Jump to content

Recommended Posts

Det sitter en uppbårrad 289a med 351 toppar andra kammar, edelbrock insug hedders och en 750 holley förgasare på den.

Jag har satt dit en plast distans under förgasaren, och så har jag en skiva mellan som skärmar av så värmen från insuget inte kommer upp lika lätt, jag har även lindat in sopparören från pumpen till förgasaren men likförbannat så värkar jag få ånglås när jag har åkt några varv på crusingar, går att starta bilen igen efter en halvtimme 40 min.

finns det nå mera jag kan göra?

MVH Stefan Ullmark

Hej

Är du säker på att det är ånglås? Har bara varit ute för att få ånglås en gång när motorn är igång och då var det bränslepumpen som inte fungerade som den skulle, slog 1 liter kallt vatten på pumpen och så fungerade pumpen igen tills motorn fick gå på tomgång och då var det samma visa igen. Har varit ute för att det kan va tändsystemet som lägger av vid hög temperatur, olika fel beroende på tändsystem. Du får demontera luftrenaren och se om accpumpen ger nått när bilen har stannat så du kan se om det är bränsle eller elfel

Kent

hej. ja jag har bytt tändspolen. o nu sisst när den stannade så hade jag gnista. men det kan ju vara pumpen..

när man trycker på gaspedalen så pumpar den in soppa i förgasaren iaf.. det är ju original mekaniska pumpen iaf. kanske ska byta till en elektrisk?

tack.

Hej

Var hade du gnista? före eller efter fördelaren? har du brytarstyrt eller elektroniskt tändsystem? stannar bara bilen eller går den illa innan den stannar? många frågor men är nödvändigt för att kunna ha en tanke om var felet kan va

Kent

elektroniskt. hade gnista efter fördelaren. bilen bara dog. man kan gå igång den om man pumpar på pedalen. men då går den bara så länge man pumpar med gasen o sen dör den igen. så jag antar att den inte får tillräckligt med sås. kanske e pumpen som blir för varm då?

mvh stefan

Hej Stefan

har du sett mina svar? har svarat 2 ggr men jag vet inte vart svaren tar vägen. Ring mig på 070 3609862 om du inte sett svaren men är intresserad av vad jag försökt svara

Kent

elektroniskt. hade gnista efter fördelaren. bilen bara dog. man kan gå igång den om man pumpar på pedalen. men då går den bara så länge man pumpar med gasen o sen dör den igen. så jag antar att den inte får tillräckligt med sås. kanske e pumpen som blir för varm då?

mvh stefan

Hej!

Har du Pertronics Ignitor? Byt ut den mot nåt annat system i så fall. Tillbaka till

brytare och kondensator löste mina problem med tändningen. Hade Pertronics.

Skit kallar jag den produkten.

Men du verkar nog ha bränsleproblem. Om du pumpar med pedalen är det bara

axpumpen som sprutar bränsle, det räcker inte för att hålla motorn igång. Byt

pumpen, dom kostar inte mycket. Eller köp en repsats, det finns. Den mekaniska

bränslepumpen som Mustangerna har är mycket driftsäkra. Plocka ur den och se

hur den ser ut inuti. Du kanske bara behöver repa den.

Mvh.

P-O

Hej

Har varit ute för att packningarna sväller mellan förgasarhus och flottörhus på förgasare med 2 flottörhus, ett på varje sida om förgasaren. Detta ledde till att tomgångs och lågfartsystemet täpptes till och motorn gick bara på accpumps bränslet. Det kan ju även va problem med flottörhus ventilationen, det brukar va så att vid tomgång så råder det atmosfärstryck på bränslenivån och vid högre varvtal så så är det samma undertryck på bränslenivån som det är i inloppet till förgasaren. Detta för att bränsleluftblandningen skall vara så stabil som möjligt och inte påverkas av olika motstånd i olika luftfilter

Kent

ja jag har ett vanligt runt filter.. kanske ska testa med ett annat då.

När jag köpte bilen för typ 5 år sedan så köpte jag en packnings satts till förgasaren o så tog vi isär o renoverade den, men det blev inte bättre av de..

Får du problem skruva av luftfiltret så märker du om det är det felet

Jag har haft bilen sedan 84 3 olika förgasare och har alltid haft problem med vissa luftfilter