Jump to content

Blinkers och halvljus blinkar samtidigt


Recommended Posts

Innan sista svängen för i år så när jag blinkade vid vänstersväng så blinkade även halvljuset samtidigt. Tog några provsvängar dagen efter och då var problemet borta men problemet sitter nog säkert där någonstans och dyker upp när man minst anar det. Någon som har ett bra förslag var man ska börja leta någonstans. Kärran är en Mustang -68, 302:a

Link to comment
Share on other sites

bägge halvljusen blinkade, kanske någon avnött kabel som ligger an mot någon annan kabel så det blir överslag men då skulle väl säkringen gå antar jag. Har bytt ut för två år sedan kabelhärvan bakåt, kabelhärvan under instrumentpanelen och den till motorn.Jag får väl börja med jordpunkterna samt öppna upp igen under instrumenpanelen. Det finns ju kablar inuti rattstången också om man skulle våga ge sig på det. Förhoppningsvis så var det kanske som du säger fukt i kombination med jordfel, återstår att se vad man hittar.Tack i alla fall för tipset, El är ju inte min starka sida heller.

Link to comment
Share on other sites

Ett snabbt och korekt svar är att det inte finns en möjlighet

i värden att blinkers och halvljus skulle påverkas av varandra:rolleyes:.

Antingen har du ett standardproblem med halvljuset dvs drag-

strömbrytaren håller på att säga upp sig, du har helt enkelt

bara kopplat ihop problemet med blinkers:confused:.

Halvljusblinkandet finns det lösning på, el är min starka sida.;)

Link to comment
Share on other sites

Förra vinter var min -66:a nerplockad, när jag satte ihopp den på vår kanten så funka inte riktigt belysningen som tidigare.... då hade jag ändå prov monterat och provat framljusen, blinkers, bakljus innan den gick iväg på lack ( bytt till h4 fram ville vara säker på att elen funka efter det ).

Men lite letande och testande så var det dålig jord och kabeln till en blinkersen som var dålig. Fick klia sig lite i huvudet efter som allt fungera några veckor innan...

Har sen inte vart några problem på hela sommaren.

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Ett snabbt och korekt svar är att det inte finns en möjlighet

i värden att blinkers och halvljus skulle påverkas av varandra:rolleyes:.

Sant! Men jordfel kan ge dom mest konstiga fel!;) Om dessutom kablarna är nya, så kan det

normalt inte va kortis mellan några kablar heller. Kanske det är så att när blinkersen ska blinka

går det så mycket ström att halvljuset blinkar också.:confused: Som sagt, jordfel ger dom mest konstiga

symtom.

(Jag är hyfsat bra på el själv!):oops:

Lycka till i alla fall!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Ett snabbt och korekt svar är att det inte finns en möjlighet

i värden att blinkers och halvljus skulle påverkas av varandra:rolleyes:.

Antingen har du ett standardproblem med halvljuset dvs drag-

strömbrytaren håller på att säga upp sig, du har helt enkelt

bara kopplat ihop problemet med blinkers:confused:.

Halvljusblinkandet finns det lösning på, el är min starka sida.;)

Det ska ju finnas en dimmerfunktion på dragströmbrytaren, dimmerfunktionen har tydligen gett upp så där kanske problemet finns,instrument och takbelysningen ligger på för fullt, går ej att minska ner, så det blir till att införskaffa en ny sådan så får vi se om problemet blir löst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Igen!

Hade själv ett jäkla konstigt fel i veckan när jag kopplat in ny varningsbelysning i dörrarna.

Dom ville inte slockna när jag stängde dörren!? Visade sej vara ett jordfel! Men det tar ju

så jäkla lång tid att lokalisera felet. Började att kolla om att jag gjort nån felkoppling. Nej,

allt var som det skulle. Jordfel nånstans? Jäpp! Jordfel! En kontakt som inte fick jord p.g.a.

lackfärg. Rengjorde, KONTAKT!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...