Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Hej

Jag har skaffat nya kromade hjulmuttrar till mina gamla Styled Steel Wheels.

Jag har en momentnyckel som ställs in med kg (kgs). Vilket moment skall jag slutligt dra åt med?

Jag har sprayat gängorna med olja (dom var oljiga även innan).

Tack & mvh Christian

EDIT:

Såg att jag skrev fel i rubriken - hjulbultar istället för muttrar, men det går ej att ändra :-(

Ändrade %s av %s (%s)
Ändrade text till muttrar i.s.f. bultar
(redigerad)

Hej igen

Jag Googlade på:

Mustang wheel lug nuts torque

Och fann svar som säger:

85-105 ft lbs

85 ft lbs

11,7 kg = 115 Nm

95 ft lbs

13,1 kg = 129 Nm

100 ft lbs

13,8 kg = 136 Nm

105 ft lbs

14,5 kg = 142 Nm

De flesta anger 100 ft lbs som referens.

Så jag tänker dra med strax under 100 ft lbs.

CITAT:

You won't be breaking any wheel studs at 100ft/lbs. Trust me.

LÄNK:

http://www.allfordmustangs.com/forums/467930-post4.html

SEDAN TYCKS DET HÄR MED ATT OLJA GÄNGORNA VARA LITE OLIKA. VISSA ANSER DET SKALL GÖRAS, ANDRA INTE. JAG FÖRMODAR ATT DET OCKSÅ KAN PÅVERKA RESULTATET AV ÅTDRAGNINGSMOMENTET, EFTERSOM FRIKTIONEN MINSKAR. HUR GÖR NI?

Ändrade %s av %s (%s)
Flyttade decimaler på Nm.

Korrigering till ovanstående decimalfel:

100 fotpund = 135,58 Newtonmeter = 13,82 kilogrammeter.

Brukar personligen dra M12x1.5 kvalitetsbult till 100-110 Nm torr, 110-115 Nm med anti-seize.

Halvtums NF bult på jänkare drar jag till samma värde.

Dessa värden ligger nära fabriksrek på flera modeller, och det är inte risk att man överdrar. Fälgarna har suttit kvar tillsvidare.

(redigerad)

Tack för rättelsen, har ändrat ovan :-)

OK, så här då:

100 Nm = 10,2 kg

110 Nm = 11,2 kg

115 Nm = 11,7 kg

115 Nm är vad jag brukar dra hjulen (5-bult) på min moderna Volvo Sedan (-04) och Ford Mondeo (-05).

Vad är anti-seize - är det en pasta man lägger på hjulets nav anliggningsyta eller tar man det på gängorna eller kanske både och?

Mvh CS

Ändrade %s av %s (%s)
Justerade text.

Jag tycker det är jättesvårt att veta och eftersom jag har en momentnyckel, så använder jag alltid den sedan drygt 20 år.

Min momentnyckel är graderad i kg. När man uppnått rätt moment, så knäpper det till, gott att veta och känns tryggt :-)

Men det är ju jag...

Definitivt overkill på standard bilar, tävlingsbil då kan det vara ok att vara så petig..

hjulkors och dra så man är nöjd duger lätt.

Man kan undar vad förspäningen på kalsong resåren skall vara, så man sitter rätt i bilen... 2lbs??

Det viktigaste är att ha kunskap om användandet av momentnyckel ,

det skall göras med väldigt fin känsla, inte bara o dra till det knäpper,

drar man för fort så blir momentet mycket högre än vad man ställt in.

har sett folk dra av bultar med momentnyckel som va rätt inställd.

Somliga drar visst tills dom känner att gängorna börjar ge vika, och backar sen ett åttondels varv.......

Genmäle till tidigare inlägg:

1) Jag drar alltid hjulbultar/muttrar till moment, utan undantag, det är inte overkill, b.la för att det finns en sträckgräns för materialet som inte bör överskridas.

- Om materiallära är obekant, rekommenderar jag att läsa på. Ämnet finns antagligen behandlat också på nätet.

- Det är mera regel än undantag att alltid man försöker öppna hjulbultarna på en beg-bil man köpt, har nån id**t använt slagmutterdragare, hoppat på fälgkorset eller använt minst en meters rörförlängning på T-skaftet.

2) Anti-seize: Om det är järn mot järn (Fe-Fe) kan man använda kopparpasta, om någon part är aluminium i ekvationen (Al-Fe, Fe-Al) måste man använda aluminiumpasta eller grafit.