Jump to content

Mekartips önskas


ThomasX

Recommended Posts

Ska byta hjullager fram på vår Chrysler grand voyager 2008 (den j-vla skitbilen). Lagret utgör en del av navet fram, så man får byta hela navet. Det var en del meck att knacka loss bromsskivan som satt nästintill presspassning. Alla skruv är loss men navet sitter riktigt ordentligt i "vad-delen-nu-heter-på-svenska" (knuckle på engelska). Min fundering är om man kan få loss navet på plats på något smidigt sätt, jag såg t.ex. i verkstadshandboken att man på jaguaren använder en avdragare, men där är det på bakaxeln (dock ser navet lika ut och jaggan driver även bak men här har man ju styrningen också). Det som jag är lite orolig över att använda avdragare är att man pressar emot drivaxeln, och den är ju inte tänkt att ta krafter i axiell riktning, särskilt inte med styrningen. Eller är det en bra idé? Eller är det bättre att ta bort hela "knuckeln" och pressa ur det gamla i en verkstadspress och sedan pressa i den nya och skruva ihop allt?

Här en film i tre delar på en kille som gör en liknande operation på en annan modell, dock är det ett "löst" lager i den bilen.

Link to comment
Share on other sites

Ta bort hela navet ( hela klumpen ) och sätt allt i en verkstadspress.

Drivaxeln sitter på splines och glider lätt ur när du fått loss centrummuttern som brukar sitta av h-vete, ha bilen på stånde på hjulen när du lossar muttern.

Att byta lagret med allt på plats tror jag är snudd på omöjligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för tipsen. Tog loss hela klumpen, men fick ta understa muttern sist eftersom drivaxeln var ivägen för den. Alla skruv och mutter lossade utan problem och drivaxelmuttern lättare än väntat. Har inte investerat i någon verkstadspress ännu, men med skruvstädet och en slägga ploppade navet ur enkelt. Det nya är på plats och bilen provkörd. Det var en enkel sak när jag väl insåg att jag skulle ta loss hela klumpen. Hade jag vetat det från början hade det varit ännu enklare.

Det lutar åt att det gamla navet får bli grunden till en karusell till barnen :)

Någon som har erfarenheter av biltemas eller julas 10t verkstadspressar (bänkpressar), eller någon annan bra i göteborgsregionen? Jag har saknat en tillräckligt många gånger nu :)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska passa på att fråga en grej till här. Bromsarna på den här bilen är rena skiten, inköpt från nån allt-för-10kr-styck-butik kan man misstänka. I USA pågår en eller flera class-act lawsuits om just det. Men här i sverige är man så klart kopulerad i rektum av chrysler. Så, jag överväger att byta ut bromsarna runt om skivor och ok, i hopp om att problemet inte sitter längre upp i systemet, vilket jag är lite rädd att det gör, men nånstans ska man ju börja.

Någon som har tips på vart (till vem) jag ska vända mig för att köpa nya bättre grejer som kan tänkas passa, eller passas till, och kanske till och med tips på grejer? Jag vill ha bra grejer, men har inget behov av dyraste värstinggrejerna, det är en helt vanlig bruksbil, inget mer.

Bilen är alltså en chrysler grand voyager 2008. I USA verkar det vara en vanlig uppfattning att problemet är att bromsarna är för små för bilen, och därför slits alldeles för fort. Det är många som fått byta både klossar och skiver med några tusen mils mellanrum. Men jag har noterat att bromsarna ligger på titt som tätt, och det runt om. Det är inga problem med kärvande klossar eller ok-gejdrar, det kan jag garantera (på min bil alltså).

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för tipsen. Tog loss hela klumpen, men fick ta understa muttern sist eftersom drivaxeln var ivägen för den. Alla skruv och mutter lossade utan problem och drivaxelmuttern lättare än väntat. Har inte investerat i någon verkstadspress ännu, men med skruvstädet och en slägga ploppade navet ur enkelt. Det nya är på plats och bilen provkörd. Det var en enkel sak när jag väl insåg att jag skulle ta loss hela klumpen. Hade jag vetat det från början hade det varit ännu enklare.

Det lutar åt att det gamla navet får bli grunden till en karusell till barnen :)

Någon som har erfarenheter av biltemas eller julas 10t verkstadspressar (bänkpressar), eller någon annan bra i göteborgsregionen? Jag har saknat en tillräckligt många gånger nu :)

Härligt. Men det går att få bort undre spindelleds muttern utan att först demontera drivknuten :-) ser du bara till att släppa mutter så mycket det går först och sen ser till att tappen släpper så får du mer utrymme att skruva bort muttern på.

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Var lite sugen på en ford flex, men chryslern rymmer liksom lite mer, och stow n go är så jäkla suveränt. Men bromsarna, plastigheten och växellådan, suck.

Det finns tyvärr inte många modeller i den här klassen att välja på i sverige, det är denna och espace och kanske någon till. Med skjutdörrarna på chryslern slår man espacen med hästlängder, imo.

Med lite bättre kvalite så hade chryslern varit oslagbar.

Link to comment
Share on other sites

Härligt. Men det går att få bort undre spindelleds muttern utan att först demontera drivknuten :-) ser du bara till att släppa mutter så mycket det går först och sen ser till att tappen släpper så får du mer utrymme att skruva bort muttern på.

Mvh Peter

Nej, det går inte som du föreslår, av flera anledningar. Du får inte på en ringnyckel, och blocknyckel från inte plats, skulle du ändå få loss muttern på nåt mystiskt vis får du inte loss bulten eftersom den är konad och måste slås loss ordentligt, får du ändå loss den kommer den att rotera när du ska lossa muttern mer, och du ska ha en insexa in från toppen för att hålla den... ... Mycket enklare då att lossa övriga bultar först, dra ut drivaxeln och sen enkelt lossa den sista muttern och knacka ut. Eller som jag ser det, enda möjligheten ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej, det går inte som du föreslår, av flera anledningar. Du får inte på en ringnyckel, och blocknyckel från inte plats, skulle du ändå få loss muttern på nåt mystiskt vis får du inte loss bulten eftersom den är konad och måste slås loss ordentligt, får du ändå loss den kommer den att rotera när du ska lossa muttern mer, och du ska ha en insexa in från toppen för att hålla den... ... Mycket enklare då att lossa övriga bultar först, dra ut drivaxeln och sen enkelt lossa den sista muttern och knacka ut. Eller som jag ser det, enda möjligheten ;)

Då kan vi säga såhär.... Alla gör vi olika och dom flesta sätt är bra utom dom dåliga. :-P

Link to comment
Share on other sites

Var lite sugen på en ford flex, men chryslern rymmer liksom lite mer, och stow n go är så jäkla suveränt. Men bromsarna, plastigheten och växellådan, suck.

Det finns tyvärr inte många modeller i den här klassen att välja på i sverige, det är denna och espace och kanske någon till. Med skjutdörrarna på chryslern slår man espacen med hästlängder, imo.

Med lite bättre kvalite så hade chryslern varit oslagbar.

Har haft en chrysler 300c touring -07 .... Och håller fullständigt med dig om kvalitén.

Link to comment
Share on other sites

Då kan vi säga såhär.... Alla gör vi olika och dom flesta sätt är bra utom dom dåliga. :-P

Tja, om du ändå menar att det går att göra som du beskrev så får du gärna ge en närmre beskrivning av tillvägagångssättet. Skulle vara intressant att veta hur det går till.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om du ändå menar att det går att göra som du beskrev så får du gärna ge en närmre beskrivning av tillvägagångssättet. Skulle vara intressant att veta hur det går till.

Du missförstår mig. Jag menar inte att ditt tillvägagångssätt var fel. Menade att det är ju inte skrivit i sten att ngn annan skulle gjort exakt på samma sätt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...