Jump to content

Köpa bil i USA och köra den innan hemtransport?


Alabama Grill

Recommended Posts

Det är säkert olika i olika delastater. Kan bara svara för S.Carolina. För att över huvud taget få köpa ny bil där så måste köparen ha ett Amerikanskt körkort eller en adress i USA. För försäkring krävs adress i USA och Amerikanskt körkort. För att kunna få en försäkring måste bilen registreras på ägaren och för att kunna registreras måste man ha adress i USA och Amerikanskt körkort.

Detta gäller för SC som sagt. För nya bilar borde Ford ha samma policy över hela landet att nya bilar inte får exporteras av handlare. Ford har skickat ut brev om att detta inte är tillåtet och att de kan bli av med återförsäljarlicensen.

Med de regler som gäller i SC är det inte genomförbart att göra så om du köper bilen privat. Det enda alternativet vore om säljaren lät dig köra på sin försäkring - knappast troligt.

Maila handlaren så kan du få säkert få svar vad som är möjligt i den delstat du gör affär i.

Lennart Johansson

Link to comment
Share on other sites

Kommer i mitt fall bli i Florida. Möjligt att det går att få exportskyltar som gäller under en begränsad tid, är dock osäker.

btw. Charleston, jädra fin och trevlig stad! Firade St Patricks day där för några år sen, rund under fötterna! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag gjorde den resan i somras. Det var inte lätt arrangera, men jag kom i kontakt med en handlare som jag lärde att känna som hjälpte mig. Han inhandlade bilen till sin firma och registrerade den där.

Vilket innebar att han fick den första titeln dit, och sen sålde han bilen till mig. Så när jag hämtade den så kunde han utfärda en temporär nummerskylt som jag kunde använda i 45 dagar.

Värre var det att fixa fram en försäkring då reglerna i USA är hårda. Men efter mycket sökande och mailande fick jag även fixat detta med The Sunrise Group som är ett försäkringsbolag. De krävde en massa dokument från mitt försäkrings bolag, polisen och skattemyndigheterna mm så att man var ren och olycksfri.

Adressen jag använde i USA, var hotellet jag använde de första nätterna.

Detta gick bra då alla dokument kom på mail så jag kunde skriva ut dem innan.post-6112-144839169678_thumb.jpg:D

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag gjorde den resan i somras. Det var inte lätt arrangera, men jag kom i kontakt med en handlare som jag lärde att känna som hjälpte mig. Han inhandlade bilen till sin firma och registrerade den där.

Vilket innebar att han fick den första titeln dit, och sen sålde han bilen till mig. Så när jag hämtade den så kunde han utfärda en temporär nummerskylt som jag kunde använda i 45 dagar.

Värre var det att fixa fram en försäkring då reglerna i USA är hårda. Men efter mycket sökande och mailande fick jag även fixat detta med The Sunrise Group som är ett försäkringsbolag. De krävde en massa dokument från mitt försäkrings bolag, polisen och skattemyndigheterna mm så att man var ren och olycksfri.

Adressen jag använde i USA, var hotellet jag använde de första nätterna.

Detta gick bra då alla dokument kom på mail så jag kunde skriva ut dem innan.[ATTACH=CONFIG]17547[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]17548[/ATTACH]:D

Där ser man! Skam den som ger sig! Löste du alla intyg på plats i USA eller gjorde du det från sverige? Tog det lång tid att ordna med alla papper och försäkringar?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Nä jag fixade allt från svedala. det som tog längst tid var försäkringen. Sedan var jag tvungen att betala för 3 månader, men blev förvånad när jag sa upp den, då damp det ner check från USA med avräkning för antal försäkrade dagar och ett tackbrev från bolaget.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...