January 13, 201213 yr comment_111078 Tjena.Vi har ju diskuterat fjädrar och hur man plockar bort dom i en annan tråd, även diskuterat sänkning och diverse.Jag har ju plockat bort mina främre fjädrar. Tanken va att sänka ner bilen 4-5cm genom att kapa fjäderna ett halvt varv och samtidigt göra Shelby sänkningen.sagt och gjort så kapade jag ett halvt varv, provmonterade den...... och va FAN.... nu är fanskapet för kort, på ett halvt varv? och detta är då innan shelby sänkningen.Jag mätte fjädern och den visar sig vara 19,2mm i godset. Rena rama monster fjädern, är det standard? eller sitter det några andra eftermarknads prylar på?Positivt va iaf att det sitter justerbara gabriel dämpare på.mvh Peter
January 13, 201213 yr comment_111082 Tjena.Vi har ju diskuterat fjädrar och hur man plockar bort dom i en annan tråd, även diskuterat sänkning och diverse.Jag har ju plockat bort mina främre fjädrar. Tanken va att sänka ner bilen 4-5cm genom att kapa fjäderna ett halvt varv och samtidigt göra Shelby sänkningen.sagt och gjort så kapade jag ett halvt varv, provmonterade den...... och va FAN.... nu är fanskapet för kort, på ett halvt varv? och detta är då innan shelby sänkningen.Jag mätte fjädern och den visar sig vara 19,2mm i godset. Rena rama monster fjädern, är det standard? eller sitter det några andra eftermarknads prylar på?Positivt va iaf att det sitter justerbara gabriel dämpare på.mvh PeterShelbysänkningen gör ca 1 cm. Fjädern står på mitten av den övre länkarmen vilket gör att det blir en utväxling, ex. 2 cm kortare fjäder = 4 cm lägre bil.
January 13, 201213 yr Author comment_111086 Shelbysänkningen gör ca 1 cm. Fjädern står på mitten av den övre länkarmen vilket gör att det blir en utväxling, ex. 2 cm kortare fjäder = 4 cm lägre bil.Så hade jag också fattat det! Vilket innebär att på mina fjädrar så är ett halvt var ca 2cm
January 13, 201213 yr comment_111088 Kolla noggrant, ett ½ varv brukar vara mer än 2 cm på en normal mustangfjäder. Ett kvarts varv i taget kan vara lagom att kapa.Hansen har mellanlägg som du sätter ovanpå fjädern med en tjocklek på 2 cm, jag använder sådana på min bil för att få rätt höjd till den fjäderhårdhet jag vill ha.
January 13, 201213 yr Author comment_111093 Kolla noggrant, ett ½ varv brukar vara mer än 2 cm på en normal mustangfjäder. Ett kvarts varv i taget kan vara lagom att kapa.Hansen har mellanlägg som du sätter ovanpå fjädern med en tjocklek på 2 cm, jag använder sådana på min bil för att få rätt höjd till den fjäderhårdhet jag vill ha.Ok! Men det där mellanlägget innebär ju i princip att man återställer bilens höjd? Jag va ute och kollade i garaget, det jag kapat bort var ca 2,2cm om man jämför med den okapade! Undrar om det sitter rätt fjädrar på?Hur tjockt är godset i en org fjäder?/Peter
January 13, 201213 yr comment_111094 16 mm gods verkar det vara i en originalfjäder, en eftermarknadsfjäder som betecknas som 620 lbs/in har 18 mm gods. Fjäderns hårdhet är förresten beroende på antalet varv, kapar man en fjäder blir den hårdare.
January 13, 201213 yr comment_111097 Ok! Men det där mellanlägget innebär ju i princip att man återställer bilens höjd? Jag va ute och kollade i garaget, det jag kapat bort var ca 2,2cm om man jämför med den okapade! Undrar om det sitter rätt fjädrar på?Hur tjockt är godset i en org fjäder?/Peterhar du fixat ditt nedre fjäder fäste? Läs "modiferat"
January 13, 201213 yr Author comment_111098 har du fixat ditt nedre fjäder fäste? Läs "modiferat"Dom är orginal! Vet inget om nån mod? Berätta
January 13, 201213 yr Author comment_111099 16 mm gods verkar det vara i en originalfjäder, en eftermarknadsfjäder som betecknas som 620 lbs/in har 18 mm gods. Fjäderns hårdhet är förresten beroende på antalet varv, kapar man en fjäder blir den hårdare.Jo jag förstår att fjädern blir hårdare om den kapas Ska titta om jag kan få tag i orginal fjädrar 16mm
January 13, 201213 yr comment_111101 Dom är orginal! Vet inget om nån mod? Berätta Man kan montera lager i ändarna på fästet om man vill; så att fästet inte bromsar fjäder rörelsen i sidled.....
January 13, 201213 yr Author comment_111102 Man kan montera lager i ändarna på fästet om man vill; så att fästet inte bromsar fjäder rörelsen i sidled.....Du får gärna förtydliga det lite, är inte med riktigt! Har inte hört talas om det nån gång! Menar du lager istället för bussningen i nedre fjäderbädden? Har det nån påverkan när det gäller kortare fjädrar?Mvh
January 14, 201213 yr comment_111103 Kolla hur Klingan gjort.http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/12756-Mustang-HT-1968-CMC1336/page6
January 14, 201213 yr Author comment_111124 Kolla hur Klingan gjort.http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/12756-Mustang-HT-1968-CMC1336/page6Ser ju tjusigt ut! Skaffar en uppsättning nya säten och börjar kolla på hur jag vill ha det. =)
January 14, 201213 yr comment_111125 Funkar kanonbra, har dock ingen inverkan på höjden. Har kört med mina flera år, rörelsen i framvagnen blir mjukare och följsammare.
January 16, 201213 yr Author comment_111213 Funkar kanonbra, har dock ingen inverkan på höjden. Har kört med mina flera år, rörelsen i framvagnen blir mjukare och följsammare.Hur har ni låst inneraxeln i lagret? Svarvat presspassning och låta dämpare och fjäder hålla den på plats?
January 16, 201213 yr comment_111223 Hur har ni låst inneraxeln i lagret? Svarvat presspassning och låta dämpare och fjäder hålla den på plats?Här är min berättelse: http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/4849-Mustang-Cab-70-projekt-CMC303/page9
January 17, 201213 yr Author comment_111230 Dåså, tack för tipsen Janne.Kan tacka min lyckliga stjärna att jag plockade bort dom. Ngn tidigare ägare har kapat bort bultskallarna på ena sidan i tron om att det skulle gå att få bort smidigare, hade troligtvis ingen aning om att det va splines involverat i bult o fäste... Sen när det ändå inte gick att få bort (troligtvis pga rost) så lämnas det sittade vilket då innebär att om rosten gett vika så hade bulten åkt rätt igenom hålen och fjädern hade pipigt iväg och säkert förstört nåt i sin väg.Gonatt =)
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.