Jump to content

GT


Morgan B

Recommended Posts

Äkta 1965 GT?

Har du inga papper på bilen från när den var ny som t.ex beställningsorder eller tillverkningspappret som följde med bilen i fabriken och angav just detta fordons utrustning och tillbehör mm, då är det svårt att till 100% säga att det är en "äkta" GT. Det är först fr.o.m 67 års modell du kan få tag på en "Marti Report" (build sheet som säger hur bilen var beställd från kund). Grunden är ju att bilen måste vara en A- eller K-code, är det inte det behöver du inte fortsätta.

Därefter kan du ju undersöka om den utrustning som skall finnas på en GT finns på den bil du pratar om. Först måste du läsa på vad det är för grejor man monterade på fabrik och här tycker jag att du skall ta internet till hjälp. Det har skrivits en hel del här på Forumet genom åren bl.a.

Jag föreslår att du börjar studera följande web-sidor.

http://www.mustangmonthly.com/howto/mump_0001_how_to_spot_a_fake_65_66_gt/viewall.html

http://www.karmustang.com/product.php?productid=16137&cat=278&page=1

http://www.early-mustang.com/

Det finns många, många fler. Fastnar du så fråga här på Forumet och du lär få svar av många duktiga.

Link to comment
Share on other sites

Finns väldigt många GT till salu idag, betydligt fler än som någonsin tillverkats.

Väldigt enkelt att påstå och bygga om till GT, men betydligt svårare att bevisa.

Utan "Build Sheet" som bekräftar detta anser jag att bilen skall betraktas som en vanlig mustang.

Den första tillverkade -65 GT tillverkades i April/Maj har jag för mig.

GT -65 hade samma hastighetsmätare/instrumentering som -66 dvs den runda, std -65 har ju som bekant den avlånga.

Annorlunda rally-pac mot -66.

Dubbelt avgas med trattar genom grusplåten m.m.

Utöver detta finns dealer option GT:s, bilar som i efterhand utrustats som GT.

Alltså inte äkta GT:s.

Ang. förstärkning i balk för avgas har jag sett/känt denna även på mustanger utrustad med 6:a.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en hel del sajter som beskriver GT, och här kommer några av de viktigaste kännetecknen.

- A eller K-kod.

- Dubbelt avgas. 1965 fanns detta att köpa endast på GT eller K-kod utan GT option. Då gäller förstärkningen inne i rambalken bak som nämnts redan och fästena för ljuddämparen som sitter igenom bakre golvet.

- 65 GT med std inredning har en liknande instrumentering som 66, men den skiljer ändå väsentligt utseendemässigt. 65ans har en inre kromsarg, men endast i överkant - detta gäller även handskfacksluckan.

- GT'n tillverkades från ca februari och släpptes på ettårsdagen av Mustangreleasen - 17/4.

- Eftersom den kom som halvårsmodell så fick man specialtillverka instrumentbrädans plåt med den ursparning som finns för att få plats med den stora centrala mätaren.

- Fog lamps - knappen kan sitta i ett D-format hål i instrumentbrädan på sidan till vänster om mätarhuset eller i ett likadant hål som finns under I-brädan på alla.

- Fog lampsmontaget i sig. Armarna har en gjutning på baksidan "prestolite" - har hört att det fnns repros med gjutningen men ej sett dom själv. Samma häst som vanligt. Lamporna - finns repros som inte går att skilja från original (förutom att de är nya ;-).

- Kablaget till fog lamps är på 65 inlindat i härvan på förarsidan i motorrummet. (66 har separat kabel utanför härvan).

Rally pac - olika mellan 65 och 66 och även mellan std- och de luxe inredning som fick det som i dagligt tal kallas 66ans men egentligen heter "low profile", men har inget med GT att göra!

Dealer GTs. Fanns säkert kunder som beställde DELAR av GT paketet, men inte betalade ngn för att ta bort original hästarna på framskärmarna och svetsa/spackla och lacka om skärmarna...min gissning blir alltså att en dealer GT i princip alltid har delar av paketet och "aldrig" ett komplett.

Just my 2 cents :-)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...