Jump to content

Reborned 1969 600Hp 410cui multiport EFI stroker


Per Berglund

Recommended Posts

Nu börjar det snart bli dags att baka kaka och följande recept blev det till kaksmeten!

Allt tillverkat i USA!  Låter bra men troligen inte sant! Alternativt helt irrelevant!!

 

1 dags leveranstid var iallafall kul!

 

  • DSS Racing 4.000' stroke 4340 steel forged crankshaft w/ 2.100' SBC rod journals
  • DSS 6.200' 4340 forged H beam rods with 2.100' SBC rod journal and .927' pin. Finished and sized, includes ARP 8740 cap screws
  • 408W Ford DSS GSX Series Forged Piston (For use in 4.00" stroke x 6.200" rod) -18cc Dish with large valve reliefs for inline valve and Twisted Wedge applications, 1.280" comp hgt, Includes .927" full floating pin with double True Arc pin locks, 1.5-1.5-4.0 mm low drag ring groove, patented "X Groove" skirt design, Approximate Compression Ratio: (58cc Head = 10.88 to 1) (61cc Head = 10.54 to 1) (64cc Head = 10.22 to 1).
  • 1.5mm 1.5mm 4.0mm - 4.030Bore Ductile Molly Ring Set
  • King 351W Race Main Bearing STD
  • King SBC 2.100" RJ Connecing Rod Race Bearing STD 
  • DSS 5.8 Main Support System 
    3/4' billet aluminum w/ custom ARP main studs Also Fits 351W Ford Racing Boss Blocks.
Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-11 at 21:57, John said:

Vad hade hänt med ventilen som stack upp längre ?

 

Ja det undrade jag med!
Tog isär och jämförde....Det är inga skador men det onekligen ut som ventilen har sträckt sig i tallriken!   Kan detta ske verkligen?
Minskat en gnutta i diameter från 2.02 till 1.99 så har den skurit en aning i sätet
Ser lite missfärgad ut dessutom!

Kan gått varm!

20171013_201634.thumb.jpg.c93750bbf538e2161deff4f994c67b67.jpg20171013_201939.thumb.jpg.c8930cf5a4cfdc6e1860611a62fe77b1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där såg ju riktigt skumt ut... Vad är det för toppar? Kan det vart en annan ventil från början... lite längre så att säga? Hur sen den ut på andra sidan, är tallriken plan eller nu då konkav jämfört med den andra?

Har det inte vart tätt i sätet så lågan sticker bakåt vid tändning så kan det ju blir rätt bra varmt. Men det borde du märkt på ett fladdrande vacuum tex.

Annars har du haft lite tur och inte tappat den i loppet :P

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 1096 said:

Det där såg ju riktigt skumt ut... Vad är det för toppar? Kan det vart en annan ventil från början... lite längre så att säga? Hur sen den ut på andra sidan, är tallriken plan eller nu då konkav jämfört med den andra?

Har det inte vart tätt i sätet så lågan sticker bakåt vid tändning så kan det ju blir rätt bra varmt. Men det borde du märkt på ett fladdrande vacuum tex.

Annars har du haft lite tur och inte tappat den i loppet :P

Vanliga Edelbrock RPM toppar.  Suttit och mätt och den har förlängts +2,5mm lika mycket som den blivit konkav på tallriken..
Gick hellre inte göra rent med soda blästern på samma sätt så uppenbarligen har kolet bränts fast på ventilen

Hitta inga spår i förbränningsrum heller

Känns ändå konstigt att den blir längre.....Ventilfjädrarna kan ju knappast dragit ut ventilen....Mer troligt kanske fabrikationsfel av ventilen=trött montör i Mexiko20171014_145552.thumb.jpg.6e5eab285652a79375fd8008dfaa857e.jpg20171014_151957.thumb.jpg.7b671ab5e88170c147750b5d96d96b4c.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,

hmm, intressant..ja, vad kan få en ventil att ändra form så där ? (om den inte var av annan modell/längre från början?)

Antar att du vet att det inte såg ut sådär (lite längre/sticker upp) när topparna var nya och du monterade dem..

Nu, jag är ingen motor-expert, men mycket värme (mer än inom toleransen för vad ventilens material klarar) kanske av en sk "hot spot" i förbränningsrummet/inte tillräcklig kylning i det området på toppen?, tillsammans med hårda ventilfjädrar som sträcker ut ventilen (uppåt) när materialet mjuknar är väl en möjlig orsak? vad vet jag?

Om ventilen fortfarande var/förblev tät i sätet, trots "stretchningen", så borde det bara inneburit att motorn hade mer lyft (2,5 mm) på den ventilen tills du nu tog isär det och såg felet..eller tänker jag fel?

 

Häls, Olle

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

ah, sorry, hittade detta : (tycker motor-teknik är kul hobby... )

"Elevated operating temperatures combined with high rpms and/or lots of miles can cause the valve stems to stretch over time. As the valve stretches, the valvelash closes up and eventually prevents the valve from fully seating. Once this happens, the valve can’t conduct heat away from itself to the seat and into the cylinder head. The valve runs hot and quickly fails. "

http://www.enginebuildermag.com/2010/08/valves-when-to-reclaim-when-to-replace/

Så, om ventilen blir lite för varm, (börjar sakta sträcka på sig), det är då möjligt att förlängningen maxar ut spelet i hydral-lyfteren, vilket leder till otät ventil (dåligt komp) och det i sig leder till mer värme i ventilen, eftersom den inte kan leda värme ut via sätet (glapp) så den blir ännu varmare, ännu mjukare, och fortsätter sträcka på sig...om jag har fattat det hela rätt ?

 

Link to comment
Share on other sites

Fick även från Håkan på SPM  som ska göra alla maskinjobb veta att detta händer när det gått magert.....Vilket min gjort första säsongen med sprut!....Då var jag så fokuserad på körningen att jag inte höll så noga koll på luft/bränsle blandningen.
Detta år körde jag fetare men skadan förmodligen redan gjord

Igår började jag demontera resten av topparna men märkte direkt att varje ventil inte går få ut utan skada styrningarna

Som du hittat på webben Olle så verkar det som om ventilskaften vid alla lås har sträckts/deformerats....Blir till att fila skaften!
Förmodligen vid övervarvning (skyldig)!.
Eftersom jag nästan varje år tagit för vana justera ventilspelet så har jag inte då heller märkt att en ventil sträckts.
15st ventiler verkar inte ha sträckt sig men är istället lite uthamrade vid ventilåset

Ja det känns som man åker på köpa full uppsättning nya avgas/insug ventiler samt nya lite svagare fjädrar

Detta är typexempel på vad man stöter på när man river en motor.  Topparna som jag var övertygade skulle vara i bäst skick visar sig behöver helrenoveras!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Låter rimligt det där med värmen att det deformerar ventilen med tiden... om det hade vart på avgas. Här kommer ju relativt kall insugsluft in hela tiden och kyler.

Att de deformeras i knasterläget har jag vart ute för på de flesta flång nya Edelbrockstoppar. Jag brukar ta för vana att ta isär allt och kika och får alltid bryna skaften då det blir en liten vass kant där knastret suttit.

Dock inga sådana tendenser på ett par Trickflow toppar jag rev för ett tagsen vilka jag kört med i snart 15 år och då mycket på fullgas med överladd och pillat sprut.

De har däremot aldrig gått magert, runt 15-15.5 i AFR på låglast cruise och sen direkt fetare när lasten ökar till ner mot höga tior/låga elvor på full belastning och 10psi laddtryck.

Följer med spänning!

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan inte lita på nått från US som vanligt!

Lämna toppar åt sidan och gick till parallel jobbet med bygga hydraulisk bromsservo.

Köpte tidigare en beg Mustang 2002 servo och givetvis var det inte så enkelt att bara skruva på!
Måste byta fästplattan vilket såg enkelt ut först
MEN givetvis så har konstruktörerna gjort det svårt med att designa en special fyrkant mutter storlek 47.5mm!


Va faaaan ska det vara så jävla svårt göra nått mek vänligt!!!!!!!!

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja man kan inte lita på nått från US som vanligt!
Lämna toppar åt sidan och gick till parallel jobbet med bygga hydraulisk bromsservo.
Köpte tidigare en beg Mustang 2002 servo och givetvis var det inte så enkelt att bara skruva på!
Måste byta fästplattan vilket såg enkelt ut först
MEN givetvis så har konstruktörerna gjort det svårt med att designa en special fyrkant mutter storlek 47.5mm!

Va faaaan ska det vara så jävla svårt göra nått mek vänligt!!!!!!!!
 
Skridskon var bäst haha

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har varit lugnt ett par veckor då jag väntar stor sändning från USA som behövs.
Men äntligen är jävulens mutter avlägsnad!!!!
Osymetrisk 6-kant mutter med små greppade flänsar gjorde arbetet surt!
Fick tillverka en fattning och svetsa på en avgasrör stump som sedan kunde kopplas på mutterdragaren.
Funkade fantastiskt bra!
76f99422fcd392dd6cc2024919e0c337.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu är alla motordelar avlämnade till trygga händer hos Håkan på SPM.

Nu kan man fokusera på annat.
Plocka ihop Edelbrock topparna kan vara en lugn början och blästrade av den trista Ford Blå färgen först
Funderar på att lackera allt riktigt mattsvart.....Känns underhållsfritt!
Riktigt trött på bar aluminium som snabbt blir ful då det binder smuts.

Tänker göra det enkelt och bara köpa mattsvart grenrörs färg eller har någon annan bra förslag? Fabrikat?

20171118_120532(0).thumb.jpg.efd058de3393b52abd7809221c553c72.jpg20171118_120618.thumb.jpg.9ae365639cea289e40758fc59e8531b5.jpg20171118_120548.thumb.jpg.bb9b36b7106fb16c6702791bca7a95c7.jpg20171118_120603.thumb.jpg.0942ae4588afa34ea758a7e540c5a347.jpg20171118_120545.thumb.jpg.99d4b0360f26326008e9b5f4d8138d10.jpg20171118_120540.thumb.jpg.57f07bb3f80cef6343e4beb747c1f7ec.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag använder mig av 2k billack.

Funkar mycket bra på motorer då det tål bensin.

Använder det också på bromsok, funkar mycket bra även många säger det inte tål värmen.

På min Cobra så lackade jag broms oken röda i original färgen, det har hållit mycket bra i flera år utan missfärgningar efter en del hård bankörning.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Tbird said:

Jag använder mig av 2k billack.

Funkar mycket bra på motorer då det tål bensin.

Använder det också på bromsok, funkar mycket bra även många säger det inte tål värmen.

På min Cobra så lackade jag broms oken röda i original färgen, det har hållit mycket bra i flera år utan missfärgningar efter en del hård bankörning.

Jepp jag har alltid använt 2K billack och som du säger det funkar mycket bra.
Enda nackdelen är att det tenderar att flaga efter några år särskilt om man inte använt Etch primer plus att det är rätt dyrt. Nästan 1000-lapp om man primar rätt
Tänkte gå en enklare väg denna gång men vill ju fortfarande att det ska hålla för kemikalier.

Billack kanske ändå är billigt på nätet och särskilt svart färg.

Hitta detta som kan vara nått jag söker

 

Link to comment
Share on other sites

Varför inte beställa från www.billackering.eu

Finns wash primer för 1/4 av priset som du anger.

Beställer du från dem ta buss gods, post mord tar åtminstone en vecka extra.

Du är lycklig att ha fått dina nya motor delar.

Mina seglar runt ännu.

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Tbird said:

Varför inte beställa från www.billackering.eu

Finns wash primer för 1/4 av priset som du anger.

Beställer du från dem ta buss gods, post mord tar åtminstone en vecka extra.

Du är lycklig att ha fått dina nya motor delar.

Mina seglar runt ännu.

Japp kollar in vad dom har!

Har inte fått allt ännu och la dessutom ny order idag från Summit
Hur man än planerar så dyker det upp detaljer man antingen måste komplettera eller byta ut....Man är aldrig nöjd.
Nu när jag bestämt lacka allt mattsvart så insåg jag att samtliga rostfria ARP bultar måste bytas ut mot ARP svart
Ser för taskigt ut med bling/bling mot svart!

5a131b2b36b9f_Skarmavbild2017-11-20kl_19_10_56.thumb.png.c8c8501b6e7985cfcb2ee06b5112747d.png

Link to comment
Share on other sites

Efter lite Googlande på motorfärger så slutade det med Eastwoods Matt Svarta keramiska motorfärg
2K härdare som man blandar själv i koppspruta.

Enligt säljaren så slipper jag dessutom washprimer så den ska bara vara att spruta på direkt....Resultat följer!

5a1326df1864e_Skarmavbild2017-11-20kl_20_00_23.thumb.png.d2a4ae205a989e164f9dc546f453c09e.png5a1326e0a0fbc_Skarmavbild2017-11-20kl_19_59_54.thumb.png.212a6e11af7fa3b57c4edaf391c4c8f7.png

Link to comment
Share on other sites

Efter ca 8år i tjänst så passa jag på se över bränsle pumpen.
Dom brukar ta stryk när bilen få stå halva året.
Ska helst jobba mer.
Hitta inga fel men köpte en renoveringssats för 200spänn när det ändå är isär.

Jag fick nu hem Eastwood keramisk motorfärg matt svart och pumpen fick smaka på det först.

Väldigt trevlig färg!! Täcker perfekt och lättjobbad.
Mycket lång torktid trots jag tillsatt härdare men gör inget för mig.
Minst 24h torktid

Penselmålade och det ser ut som jag spraya så det flyter ut mycket fint!

f7234b6b947eef6abf501d8bd2c8c6b1.jpg92dc773d82224736f09f40da7502f23d.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...