mikeo cmc 748 April 9, 2012 Report April 9, 2012 Jag håller på med att koppla sladdar, jag ska koppla in en sladd som det i instruktionsboken står att den ska kopplas till en sladd som lämnar +spänning då tändningen är på och då motorn dras runt med startmotorn. Någon som har ett bra tips? bilen är en 67:a Citera
angry_buddha April 19, 2012 Report April 19, 2012 kan inte säga att jag förstår din fråga riktigt? Citera
mikeo cmc 748 April 19, 2012 Author Report April 19, 2012 kan inte säga att jag förstår din fråga riktigt?Hehe jag jag har svårt att tolka den själv, jag skrev bara rakt av från instruktionsboken. Jag antar att jag behöver koppla in på en sladd vid tändningen som både ger ström när man slår på tändningen samt lämnar spänning när man kör runt med startmotorn. Jag är kanske fel ute nu men funkar inte tändningen som så att när man slår på tändningen så lämnar en sladd + spänning, denna bryts sedan när man slår på startläge så att en annan sladd lämnar + under startsekvensen för att sedan sluta lämna + när man tar tillbaka nyckeln till tändningsläge när motorn kör. Ska jag då koppla in denna sladd på båda dessa sladdar på tändningen som ger + vid olika tändningslägen? Citera
mikeo cmc 748 April 19, 2012 Author Report April 19, 2012 Jag är kanske ute och cyklar lite vad gäller hur tändningslåset fungerar. Var några månader sen vi mätte upp för att hitta någon lämplig sladd men vi hittade ingen som passade in under vår tolkning till ovanstående mening ur instruktionsboken. Citera
pools April 19, 2012 Report April 19, 2012 Hej!Du ska förmodligen bara ha spänning när tändningen är på. Det kan du hitta i säkringshållaren.Kan inte på rak arm säga vilken säkring, har inte boken hemma. Ska kolla i morron.Ska det va till stereon eller?Mvh.P-O Citera
mikeo cmc 748 April 20, 2012 Author Report April 20, 2012 Hej!Du ska förmodligen bara ha spänning när tändningen är på. Det kan du hitta i säkringshållaren.Kan inte på rak arm säga vilken säkring, har inte boken hemma. Ska kolla i morron.Ska det va till stereon eller?Mvh.P-ONej det är till larmet. Om den bara ska ha ström när tändningen är på vilket låter rimligast så är det lätt fixat. Men det står såhär i instruktionsboken, OBS om sladden inte är rätt inkopplad så fungerar ej statusindikeringen korrekt. Vilket gärna får mig att vilja hitta den sladden som ger +spänning även när startmotorn kör. Men annars får jag väl prova och se med att bara koppla in den till +spänning i tändningsläge och se om det fungerar Citera
pools April 20, 2012 Report April 20, 2012 Fan, här lovar man att man ska kolla till nästa dag, å så glömmer man det. Ber om ursäkt.Jag sätter nu en pling i mobilen.Jag tror att din instruktionsbok lurar dej lite. Vad dom menar är att du INTE ska koppla in din"sladd" där det bara finns spänning när startmotorn drar. Det är, som jag tycker, lite överdrivettydligt. Du behöver bara spänning när tändningen är på. Punkt.Hoppas jag får en chans till.Mvh.P-O Citera
mikeo cmc 748 April 21, 2012 Author Report April 21, 2012 Fan, här lovar man att man ska kolla till nästa dag, å så glömmer man det. Ber om ursäkt.Jag sätter nu en pling i mobilen.Jag tror att din instruktionsbok lurar dej lite. Vad dom menar är att du INTE ska koppla in din"sladd" där det bara finns spänning när startmotorn drar. Det är, som jag tycker, lite överdrivettydligt. Du behöver bara spänning när tändningen är på. Punkt.Hoppas jag får en chans till.Mvh.P-OJa så kan det ju vara, jag får prova helt enkelt och se om det fungerar. Tackar för tipset. Citera
pools April 21, 2012 Report April 21, 2012 Nu har jag kollat på schemat. Du kan hitta den spänning du behöver på den säkringsom är högst upp till vänster i säkringsdosan. Den ligger horisontellt. Eller i kabelnsom går från tändningslåset som är röd med gul rand.Lycka tillMvh.P-O Citera
mikeo cmc 748 April 21, 2012 Author Report April 21, 2012 Mike du har väl bytt till ett nyare elsystem!Japp jag har painless, men alla sladdar har samma färg som orginal och samtidigt står det på varje sladd vad den går till. Fick en bra instruktionsbok med så det är inte så svårt att hitta sladdarna. Citera
mikeo cmc 748 April 26, 2012 Author Report April 26, 2012 Hej!Du ska förmodligen bara ha spänning när tändningen är på. Det kan du hitta i säkringshållaren.Kan inte på rak arm säga vilken säkring, har inte boken hemma. Ska kolla i morron.Ska det va till stereon eller?Mvh.P-OLaddar upp en bild på vad det står i instruktionsboken kan ju vara jag som har tolkat meningen lite konstigt, det är ledning 2 jag ska koppla. Hade gärna frågat Carguard själv men Defa har ju köpt upp dom. Sen larmfirman där jag köpte larmet har lagt ner så det är inte så lätt att hitta någon annan att fråga Men får väl prova o koppla som du sa till tändningen och se om statusindikeringen fungerar. Citera
pools May 5, 2012 Report May 5, 2012 Hej!Sent svar igen! Lessen för det! Men det är precis som jag säger, en anslutningdär det finns spänning även om startmotorn drar. Vissa anslutningar i tändningslåsetkopplas ju bort när startmotorn drar, för att all ström ska gå till just den. Men domanslutningar som jag sa tidigare funkar.Mvh.P-O Citera
KENI May 17, 2012 Report May 17, 2012 15 spänning är spänning efter tändlås som alltid har spänning när tändläge eller startläge är aktiverat, 75 spänning är också spänning efter tändlås men upphör när startläge (50 spänning) är aktiverat och används som radiolägeKent Citera
Recommended Posts