Jump to content

På jakt efter en sladd


Recommended Posts

Jag håller på med att koppla sladdar, jag ska koppla in en sladd som det i instruktionsboken står att den ska kopplas till en sladd som lämnar +spänning då tändningen är på och då motorn dras runt med startmotorn. Någon som har ett bra tips? bilen är en 67:a

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
kan inte säga att jag förstår din fråga riktigt?

Hehe jag jag har svårt att tolka den själv, jag skrev bara rakt av från instruktionsboken.

Jag antar att jag behöver koppla in på en sladd vid tändningen som både ger ström när man slår på tändningen samt lämnar spänning när man kör runt med startmotorn. Jag är kanske fel ute nu men funkar inte tändningen som så att när man slår på tändningen så lämnar en sladd + spänning, denna bryts sedan när man slår på startläge så att en annan sladd lämnar + under startsekvensen för att sedan sluta lämna + när man tar tillbaka nyckeln till tändningsläge när motorn kör.

Ska jag då koppla in denna sladd på båda dessa sladdar på tändningen som ger + vid olika tändningslägen?

Link to comment
Share on other sites

Jag är kanske ute och cyklar lite vad gäller hur tändningslåset fungerar. Var några månader sen vi mätte upp för att hitta någon lämplig sladd men vi hittade ingen som passade in under vår tolkning till ovanstående mening ur instruktionsboken.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du ska förmodligen bara ha spänning när tändningen är på. Det kan du hitta i säkringshållaren.

Kan inte på rak arm säga vilken säkring, har inte boken hemma. Ska kolla i morron.

Ska det va till stereon eller?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du ska förmodligen bara ha spänning när tändningen är på. Det kan du hitta i säkringshållaren.

Kan inte på rak arm säga vilken säkring, har inte boken hemma. Ska kolla i morron.

Ska det va till stereon eller?

Mvh.

P-O

Nej det är till larmet. Om den bara ska ha ström när tändningen är på vilket låter rimligast så är det lätt fixat. Men det står såhär i instruktionsboken, OBS om sladden inte är rätt inkopplad så fungerar ej statusindikeringen korrekt. Vilket gärna får mig att vilja hitta den sladden som ger +spänning även när startmotorn kör. Men annars får jag väl prova och se med att bara koppla in den till +spänning i tändningsläge och se om det fungerar :P

Link to comment
Share on other sites

Fan, här lovar man att man ska kolla till nästa dag, å så glömmer man det. Ber om ursäkt.

Jag sätter nu en pling i mobilen.

Jag tror att din instruktionsbok lurar dej lite. Vad dom menar är att du INTE ska koppla in din

"sladd" där det bara finns spänning när startmotorn drar. Det är, som jag tycker, lite överdrivet

tydligt. Du behöver bara spänning när tändningen är på. Punkt.

Hoppas jag får en chans till.:oops:

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Fan, här lovar man att man ska kolla till nästa dag, å så glömmer man det. Ber om ursäkt.

Jag sätter nu en pling i mobilen.

Jag tror att din instruktionsbok lurar dej lite. Vad dom menar är att du INTE ska koppla in din

"sladd" där det bara finns spänning när startmotorn drar. Det är, som jag tycker, lite överdrivet

tydligt. Du behöver bara spänning när tändningen är på. Punkt.

Hoppas jag får en chans till.:oops:

Mvh.

P-O

Ja så kan det ju vara, jag får prova helt enkelt och se om det fungerar. Tackar för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kollat på schemat. Du kan hitta den spänning du behöver på den säkring

som är högst upp till vänster i säkringsdosan. Den ligger horisontellt. Eller i kabeln

som går från tändningslåset som är röd med gul rand.

Lycka till

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Mike du har väl bytt till ett nyare elsystem!

Japp jag har painless, men alla sladdar har samma färg som orginal och samtidigt står det på varje sladd vad den går till. Fick en bra instruktionsbok med så det är inte så svårt att hitta sladdarna.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du ska förmodligen bara ha spänning när tändningen är på. Det kan du hitta i säkringshållaren.

Kan inte på rak arm säga vilken säkring, har inte boken hemma. Ska kolla i morron.

Ska det va till stereon eller?

Mvh.

P-O

Laddar upp en bild på vad det står i instruktionsboken kan ju vara jag som har tolkat meningen lite konstigt, det är ledning 2 jag ska koppla. Hade gärna frågat Carguard själv men Defa har ju köpt upp dom. Sen larmfirman där jag köpte larmet har lagt ner så det är inte så lätt att hitta någon annan att fråga :P Men får väl prova o koppla som du sa till tändningen och se om statusindikeringen fungerar.

Larm.jpg

post-164-144839185019_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Sent svar igen! Lessen för det!:oops: Men det är precis som jag säger, en anslutning

där det finns spänning även om startmotorn drar. Vissa anslutningar i tändningslåset

kopplas ju bort när startmotorn drar, för att all ström ska gå till just den. Men dom

anslutningar som jag sa tidigare funkar.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

15 spänning är spänning efter tändlås som alltid har spänning när tändläge eller startläge är aktiverat, 75 spänning är också spänning efter tändlås men upphör när startläge (50 spänning) är aktiverat och används som radioläge

Kent

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...