklar i Sverige. Av dom 7 tog båtresan 5veckor från Miami till Södertälje.

Link to comment
Share on other sites

4 månader?Från det att jag hade bestämt mig för vilken Musse jag skulle ha så tog de 7 veckor att få bilen levererad och körklar i Sverige. Av dom 7 tog båtresan 5veckor från Miami till Södertälje.

Ja, 4 månader. Det var pga bilen var inte köpt än i USA när jag fick veta om bilen, fler bilar väntades in som skulle lastas i samma container, järnkoll på att bilen inte var stulen innan den åkte med frakt över atlanten (4 veckor med båtresan) eftersom reglerna ändrades par år sen, samma kontroll gjordes i GBG:s hamn, färre personal i hamnen och hos bilfirman (semestertider), dåligt med tid inför regbes hos bilprovning (semestertider igen) bla. När köpte du din bil? Innan importreglerna ändrades, gick det fortare att ta hem bilarna.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på http://www.nordtrafik.se/

Jag bor i GBG, dom har säte i GBG och verkar riktigt bra.

Det är ju iofs bara själva frakten av bilen, dock sköter dom allt papperstrams.

Köper jag en bil för runt $27.000 i New York med omnejd står den tullad och klar för ca 265.000:- i Göteborg.

Kajkostnader etc ingår i det priset.

Sen tillkommer givetvis Eu-anpassning och reg på det.

Det jag fnular på är hur jag ska genomföra själva köpet.

Det är väl där en ev "firma" eller någon "person" hade varit bra att ha kontakt med.

Man är ju lite nojig att köpa grisen i säcken, men samtidigt känns det idiotiskt att betala någon 20-30k för några timmars arbete.

En idé är väl att åka över själv och köpa den.

Dock frågar jag mig själv vad som kan vara fel med en bil som gått ca 1000 mil.

Köpet sker av en bilfirma och bilen har clean carfax.

Hur resonerar ni här?

Någon som kört denna lösning och köpt bilen själv och låtit någon firma ta hand om själva skeppningen?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en riktigt bra kontakt som hjälper till med detta i Kalifornien. Han jobbar heltid med den här typen av verksamhet och är ursprungligen från Sverige så språket är inga problem.

Han hjälper inte till och hittar "din" bil utan han åker och tittar på bilar som "du" hittat. För det tar han en avgift men du får då full dokumentation, bilder etc oavsett om du köper bilen eller inte. Om du går vidare med att handla så köper han bilen och fixar transporten ner till hamnen och får den lastad och skeppad. Om du ska leta bil så kan du göra det via nätet (craigslist etc) såklart men försök hitta någon i närheten av Orange County, CA för att det ska bli enklare att åka och titta på bilen.

P.M'a om du vill ha kontaktuppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, 4 månader. Det var pga bilen var inte köpt än i USA när jag fick veta om bilen, fler bilar väntades in som skulle lastas i samma container, järnkoll på att bilen inte var stulen innan den åkte med frakt över atlanten (4 veckor med båtresan) eftersom reglerna ändrades par år sen, samma kontroll gjordes i GBG:s hamn, färre personal i hamnen och hos bilfirman (semestertider), dåligt med tid inför regbes hos bilprovning (semestertider igen) bla. När köpte du din bil? Innan importreglerna ändrades, gick det fortare att ta hem bilarna.

Ok! Jag fick hem bilen i Maj 2010. Jag skall kanske tillägga att jag hade ett makalöst flyt med hela köpet. Min kompis som är bilhandlare och har importerat ett flertal bilar från USA var på plats i Miami när köpet gick igenom. Väl hemma så fixade han hela importen på snabbast möjliga vis. Han reggade och kontrollbesiktigade bilen samma dag. Såna kompisar häller man sig väl med.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Jag fick hem bilen i Maj 2010. Jag skall kanske tillägga att jag hade ett makalöst flyt med hela köpet. Min kompis som är bilhandlare och har importerat ett flertal bilar från USA var på plats i Miami när köpet gick igenom. Väl hemma så fixade han hela importen på snabbast möjliga vis. Han reggade och kontrollbesiktigade bilen samma dag. Såna kompisar häller man sig väl med.

Klart du hade flyt med hela köpet för annars skulle det ta längre tid. Givetvis håller man sig väl med såna kompisar. Min bil fick jag hem Augusti 2010.

Link to comment
Share on other sites

Hittat en 2012 Mustang GT 5.0 med 900mil på mätaren och några månader gammal.

Carfax ser perfekt ut. Va tom någon Buyback garanti genom carfax på bilen.

Dvs är det fel på bilen hade en köpare i USA fått pengarna tillbaka av Carfax.

Gäller givetvis inte mig om jag importerar hit den, men känslan är bra.

Säljs av en stor bilfirma.

Hade ni trots detta sett till att någon kollade bilen innan?

Ska jag våga?

Link to comment
Share on other sites

Hittat en 2012 Mustang GT 5.0 med 900mil på mätaren och några månader gammal.

Carfax ser perfekt ut. Va tom någon Buyback garanti genom carfax på bilen.

Dvs är det fel på bilen hade en köpare i USA fått pengarna tillbaka av Carfax.

Gäller givetvis inte mig om jag importerar hit den, men känslan är bra.

Säljs av en stor bilfirma.

Hade ni trots detta sett till att någon kollade bilen innan?

Ska jag våga?

Vilken bilfirma är det? Den bör vara känd eftersom du nämner att det är stor firma och då är chansen stor att nån här har varit kund hos dem tidigare.

Har du fått bilder på bilen?

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade bilen och det ser bra ut inkl carfax. Kände igen deras hemsida när jag letade efter bil. Ska du köpa den på plats eller låta en importfirma sköta det? Känns det bra och du vill verkligen köpa den, tycker jag att du ska slå till.

Tjenna

Fick samma intryck av bilen. Dvs bra.

Blir det den köper jag den osedd och ber nordtrafik plocka hem den till mig.

Då återstår endast eu-konvertering och reg när den väl är hemma.

Jag är lite gambler av naturen :)

Blir absolut billigast så.

Har skickat länken till några importfirmor med så jag får en bild av vad det kostar den vägen med.

Skilljer det inte för mycket blir det firma givetvis.

Link to comment
Share on other sites

Tjenna

Fick samma intryck av bilen. Dvs bra.

Blir det den köper jag den osedd och ber nordtrafik plocka hem den till mig.

Då återstår endast eu-konvertering och reg när den väl är hemma.

Jag är lite gambler av naturen :)

Blir absolut billigast så.

Har skickat länken till några importfirmor med så jag får en bild av vad det kostar den vägen med.

Skilljer det inte för mycket blir det firma givetvis.

Nordtrafik är bra fraktbolag. Så du tänker satsa och syna. :) När jag gjorde affär med firman som tog hem min bil, sa de att vissa bilfirmor i USA kan krydda på priset utan förvarning men det betyder inte att just den som har *din* bil gör det också. Skicka länken till

http://www.kcbil-truck.se/ De hämtar bilar på östkusten och fraktar själva. Mestadels från Florida.

Link to comment
Share on other sites

Nordtrafik är bra fraktbolag. Så du tänker satsa och syna. :) När jag gjorde affär med firman som tog hem min bil, sa de att vissa bilfirmor i USA kan krydda på priset utan förvarning men det betyder inte att just den som har *din* bil gör det också. Skicka länken till

http://www.kcbil-truck.se/ De hämtar bilar på östkusten och fraktar själva. Mestadels från Florida.

Då snackar jag med dom med!

Tack för all feedback.

Hojtar till om jag har fler dumma frågor :)

Link to comment
Share on other sites

Då snackar jag med dom med!

Tack för all feedback.

Hojtar till om jag har fler dumma frågor :)

Gör det. :) Det var så lite och tänk inte på det med dumma frågor för det är bättre att fråga en gång för mycket istället för gissa. :)

Link to comment
Share on other sites

Tjenna!

La just handpenning på en Svart 2011 GT/CS, 6mån gammal med 6000miles på mätaren :)

Vilken skönhet alltså. Har fått all hjälp jag behöver nu från lite olika håll så detta ska nog gå vägen.

Lägger upp en post sen när allt e klart och den e på väg hem.

Tack som sjutton för alla tips och all hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Tjenna!

La just handpenning på en Svart 2011 GT/CS, 6mån gammal med 6000miles på mätaren :)

Vilken skönhet alltså. Har fått all hjälp jag behöver nu från lite olika håll så detta ska nog gå vägen.

Lägger upp en post sen när allt e klart och den e på väg hem.

Tack som sjutton för alla tips och all hjälp.

Grattis till nya bilen! :D Ett bra val ang GT/CS dessutom vilket jag också har. Är det två-färgad klädsel även 2011?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

angående importen av mustangen så kan du få bra hjälp om bilen finns i L.A området med omnejd(ex. san diego--bakersf.).och köpet kan göras under tiden mitten dec.---10 jan. 2012 och 26jan 2012---- slutet mars 2012 .då kan du få all hjälp du vill med svenska ögon och en billig peng skulle det vara längre ifrån tillkommer transport till L.A.en liten kommentar angående köp hos bilfirma är att dom har det svårt att skriva bra kvitto den skall ju tullas också.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...