COCS May 18, 2012 Report May 18, 2012 (redigerad) HejJag har skaffat nya kromade hjulmuttrar till mina gamla Styled Steel Wheels.Jag har en momentnyckel som ställs in med kg (kgs). Vilket moment skall jag slutligt dra åt med?Jag har sprayat gängorna med olja (dom var oljiga även innan).Tack & mvh ChristianEDIT:Såg att jag skrev fel i rubriken - hjulbultar istället för muttrar, men det går ej att ändra :-( Ändrade %s av %s (%s) Ändrade text till muttrar i.s.f. bultar Citera
COCS May 19, 2012 Author Report May 19, 2012 (redigerad) Hej igenJag Googlade på:Mustang wheel lug nuts torqueOch fann svar som säger:85-105 ft lbs85 ft lbs11,7 kg = 115 Nm95 ft lbs13,1 kg = 129 Nm100 ft lbs13,8 kg = 136 Nm105 ft lbs14,5 kg = 142 NmDe flesta anger 100 ft lbs som referens.Så jag tänker dra med strax under 100 ft lbs.CITAT:You won't be breaking any wheel studs at 100ft/lbs. Trust me.LÄNK:http://www.allfordmustangs.com/forums/467930-post4.htmlSEDAN TYCKS DET HÄR MED ATT OLJA GÄNGORNA VARA LITE OLIKA. VISSA ANSER DET SKALL GÖRAS, ANDRA INTE. JAG FÖRMODAR ATT DET OCKSÅ KAN PÅVERKA RESULTATET AV ÅTDRAGNINGSMOMENTET, EFTERSOM FRIKTIONEN MINSKAR. HUR GÖR NI? Ändrade %s av %s (%s) Flyttade decimaler på Nm. Citera
ThomasFB May 19, 2012 Report May 19, 2012 Korrigering till ovanstående decimalfel:100 fotpund = 135,58 Newtonmeter = 13,82 kilogrammeter.Brukar personligen dra M12x1.5 kvalitetsbult till 100-110 Nm torr, 110-115 Nm med anti-seize. Halvtums NF bult på jänkare drar jag till samma värde.Dessa värden ligger nära fabriksrek på flera modeller, och det är inte risk att man överdrar. Fälgarna har suttit kvar tillsvidare. Citera
COCS May 19, 2012 Author Report May 19, 2012 (redigerad) Tack för rättelsen, har ändrat ovan :-)OK, så här då:100 Nm = 10,2 kg110 Nm = 11,2 kg115 Nm = 11,7 kg115 Nm är vad jag brukar dra hjulen (5-bult) på min moderna Volvo Sedan (-04) och Ford Mondeo (-05).Vad är anti-seize - är det en pasta man lägger på hjulets nav anliggningsyta eller tar man det på gängorna eller kanske både och?Mvh CS Ändrade %s av %s (%s) Justerade text. Citera
NackaBosse May 19, 2012 Report May 19, 2012 5.56 duger bra.Men att dra hjulbultar/muttrar med moment? Är inte det lite "overkill"Jag brukar dra tills jag tycker det sitter. Citera
COCS May 19, 2012 Author Report May 19, 2012 Jag tycker det är jättesvårt att veta och eftersom jag har en momentnyckel, så använder jag alltid den sedan drygt 20 år.Min momentnyckel är graderad i kg. När man uppnått rätt moment, så knäpper det till, gott att veta och känns tryggt :-)Men det är ju jag... Citera
CMC-49 May 19, 2012 Report May 19, 2012 Definitivt overkill på standard bilar, tävlingsbil då kan det vara ok att vara så petig..hjulkors och dra så man är nöjd duger lätt.Man kan undar vad förspäningen på kalsong resåren skall vara, så man sitter rätt i bilen... 2lbs?? Citera
Bravida May 19, 2012 Report May 19, 2012 Det viktigaste är att ha kunskap om användandet av momentnyckel , det skall göras med väldigt fin känsla, inte bara o dra till det knäpper, drar man för fort så blir momentet mycket högre än vad man ställt in.har sett folk dra av bultar med momentnyckel som va rätt inställd. Citera
ThomasFB May 20, 2012 Report May 20, 2012 Somliga drar visst tills dom känner att gängorna börjar ge vika, och backar sen ett åttondels varv.......Genmäle till tidigare inlägg:1) Jag drar alltid hjulbultar/muttrar till moment, utan undantag, det är inte overkill, b.la för att det finns en sträckgräns för materialet som inte bör överskridas. - Om materiallära är obekant, rekommenderar jag att läsa på. Ämnet finns antagligen behandlat också på nätet. - Det är mera regel än undantag att alltid man försöker öppna hjulbultarna på en beg-bil man köpt, har nån id**t använt slagmutterdragare, hoppat på fälgkorset eller använt minst en meters rörförlängning på T-skaftet.2) Anti-seize: Om det är järn mot järn (Fe-Fe) kan man använda kopparpasta, om någon part är aluminium i ekvationen (Al-Fe, Fe-Al) måste man använda aluminiumpasta eller grafit. Citera
Recommended Posts