Jump to content

Fick hem lackade backspeglar och vinge idag...


Ronis

Recommended Posts

Lämnade in en vinge och två backspegelkåpor på lack förra veckan. Fick tillbaka

dom idag, men det blev en besvikelse. Förhoppningen var att de nylackade delarna skulle

matcha övrig lack på min (Grabber Orange) Mustang:(. Tyvärr visade det sig att de nylackade

delarna var mer orange än övriga bilen - iaf vad jag kan se nu ikväll och i garaget(lysrör).

Vad har ni för erfarenhet av nyansavvikelser (oberoende av färg) vid om- och nylack?

Hur kinkig ska man vara ? Kan lackeringsfirmorna t.ex. "bleka" den nya färgen så den matchar

övrig färg ? De delar som jag lackat om är ju "isolerade" från övriga bilen på så vis att dom

utgör mindre, påskruvade delar, så man kanske kan acceptera viss avvikelse(?). Värre är det

ju med t.ex.en dörrspegel etc.

mvh/ Ronis

PS. Uppgav färgkoden U3, Grabber Orange och Valencia samt skickade med orginalvingen

som lackprov när jag lämnade in prylarna till lackfirman.

Link to comment
Share on other sites

Kontaktade lackfirman i morse. Efter 10 min stod det en kille i garaget med en färganalys-apparat. Han tog lite "bilder", och vi tog även ut bilen och kollade. Han skulle analysera resultatet under dan. Det vi kom fram till var att det är mycket svårt att se nyansskillnaden utomhus. Däremot var det lättare i garaget. Tror att jag låter det vara som det är. En nyansskillnad är ju ofrånkomligt, precis som du skriver ...

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde färdiglackade scoop till sidorna via Ebay.

Exakt samma nyans som på övriga bilen ( eller man ser ingen skillnad ).

Bilen va då 3-4år gammal när jag beställde scoopen.

Men svart kanske är lättare än de mer livfulla färgerna.

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Jag lackade om mina original Koni dämpare, daterade 4-65 dvs april 65. Färg firman använde en spektrometer från

bottenplattan på de främre dämparna som mall. Blev inte lika utan de blandade till färgen för hand och kollade med

blotta ögat. Blev perfekt och formeln för dessa gamla röda Konis används nu av Shelby renoverare över hela världen.

Vad jag vill säga är att ögat är bättre än en spektrometer.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Hej ronis....vill bara säga när jag lackade grejer till min vapor silver musse -08 så lämnade jag med original vinge så lackeraren hade ett bef färgprov o jämföra med ....så ville lackeraren ha det....för då var det ju bus enkelt o jämföra de nya delarna med den nya o gamla kulören...ett litet tipps bara...

My little pony

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Grabber orange har ju en tendens att ändra nyans beroende på hur ljuset ligger på.

Öppna huven lite och jämför sedan nyansen mot flyglarna. Redan där ser man skillnad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Är din bil om lackad?

Inte vad jag vet.Den har/hade iaf en rent Carfax från USA.

Har kollat närmare på bilen nu - det verkar som om materialet

som lackats spelar in. T.ex så har handtagen en annan nyans

jmf övriga bilen.

Inget jag stör mig på längre, men skillnaden finns där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...