ThomasX Posted February 17, 2012 Report Share Posted February 17, 2012 Ska byta hjullager fram på vår Chrysler grand voyager 2008 (den j-vla skitbilen). Lagret utgör en del av navet fram, så man får byta hela navet. Det var en del meck att knacka loss bromsskivan som satt nästintill presspassning. Alla skruv är loss men navet sitter riktigt ordentligt i "vad-delen-nu-heter-på-svenska" (knuckle på engelska). Min fundering är om man kan få loss navet på plats på något smidigt sätt, jag såg t.ex. i verkstadshandboken att man på jaguaren använder en avdragare, men där är det på bakaxeln (dock ser navet lika ut och jaggan driver även bak men här har man ju styrningen också). Det som jag är lite orolig över att använda avdragare är att man pressar emot drivaxeln, och den är ju inte tänkt att ta krafter i axiell riktning, särskilt inte med styrningen. Eller är det en bra idé? Eller är det bättre att ta bort hela "knuckeln" och pressa ur det gamla i en verkstadspress och sedan pressa i den nya och skruva ihop allt?Här en film i tre delar på en kille som gör en liknande operation på en annan modell, dock är det ett "löst" lager i den bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted February 18, 2012 Report Share Posted February 18, 2012 Ta bort hela navet ( hela klumpen ) och sätt allt i en verkstadspress.Drivaxeln sitter på splines och glider lätt ur när du fått loss centrummuttern som brukar sitta av h-vete, ha bilen på stånde på hjulen när du lossar muttern.Att byta lagret med allt på plats tror jag är snudd på omöjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted February 18, 2012 Report Share Posted February 18, 2012 Jag hade börjat att släppa drivknutsmuttern, sen lossat undre spindelled tyngt ner undre länkarm och vinklat ut allt så du får ur drivaxel och knuten. Sen ska resten lösa sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasX Posted February 18, 2012 Author Report Share Posted February 18, 2012 HejTack för tipsen. Tog loss hela klumpen, men fick ta understa muttern sist eftersom drivaxeln var ivägen för den. Alla skruv och mutter lossade utan problem och drivaxelmuttern lättare än väntat. Har inte investerat i någon verkstadspress ännu, men med skruvstädet och en slägga ploppade navet ur enkelt. Det nya är på plats och bilen provkörd. Det var en enkel sak när jag väl insåg att jag skulle ta loss hela klumpen. Hade jag vetat det från början hade det varit ännu enklare. Det lutar åt att det gamla navet får bli grunden till en karusell till barnen Någon som har erfarenheter av biltemas eller julas 10t verkstadspressar (bänkpressar), eller någon annan bra i göteborgsregionen? Jag har saknat en tillräckligt många gånger nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasX Posted February 18, 2012 Author Report Share Posted February 18, 2012 Jag ska passa på att fråga en grej till här. Bromsarna på den här bilen är rena skiten, inköpt från nån allt-för-10kr-styck-butik kan man misstänka. I USA pågår en eller flera class-act lawsuits om just det. Men här i sverige är man så klart kopulerad i rektum av chrysler. Så, jag överväger att byta ut bromsarna runt om skivor och ok, i hopp om att problemet inte sitter längre upp i systemet, vilket jag är lite rädd att det gör, men nånstans ska man ju börja. Någon som har tips på vart (till vem) jag ska vända mig för att köpa nya bättre grejer som kan tänkas passa, eller passas till, och kanske till och med tips på grejer? Jag vill ha bra grejer, men har inget behov av dyraste värstinggrejerna, det är en helt vanlig bruksbil, inget mer.Bilen är alltså en chrysler grand voyager 2008. I USA verkar det vara en vanlig uppfattning att problemet är att bromsarna är för små för bilen, och därför slits alldeles för fort. Det är många som fått byta både klossar och skiver med några tusen mils mellanrum. Men jag har noterat att bromsarna ligger på titt som tätt, och det runt om. Det är inga problem med kärvande klossar eller ok-gejdrar, det kan jag garantera (på min bil alltså). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted February 18, 2012 Report Share Posted February 18, 2012 Hej Thomas!Sälj skiten, köp en FORD! Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted February 18, 2012 Report Share Posted February 18, 2012 HejTack för tipsen. Tog loss hela klumpen, men fick ta understa muttern sist eftersom drivaxeln var ivägen för den. Alla skruv och mutter lossade utan problem och drivaxelmuttern lättare än väntat. Har inte investerat i någon verkstadspress ännu, men med skruvstädet och en slägga ploppade navet ur enkelt. Det nya är på plats och bilen provkörd. Det var en enkel sak när jag väl insåg att jag skulle ta loss hela klumpen. Hade jag vetat det från början hade det varit ännu enklare. Det lutar åt att det gamla navet får bli grunden till en karusell till barnen Någon som har erfarenheter av biltemas eller julas 10t verkstadspressar (bänkpressar), eller någon annan bra i göteborgsregionen? Jag har saknat en tillräckligt många gånger nu Härligt. Men det går att få bort undre spindelleds muttern utan att först demontera drivknuten :-) ser du bara till att släppa mutter så mycket det går först och sen ser till att tappen släpper så får du mer utrymme att skruva bort muttern på.Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasX Posted February 18, 2012 Author Report Share Posted February 18, 2012 Var lite sugen på en ford flex, men chryslern rymmer liksom lite mer, och stow n go är så jäkla suveränt. Men bromsarna, plastigheten och växellådan, suck.Det finns tyvärr inte många modeller i den här klassen att välja på i sverige, det är denna och espace och kanske någon till. Med skjutdörrarna på chryslern slår man espacen med hästlängder, imo.Med lite bättre kvalite så hade chryslern varit oslagbar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasX Posted February 18, 2012 Author Report Share Posted February 18, 2012 Härligt. Men det går att få bort undre spindelleds muttern utan att först demontera drivknuten :-) ser du bara till att släppa mutter så mycket det går först och sen ser till att tappen släpper så får du mer utrymme att skruva bort muttern på.Mvh Peter Nej, det går inte som du föreslår, av flera anledningar. Du får inte på en ringnyckel, och blocknyckel från inte plats, skulle du ändå få loss muttern på nåt mystiskt vis får du inte loss bulten eftersom den är konad och måste slås loss ordentligt, får du ändå loss den kommer den att rotera när du ska lossa muttern mer, och du ska ha en insexa in från toppen för att hålla den... ... Mycket enklare då att lossa övriga bultar först, dra ut drivaxeln och sen enkelt lossa den sista muttern och knacka ut. Eller som jag ser det, enda möjligheten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted February 18, 2012 Report Share Posted February 18, 2012 Nej, det går inte som du föreslår, av flera anledningar. Du får inte på en ringnyckel, och blocknyckel från inte plats, skulle du ändå få loss muttern på nåt mystiskt vis får du inte loss bulten eftersom den är konad och måste slås loss ordentligt, får du ändå loss den kommer den att rotera när du ska lossa muttern mer, och du ska ha en insexa in från toppen för att hålla den... ... Mycket enklare då att lossa övriga bultar först, dra ut drivaxeln och sen enkelt lossa den sista muttern och knacka ut. Eller som jag ser det, enda möjligheten Då kan vi säga såhär.... Alla gör vi olika och dom flesta sätt är bra utom dom dåliga. :-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted February 18, 2012 Report Share Posted February 18, 2012 Var lite sugen på en ford flex, men chryslern rymmer liksom lite mer, och stow n go är så jäkla suveränt. Men bromsarna, plastigheten och växellådan, suck.Det finns tyvärr inte många modeller i den här klassen att välja på i sverige, det är denna och espace och kanske någon till. Med skjutdörrarna på chryslern slår man espacen med hästlängder, imo.Med lite bättre kvalite så hade chryslern varit oslagbar.Har haft en chrysler 300c touring -07 .... Och håller fullständigt med dig om kvalitén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasX Posted February 18, 2012 Author Report Share Posted February 18, 2012 Då kan vi säga såhär.... Alla gör vi olika och dom flesta sätt är bra utom dom dåliga. :-PTja, om du ändå menar att det går att göra som du beskrev så får du gärna ge en närmre beskrivning av tillvägagångssättet. Skulle vara intressant att veta hur det går till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted February 19, 2012 Report Share Posted February 19, 2012 Tja, om du ändå menar att det går att göra som du beskrev så får du gärna ge en närmre beskrivning av tillvägagångssättet. Skulle vara intressant att veta hur det går till.Du missförstår mig. Jag menar inte att ditt tillvägagångssätt var fel. Menade att det är ju inte skrivit i sten att ngn annan skulle gjort exakt på samma sätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.