Jump to content

Reborned 1969 600Hp 410cui multiport EFI stroker


Per Berglund

Recommended Posts

23 timmar sedan, Tbird said:

Ser fint ut , men sitter inte slitsarna på skivorna åt fel håll?

Omöjligt att skivorna automatiskt kastar ut broms damm utan det samlas närmast navet, sen blir det katastrof.

Har lärt mig den hårda vägen...

Skivorna är faktiskt rätt monterade på bilden ovan!
Skivan är märkta "pass side".
Kollade med tillverkaren och det är rätt....Såg nu dessutom att "vanes" mellan skivorna är vinklade bakåt så som det ska vara.
 

Som sagt man lär sig nått nytt varje dag för jag trodde också det var fel

Link to comment
Share on other sites

Verkar som de flesta tillverkare gör olika och därför får man olika svar...

Verkar vara som du säger att det viktigaste att "vanes" ska vara vinklade bakåt för bästa kylning.

Här är några olika svar (hittar inte power stop som jag har).

https://www.zeckhausen.com/catalog/index.php?cPath=6446_6515

http://www.performanceforums.com/forums/showthread.php?67191884-Dumb-question-slotted-discs

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja bromsarna börjar krångla naturligtvis! :)

Nått galet med kraftfördelningen så nu blir det manuell justering istället.

Jag satt i onsdags kväll vid 21:00 på Dahlhems sida och beställde en justering.
Blev förvånad av att jag fick ett mail redan vid 23:11 tiden att delen skickas dan därpå.
Klockan 15:00 på fredan hade jag den i handen!
Grym service det är sådant som gör att man återkommer som kund!

Nu är det bara det tråkiga kvar att krypa under bilen och kladda!!! :(

Screenshot_20170629-082543.thumb.png.be939dfe5ee94da26fc6dc9464b14f0d.png

20170630_155354.thumb.jpg.fc77786d289be509257d931c6b41e944.jpg

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Tbird said:

Själv imponerad av Dahlhelm. Har de det hemma så skickas det snarast.

Ja nu i denna internet tidsålder är man annars snart borta!
Snart är man väll besviken om man inte får samma dag som man beställer! :)

Fan vad jag hatar bromssystem!!
Som vanligt med Ford så tenderar allt bara rasa isär!! :(   Ett till synes enkelt jobb slutar med att man är tvungen demontera halva motorn, crossmember och hjul för att nå en jävla nippel!

Men men!!! man får inte klaga!  Är man dum som börjar med bilar och Mustanger så är det bara "gilla läget" och knega på!
Största fördelen är att man får belöna sig ofta med en Öl eller 2! :)

 

20170701_090925.thumb.jpg.4edd1bf3b286d451cde23c9a7b13a1bd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitt i sommaren blir det ett projekt till.
Har konstaterat att vakuumet är för dåligt att driva den nya broms servon. De nya skivbromsarna gör inte alls sitt jobb! :(

Så jag tidigarelägger planerna att konvertera till hydraulisk bromsservo istället

1st begagnad hydraulservo inhandlat på skroten som bultas in där vakuumklockan sitter idag.
Sen kopplas nya hydraulslangar in på styrservopumpen

525161.thumb.jpeg.ecb0dd3741b93e3c64aeff7411df699a.jpeg

images.jpeg.93d85bc5200da543eec945fa3900a9ea.jpeg

 

Med detta har jag alltid full kraft och mera kraft! :)

Kommer även beroende på hur mycket lust och tid jag har ersätta den remdrivna pumpen.
Sätter då en en elektrisk pump så jag kommer få mer utrymme under huven.
Har inte bestämt mig ännu men kanske gömma in den under skärmen.

595d2e599cf0e_Skarmavbild2017-07-05kl_20.19_20.thumb.png.927120cae804721b82936deb8e2f8a20.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

En kamrat har ett sånt system på sin 65á musse med lätt trimmad (trim kam) 302á..ruggit bra bett i de bromsarna, nästan för bra..

känns som (och jag tror det går) man kan låsa alla hjulen i 250km/h om man skulle vilja göra det..

man får vara lite lätt på foten innan man vant sig, i alla fall med den bilen, men funkar väldigt bra..

 

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade min med slanganslutningarna uppåt och med banjokopplingar. Gjorde en 5mm adapterplåt så jag kunde använda originalhålen i torpedväggen. Kan skicka lite bilder imorgon om du vill.
 


Tack Jan det vore guld med lite bilder!!

Även osäker i vilket hål man monterar slangen från pumpen först. Finns ju 2st snarlika
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jan CMC 391 said:

Här kommer lite bilder som lovat.

 

Wow tack för bilderna Jan och snyggt jobb!

Nu förstår jag! Jag ser att infästning mot huvudcylinderns 2 bultar är nästan vertikalt placerade men jag trodde de skulle vara horisontella vilket kändes knepigt med bultarna mot brandväggen
5961ea83a47c7_Skarmavbild2017-07-09kl_10_33_52.thumb.png.bab8ee8d318df3ca05812958045ec27d.png

 

Alltså måste jag byta min nya huvudbromscylinder också då bultarna på dom är horisonella! :) 

Körde du original huvudcylinder från Mustang också eller från annan modell?     
Ser knepig ut att lufta med nipplarna nedåt???  Hur lufta du den?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, Jan CMC 391 said:

Det är original huvudcylinder från Mustang som satt på boostern.

Det sitter två luftnipplar på sidan av huvudcylindern, det var bara att lufta via dem plus hjulcylinderna som vanligt.

 

Perfekt! Bra med extra luftnipplar så slipper man kladda som tidigare!

Såg cylindern var billig så får nog bli en ny fån Summit 

5961f30e7990a_Skarmavbild2017-07-09kl_11_08_04.thumb.png.d05f4dedd948857e2e0f64e60b860005.png

Får bli ett litet höstjobb så tillsvidare får jag åka runt med svaga bromsar. :)

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare visats så sitter slang anslutningarna uppåt, i alla fall på Mustang Cobra.

Jag har en komplett hydroboost med slangar och huvudbromscylinder.

Du kan få låna grejerna, ska inte använda det förrän i vinter.

Om några timmar så åker jag nästan förbi Eskilstuna, kan ta med grejerna annars dröjer det en vecka.

På väg till Björkvik ring.

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Tbird said:

Som tidigare visats så sitter slang anslutningarna uppåt, i alla fall på Mustang Cobra.

Jag har en komplett hydroboost med slangar och huvudbromscylinder.

Du kan få låna grejerna, ska inte använda det förrän i vinter.

Om några timmar så åker jag nästan förbi Eskilstuna, kan ta med grejerna annars dröjer det en vecka.

På väg till Björkvik ring.

Tack för erbjudandet!   Fick hem en booster i fredags från Osby skroten som jag nu pillar på

HV cylinder tar jag hem en ny.

Börjar nog inte skruva jag heller för en tidigast i höst.......Men kul ändå börja planera!

Hade varit kul att fått testa på Björkvik nu när man har både manuell och bra bromsar men får bli när det blir!

Link to comment
Share on other sites

Vill bara nämna att det enda problemet jag hade var med oljan till servon. Jag hade tidigare med original servon använt ATF olja utan problem. Med hydroboostern gick det inte, oljan skummade sig och svämmade över servopumpen / behållaren, var helt omöjlig att avlufta. Andrew tipsade mig om GM Synchromech Transmission Fluid 88900333 som funkade perfect. Likvärdig olja som du har i din TKO!

Eftersom mustang 2004 använde en sorts oljekylare (extra långa rör som gick som ett U tvärs över bilens front) för servooljan, installerade jag en oljekylare för säkerhets skull. Använde en oljekylare (till motor) från Saab 95 som jag monterade på gummikuddar i nederkant framför kylaren. Kan också nämna att jag använder en servopump från en MB E-klass som är rätt "snygg" och som har en integrerad oljebehållare. Jag ville inte ha en lös oljeburk vid sidan om med slang. Med lite anpassning kunde jag använda original remskivan från 69.

Bifogar några bilder.

IMG_5052.JPG

IMG_5053.JPG

IMG_5049.JPG

IMG_5051.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jan CMC 391 said:

Vill bara nämna att det enda problemet jag hade var med oljan till servon. Jag hade tidigare med original servon använt ATF olja utan problem. Med hydroboostern gick det inte, oljan skummade sig och svämmade över servopumpen / behållaren, var helt omöjlig att avlufta. Andrew tipsade mig om GM Synchromech Transmission Fluid 88900333 som funkade perfect. Likvärdig olja som du har i din TKO!

Eftersom mustang 2004 använde en sorts oljekylare (extra långa rör som gick som ett U tvärs över bilens front) för servooljan, installerade jag en oljekylare för säkerhets skull. Använde en oljekylare (till motor) från Saab 95 som jag monterade på gummikuddar i nederkant framför kylaren. Kan också nämna att jag använder en servopump från en MB E-klass som är rätt "snygg" och som har en integrerad oljebehållare. Jag ville inte ha en lös oljeburk vid sidan om med slang. Med lite anpassning kunde jag använda original remskivan från 69.

Bifogar några bilder.

 

Kanon!

Ja jag kör redan nu en GM olja i systemet eftersom jag har en SAAB 93 kuggstång så det prövar jag vidare med ,  alternativt Syncromesh

Har nu en Ford Europa servopump med reservoar vid sidan om....Som du säger inget vidare snygg lösning utan bara funktionell.
Har sneglat en del på de elektriska servopumparna som finns på SAAB, VOLVO V50 och även Mercedes A class
Blir någon av dom troligen och fundera på gömma undan en sådan under skärmen.

Bra tips på kylning! Det har jag inte tänkt på så det blir en liknande lösning på min!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tuning av FiTech EFI

Tänkte dela med mig av lite FiTech insprutnings inställningar jag upptäckt nu under semestertiden.
Nu har man tid att sätta sig in mer i detalj och dessutom kört väldigt mycket så är det kul att labba lite!

Primer inställning under start

Har upptäckt att FiTech medvetet satt galet höga värden av "Primer".   Alltså då man slår på tändningen så sprutar FiTech in en rejäl dusch i insuget.
Mycket mer än nödvändigt tydligen!
"Default" värdet för "Prime Fuel Mult" i meny 7 ligger på 259 som är helt tokigt
Märker du att du måste gasa lite för att starta så vet du att du kan börja sänka detta värde.....Jag har märkt så på min och att startmotorn går ett par varv extra ibland.
Man behöver inte vara feg hur mycket man ska ändra utan man kan ta i rejält!e....Jag började med värde 198 och det blev lite bättre start.

20170719_173613.thumb.jpg.2982851a6c384921a4e416203b79acbf.jpg
Sen tog jag värde 100 och det blev riktigt bra nu!
det kan faktiskt även vara 0 eller även ett - värde om det skulle behövas.
Nu startar bilen galet bra! Här ett klipp när jag startar då motorn är fullt uppvärmd....Oftast då det kan vara strul.
Behöver aldrig nu peta på gasen!

 

Sen ni som kör manuell låda har jag ett tips!
Det gäller värden för DFCO som betyder "Deceleration Fuel Cut Off" under meny 6

Det är ett MAP värde som kan stänga av  spridarna helt när du exempelvis släpper gasen snabbt för inromsning eller för att koppla 
Högt värde kan upplevas som motorn feltänder eller hackar till.....Jag har märkt det precis när man ska köra iväg eller ibland när man stannar in för rödljus
Bilden här visar 28 och 30 på dessa värden som är "default"...Passar bäst för automatlådor men kan vara höga ändå
Jag drog ner till 15 och 17 och nu beter sig motorn bättre i dessa situationer

20170719_174120.thumb.jpg.cc48acadbd39a6e166bb8fac0dfd3e98.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...