PeterF Posted December 18, 2011 Report Share Posted December 18, 2011 Vacuum bortkopplat och pluggat 14 grader ca 800 rpm Inkopplat fördelar vacuum så ändrades det till 26 grader, ca 800 rpm4000 rpm och över så blev det ca 36-38 grader.Bra el Anus??mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted December 18, 2011 Report Share Posted December 18, 2011 Vacuum bortkopplat och pluggat 14 grader ca 800 rpm Inkopplat fördelar vacuum så ändrades det till 26 grader, ca 800 rpm4000 rpm och över så blev det ca 36-38 grader.Bra el Anus??mvh PeterNu är jag lite ute på hal is, men jag tror att förtändningen inte går att mäta i stillastående.På höga varv alltså. Jag hade också väldigt konstiga värden när jag provade, och fick denförklaringen. Jag vet inte om det stämmer, men min går då bra i alla fall med grundinställningen.C:a 12 grader före.Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted December 18, 2011 Report Share Posted December 18, 2011 Plocka alltid bort vacuum när ni mäter, värdena blir helt galna då vacuumet är högt när bilen står och varvar utan belastning. När man kör är vacuumet helt annorlunda.Vad grundtändningen bör vara skiljer från motor till motor beroende på om den är trimmad eller inte och hur mycket dynamisk förställning fördelaren har.Original ligger grundtändningen på 6-10º och en total förställning på ca 33-38º vid fullvarv. När man börjar trimma ändras karaktären på motorn och den går oftast bättre med en högre grundtändning, 10-16º är ganska vanligt, för hög tändning resulterar i spikningar och risk för motorskador. Vid vilken förställning en trimmad motor ger mest effekt är individuellt och bör om man vill krama ut max kollas i bromsbänk. Ibland ger en trimmad motor sin maxeffekt vid lite lägre förställning pga en effektivare förbränning, värden på 33-35º kan vara rimliga.En original fördelare har ett område på kanske 26º, ex: grundtändning 10º + fördelarens dynamiska förställning 26º = 36º vid fullvarv.En fördelare till en trimmad motor kan behöva ett mindre dynamiskt område då vi vill ha en högre grundtändning. Original fördelare går att modifiera eller så väljer man att köpa en ny med "rätt" karaktär.Sedan har vi ju kurvan också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted December 18, 2011 Author Report Share Posted December 18, 2011 Plocka alltid bort vacuum när ni mäter, värdena blir helt galna då vacuumet är högt när bilen står och varvar utan belastning. När man kör är vacuumet helt annorlunda.Vad grundtändningen bör vara skiljer från motor till motor beroende på om den är trimmad eller inte och hur mycket dynamisk förställning fördelaren har.Original ligger grundtändningen på 6-10º och en total förställning på ca 33-38º vid fullvarv. När man börjar trimma ändras karaktären på motorn och den går oftast bättre med en högre grundtändning, 10-16º är ganska vanligt, för hög tändning resulterar i spikningar och risk för motorskador. Vid vilken förställning en trimmad motor ger mest effekt är individuellt och bör om man vill krama ut max kollas i bromsbänk. Ibland ger en trimmad motor sin maxeffekt vid lite lägre förställning pga en effektivare förbränning, värden på 33-35º kan vara rimliga.En original fördelare har ett område på kanske 26º, ex: grundtändning 10º + fördelarens dynamiska förställning 26º = 36º vid fullvarv.En fördelare till en trimmad motor kan behöva ett mindre dynamiskt område då vi vill ha en högre grundtändning. Original fördelare går att modifiera eller så väljer man att köpa en ny med "rätt" karaktär.Sedan har vi ju kurvan också...Som jag skrev så var ju vacum bortkopplat och pluggat! Då jag mest har pysslat med insprutning och turbo så är jag väldigt medveten om vad som kan ske om tändning laddtryck och bränsle inte stämmer är även ganska van vid diverse bromsbänkar och rullande landsvägar. Det jag sökte var egentligen mest ngn som kunde bekräfta att dom värdena jag hade på min tändning inte var helt åt pipan. Kommer väl visserligen märka det mer när jag kan köra och belasta bilen ordentligt. So far so good mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.