ollel December 17, 2011 Report December 17, 2011 Hej.Undrar om det är någon som vet om det blir någon nämnvärd skillnad på ett par edelrock toppar e-street 60cc mot orginal på 289:an när allt de andra är orginal, 2ports förgasare och orginal kam? Dom borde ju vara lite bättre bearbetade och "andas" bättre? Citera
JanneJ December 17, 2011 Report December 17, 2011 60cc förbränningsrum är större än original, dvs du kommer att få lägre kompression och det minskar dina hästar.De flesta 289 toppar är på 54,5 cc.Flödet är säkert bättre på Edelbrocktopparna, men att tappa kompression är aldrig bra. Jag satte ett par kraftigt modifierade 289 toppar på min 302:a för att få upp kompressionen till 10,5-1. Citera
JanneJ December 17, 2011 Report December 17, 2011 Jag redigerade mitt svar med just det du frågade efter Citera
Per Berglund December 17, 2011 Report December 17, 2011 (redigerad) Nej inte tappar man effekt med Edelbrock toppar!Kompressionssänkningen är enbart statisk beräknat och det är rätt att sänkning minskar effekt.Verkligheten är att fyllnadsgraden ökar markant med Edelbrocktoppar och dessutom flödet både in och ur motorn gör att det blir betydlig skillnad.Man kan bearbeta originalet men knappast värt besväret.Men man behöver ju inte välja aluminium om man vill ha nytt!Jag gillar järntoppar eftersom det är hållbart och därmed tryggt på det visetExempelvis World Product eller Dart toppar så får du dessutom likvärdig kompression som originalhttp://www.summitracing.com/parts/WRL-053030-1/Viktskillnaden är oväsentlig tycker jag på en bil för gatbruk "Nytt är Nytt" och har många fördelar...Tex är de förberedda och klara för att använda rullkam vilket är ett måste! Földesdiagram kan vara kul att jämföra så ser man skillnadernaTex original 289 blåser ur sig på runt 100-130cfm medan Edelbrock gör det på 170cfmMen hade du tänkt behålla 2V insug och 2V förgasare så tycker jag du ska skita i byta toppar."Svagaste länken bestämmer" heter det och enbart byta toppar är ju bläää tycker jag!! Byt allt eller inget! Ändrade %s av %s (%s) Citera
ollel December 17, 2011 Author Report December 17, 2011 Allt börja med en otät avgasventil:). Va oxå inne på allt eller inget, men man måste ju fråga först. Får väl se vad tomten kommer med:). Tack för bra svar!Olle Citera
FastMagnus December 17, 2011 Report December 17, 2011 Du får en lättare motor. Det blir ganska många kilon och ventil sätena är klara för bly fri bensin Citera
Per Berglund December 17, 2011 Report December 17, 2011 ventil sätena är klara för bly fri bensinJa bara det ett stort plus att slippa krångla med tillsatser.Ur ett ekonomiskt perspektiv har ju Edelbrock en mycket bra sats för att satsa på allt!http://performanceparts.com/part/Edelbrock/2091Okej många tycker det kanske är lite gammalmodigt och inte det bästa prylarna men det är väl beprövat och inget krångelGer bra effekt i förhållande till vad det kostar.Visst det finns mycket bättre saker men då kanske man inte ska satsa på en 289 heller. Citera
1096 December 18, 2011 Report December 18, 2011 Ur ett ekonomiskt perspektiv har ju Edelbrock en mycket bra sats för att satsa på allt!http://performanceparts.com/part/Edelbrock/2091Just det kittet och istället en bra "lagom" rullkam i ett 5.0 block blir rätt trevligt... både effektmässigt och ekonomiskt. Citera
Jonasm December 19, 2011 Report December 19, 2011 Hej.Funderar oxå på de här kittet http://performanceparts.com/part/Edelbrock/2091 . Men på ett 302 block från -96. Skulle de funka ?Såg att de stod "Edelbrock 2091 Power Package top end kit Fits 1981 and earlier 289-302 cu.in. Ford V8" Vad blir skilnaden ?mvh Citera
ThomasFB December 19, 2011 Report December 19, 2011 Dra först av minst 10-20% från den angivna effekten i Edelbrock-satserna, så kommer du närmare sanningen. Topparna är hyfsade "bolt-on replacement"- toppar som gör livet lite lättare vid en renovering. Om du, som i 1:a inlägg skriver, tänker använda 2V förgasare o. resp. insug, kommer du inte så långt med det, då skulle jag definitivt köra med original gjutjärnstopp. Det finns en del man kan göra åt 54,5cc toppar om kunnande o vilja finns. Jag har förstått att Janne J är ganska nöjd med sin kombination. Du får både fördelar o. nackdelar med alu, förutom det kommer Edelbrock att flytta upp effekt/vridkurvan till högre varvregister, speciellt på en 289. Kan bli tröttsamt i längden.För att ta fram lite mer av originalbitarna, behöver man ett 4V insug och en förgasare med bra respons. På utsidan behöver du HiPo-gjutjärnslimpor eller kanske shorty- headers, om du kan frångå originalintrycket.Till sist kan vi konstatera att en rullkam slår en släpande dito med 10-0, så släng dit en sådan, eller ännu bättre: leta efter en 5.0 H.O motor som har hydraulrulle som original. Då behöver du inte ens byta bort originalkam, antagligen är den inte sliten. Det ena ger det andra, alltså ingen idé att slänga pengar i brunnen. Aluminium är inte alltid saliggörande, men det hjälper i vissa situationer.Disclosure: Körde själv senast med gjutjärnstoppar, hydraulrulle och 4V, motorn gick hyfsat och var pålitlig. Är lite i valet-o-kvalet hur vi går vidare.Kanske så: http://www.mooneyesusa.com/sto/images/btim289_6v.jpg Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.