Jump to content

Oljud


Bosse N

Recommended Posts

Hej!

Undrar om det är någon som har synpunkter (negativa eller positiva) om att hälla "vattenpumpsmörjning" eller vad det kallas i kylaren för att eliminera oljudet, tjutandet (låter nästan som en kompressorrem) från vattenpumpen när motorn blivit varm. (Vattenpumpen byttes för ett år sedan).

Finns det risk för att smörjmedlet "geggar" igen kylsystemet? Finns andra negativa erfarenheter eller är det bara att hälla i?

Kan tilläggas att pumpen sitter på en 289:a om nu det har någon betydelse i detta sammanhang.

Mvh Bosse N

Link to comment
Share on other sites

Mer oroväckande är varför låter pumpen?

Jag skulle nog kolla pumpen.

Kolla pumpen? Byta pump menar du eller hur kan man kolla pumpen? Remmen kan ju tas av men oljudet kan ju komma från generatorn och då vet man ändå inte varifrån oljudet kommer

Min teori är att eftersom den nya pumpen läckte i skvallerhålet redan när den var nymonterad men blev tät efter att bilen körts ett tag så var packningen som ska täta för att inte kylarvätskan ska nå pumpens lager torrt. I vinter när motorn inte var igång på flera månader så kom det åter igen några droppar ur skvallerhålet men nu efter vintervilan när jag kört mindre än 2 mil så läcker det ingenting.

Jag överväger trots allt att ha i vattenpumpssmörjningen om ingen annan har andra synpunkter!

Mvh Bosse N

Link to comment
Share on other sites

min åsikt är att det enda som man ska ha i kylsystemet i en bil är vatten och glykol, inget annat. om pumpen låter illa är det något fel, att hälla i någon smörja för att få den tyst är inte bra

Link to comment
Share on other sites

Om pumpen läckte i skvallerhålet, är det troligt att det är lagret som viner. Bara att byta pump, förr eller senare.

Om kylvätska kommer in i lagret, är det snarare byte förr, än senare. Man gör det hellre hemma i garaget, än vid vägkanten.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och synpunkter.

Det får väl bli en ny pump då men jag är rädd för att den är lika dålig. (Undermålig kvalitet?)

Man kanske kunde försöka renovera originalpumpen? Är det någon som har provat det?

/Bosse N

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och synpunkter.

Det får väl bli en ny pump då men jag är rädd för att den är lika dålig. (Undermålig kvalitet?)

Man kanske kunde försöka renovera originalpumpen? Är det någon som har provat det?

/Bosse N

Man får vad man betalar.

Köp en ny från Ford Racing eller Edelbrock så är du trygg.

De bästa för rimlig peng.

Renovera=waste of time

Link to comment
Share on other sites

Man får vad man betalar.

Köp en ny från Ford Racing eller Edelbrock så är du trygg.

De bästa för rimlig peng.

Renovera=waste of time

Jag vet inte vad en vattenpump från Ford Racing eller Edelbrock kostar men den jag köpte kostade 890:- vilket väl är normalt om man idag jämför med t.ex. VP Autoparts prislista där de begär 650:- plus stomkostnad 250:-.

Dessutom letade jag aldrig efter den billigaste utan köpte en pump av en svensk återförsäljare av Mustangdelar sedan många år och litade på att bra kvaliteté tillhandahölls. Jag skulle helt enkelt ha en pump, första "bästa", snabbt som bara den, kosta vad det kosta ville, frågade aldrig efter priset och på den vägen är det.

Det var även någon som hade idéer om att lagren nog har börjat rosta men enligt vad som sägs så har glykolen rostskyddande egenskaper och då borde inte de rosta. Det påstås också att den egenskapen avtar med tiden, men eftersom min kylarvätska enbart är ett år gammalt borde inte detta fenomen ännu ha uppstått. Jag kör med ungefär 50% blandning glykol/vatten.

Med facit i hand och med de kommentarer jag fått, har man trots allt lärt sig att det är bättre att specifiera vilket fabrikat man ska köpa och det gäller säkert oavsett vad det är för delar till dessa bilar. Det kanske dessutom är bättre sett ur kvalitetssynpunkt att ta hem direkt från USA, trots fraktkostnad, tull och moms så kanske...man åtminstone eliminerar risken att köpa skräp.

För att speca delar med bra kvalitet krävs dock väldigt god kännedom vilka delar som har detta så man kan göra "rätt" val. Denna kännedom erhålls i de flesta fall genom praktisk erfarenhet....man lär så länge man lever. Lärpengar!

Visst håller jag med om att köpa det billigaste ofta blir det dyraste men det gäller inte alltid.

Tack än en gång!

Link to comment
Share on other sites

För tydlighetens skull:

Glykolen har ingenting med lagret att göra i en vattenpump. Lagret som finns i pumpen smörjs av lagerfett, alltså vaselin på bondespråk.

Kylarvätskan kommer ENDAST i kontakt med axeltätningen i pumpen då allt är OK.

Om tätningen mot kylvätskan har torkat (gammal pump, länge i lager hos ÅF), eller varit defekt från början, läcker det via tätningen direkt till skvallerhålet.

Om tätningen är defekt rakt igenom, kommer alltså kylvätskan möjligtvis i kontakt med pumpens lager, och lagerhaveriet ligger runt knuten.

Det blandas vatten i vaselinet, oljefilmen håller inte, och lagret får metall-mot-metall kontakt.

Den som vill veta hur en axeltätning i en vattenpump funkar, eller alt. hur tätning av 'Stefa'-typ fungerar, kan säkert goooogla för mer info.

post-999-144839190067_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja Ford Racing och Edelbrock måhända är lite "grädde på moset"

För standard användning med bra passning och hållbarhet så är fabrikat extremt viktigt.

Bästa är egentligen att titta efter fabrikat som är OEM godkända

Det vill säga de tillverkar pumpar utifrån Fords specificationer (Original Equipment Manufacturer)

Då vet man att man får samma komponent kvalitet som satt original i motorn

Jag tror företag som Hansen Racing har bättre koll på produktkvalitet när det gäller exempelvis vattenpumpar och liknande komponenter.

De säljer ju till Mekonomen som har policy att det skall vara OEM på alla delar.

De privata småfirmorna som VP och liknande har knappast lagt upp en kvalitetspolicy...Vad vet jag men har en ganska god inblick i hur det funkar på småföretag.

Link to comment
Share on other sites

För standard användning med bra passning och hållbarhet så är fabrikat extremt viktigt.

Jodå, man lär sej med tiden.

Ett besök på en större mässa för branschfolk, t.ex Automechanika, öppnar de flesta ögon.

Link to comment
Share on other sites

Bosse, jag hittade en renoverad aluminium originalpump daterad April 65 till min 65:a Shelby för ett par år sedan.Tyvärr hade den

en 8 blads impeller istället för 6 som en 289HP använde. Hittade en sådan impeller och jag och en polare tog isär pumpen

genom att använda en press. Har nu beställt packboxen samt ett verktyg som man behöver vid installation.

Det finns en firma på Ebay som säljer hela satsen inklusive axel med lager men jag beövde inte det senare så de bantade kittet.

Får se hur det funkar eftersom jag inte fått delarna ännu. Om jag var du och bilen är i originalskick i övrigt skulle jag nog renovera

originalpumpen om den har rätt datumkod etc. Roland, en kompis i Sverige med ett par Shelbys köpte ett kit som jag skaffade

förra året på Ebay. Han har inte installerat det ännu i sin 66:a Shelby med gjutjärnspump, märkt C6OE.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Bosse, jag glömde att säga att jag har använt OK's vattenpumpsmörjning i min 67:a Shelby i Sverige i nästan 30 år

och har samma pump i bilen och peppar peppar den har aldrig läckt fastän bilen står så mycket. Som sades ovan smörjs

inte lagren utan bara läppen på packboxen som kan ses på bilden ovan.

Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...