Jump to content

På tal on HEI


KenHT68

Recommended Posts

HEI Alla !

Har funderat på att skaffa en HEI fördelare, frågan är då : Behöver jag då byta tändkablar, har

precis bytt till mitt till mitt gamla (original) system, är det andra anslutningar till HEI-fördelare ?

Har för tillfället pertronix, o har haft några tillfälliga oförklarliga startsvårigheter i sommar.

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

HEI Alla !

Har funderat på att skaffa en HEI fördelare, frågan är då : Behöver jag då byta tändkablar, har

precis bytt till mitt till mitt gamla (original) system, är det andra anslutningar till HEI-fördelare ?

Har för tillfället pertronix, o har haft några tillfälliga oförklarliga startsvårigheter i sommar.

MVH KenHT68

Japp det är vad jag vet alltid "Hane" (post) anslutning till HEI locken iställe för "Hona"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nån erfarenhet av att byta till HEI fördelare, med allt vad det innebär, såsom, pris, montering, byte av tändkablar, tändinställning m.m.

Gick er motor bättre ? Ngt annat ?

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag skall börja från början, jag hade brytare, bytte till Petronic, den bara

slutade att fungera, återmonterade brytare.

Köpte HEI fördelare för något år sedan, blev mycket överaskad, motorn

gick otroligt rent.

Anledningen till att motorn gick så gämt är troligen för att den nya HEI

fördelaren är osliten och frisk, jag ångrar inte en sekund att jag bytte.;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Lars.

Jag har hittat HEI fördelare med inbyggd tändspole o justerbar vaccumklocka hos AH Performance.se till : Ford 289, 305 5,0

för 895:-, dom har även tändkablar till Ford "Accel", 115 gr, 302 till HEI fördelare. Är detta något att satsa på ? Finns det även

skillnad på olika HEI fördelare, eller är dom så billiga till Ford SB ? (Dom tar 2.332:- till Ford FE 331,352,360,390 o 427)

MVH KenHT68 (289:a,2v, C4 aut )

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att du har sett rätt, en HEI fördelare ligger på ca.2,000.- Sen finns det både billigare o. dyrare. Men 895:- det skulle jag nog akta mig för.

Lyssna runt eller sök om nån annan har provat den.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för alla svar.

Var inhandlade ni era HEI-fördelare ? Den jag hittade för 895:- hade faktiskt inbyggd tändspole, men det

kanske är en snik-variant ändå, vem vet. Gå gärna in på Blocket, bildelar, hela Sverige och sök på HEI, och

kolla på AHperformance.se webshop. Jag skall söka vidare och se vad jag hittar, tips om inköpsställe emottages

tacksamt.

Ha det bra i kylan

KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte till en budget fördelare i somras. Absolut det bästa jag gjort! Köpte den på powermeet i v-ås. Hittade firman på nätet o de har en hel del kul grejer.

http://www.x-parts.se/ford-289-302w-svart-lock/29112-0

Den enda nackdelen var att den inte gick fri under originalluftburken, men det går o lösa på flera sätt.

Ps. Lyssna inte på Micke, han skiter pengar! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Har beställt en sådan fördelare:). Kommer i morgon. Kan ju meddela senare hur det funka. Oxå lite skeptisk, men har hör flera som provat den å att det funkar bra:)

Mvh Olle

Link to comment
Share on other sites

Skulle återkomma:)

Monterat å färdigt. Verkar funka bra. Startar lätt, går hur jämt som helst. Bara positivt. Än så länge är det ju bara garagekörning så man får se sen när det ska köras till våren. Men som sagt, verkar funka jättebra:)

Olle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...