Nena May 28, 2012 Report May 28, 2012 Det sitter ett CAI på min bil men filtret ser lite grått ut - kan man skruva loss det o tvätta av eller rekommenderas att jag köper ett nytt?Om det går att tvätta, vad ska jag ha för typ av rengöringsmedel då?? Citera
Magnus Motala May 28, 2012 Report May 28, 2012 Dom filter som är tvättbara ska smörjas in med olja efteråt och det tål inte luftmängdmätaren, så rekomendationen är att alltid byta,man kan alltid blåsa rent filtret tryckluft ibland om man vill, ta bort det först bara.Mvh Magnus Citera
Nena May 28, 2012 Author Report May 28, 2012 Dom filter som är tvättbara ska smörjas in med olja efteråt och det tål inte luftmängdmätaren, så rekomendationen är att alltid byta,man kan alltid blåsa rent filtret tryckluft ibland om man vill, ta bort det först bara.Mvh MagnusOk, tack f info, byter nog då. Hur länge räcker ett filter ungefär? Citera
Ronis May 29, 2012 Report May 29, 2012 Nu har jag inte järn-koll på vilka filter som normalt ingåri ett CAI-kit till Mustangerna, men vad man kan se påbilderna så rör det sig om tvättbara filter som ska oljas in(bomullsfilter).K&N är t.ex ett märke som brukar florerar flitigt. Det finns även filtertillverkade i "skumgummi".LOCKAS ALDRIG ATT ANVÄNDA NÅT ANNAT ÄN OLJA OCHRENGÖRNINGSMEDEL SOM KOMMER FRÅN FILTERLEVERANTÖREN !Det finns rengörnings- och inoljningssatser att köpa för dettaändamål. Inte alls krångligt att fixa själv, och det borde bli betydligtbilligare än att köpa ny filtersats varje gång. Observera att man inteska dränka filtret med olja vid inoljnong. Överskottet kan sugas mednedströms till luftmassemätaren, vilken precis som "Magnus Motala"skriver, inte alls är förtjust i olja.Att använda tryckluft för rengörning av framför allt bomullsfiltren är bannlyst !Man blåser lätt små hål i bomullsstrukturen som inte oljan kan "täppa till", vilketinnebär att motorn drar i sig onödigt stora partiklar.mvh/ Ronis Citera
Nena May 29, 2012 Author Report May 29, 2012 Nu har jag inte järn-koll på vilka filter som normalt ingåri ett CAI-kit till Mustangerna, men vad man kan se påbilderna så rör det sig om tvättbara filter som ska oljas in(bomullsfilter).K&N är t.ex ett märke som brukar florerar flitigt. Det finns även filtertillverkade i "skumgummi".LOCKAS ALDRIG ATT ANVÄNDA NÅT ANNAT ÄN OLJA OCHRENGÖRNINGSMEDEL SOM KOMMER FRÅN FILTERLEVERANTÖREN !Det finns rengörnings- och inoljningssatser att köpa för dettaändamål. Inte alls krångligt att fixa själv, och det borde bli betydligtbilligare än att köpa ny filtersats varje gång. Observera att man inteska dränka filtret med olja vid inoljnong. Överskottet kan sugas mednedströms till luftmassemätaren, vilken precis som "Magnus Motala"skriver, inte alls är förtjust i olja.Att använda tryckluft för rengörning av framför allt bomullsfiltren är bannlyst !Man blåser lätt små hål i bomullsstrukturen som inte oljan kan "täppa till", vilketinnebär att motorn drar i sig onödigt stora partiklar.mvh/ RonisTack för det utförliga svaret! Jag tänkte att det smidigaste är att köpa ett nytt filter, problemet är bara att jag inte vet vem tillverkaren är. JLT eller Ford gissar jag på men jag hittar ingen logga eller någon annan märkning, inte synligt uppifrån iaf, jag får väl skruva loss det och kolla.När ser man förresten om filtret är slut? Jag antar ju bara egentligen att det behöver bytas/rengöras då det är gråaktigt. Byter man var 1000:e mil eller nåt sånt?? Citera
Ronis May 29, 2012 Report May 29, 2012 Hej.Man rengör och oljar "open air"-filter betydligtoftare än man byter ett pappersfilter. Var 500:e miltycker jag personligen är ett vettigt intervall undernormala körförhållanden.Mvh/ Ronis Citera
Nena May 29, 2012 Author Report May 29, 2012 Hej.Man rengör och oljar "open air"-filter betydligtoftare än man byter ett pappersfilter. Var 500:e miltycker jag personligen är ett vettigt intervall undernormala körförhållanden.Mvh/ RonisTackar, då är det nog dags att börja leta efter ett nytt då... Citera
Ronis May 29, 2012 Report May 29, 2012 Tackar, då är det nog dags att börja leta efter ett nytt då... Har du möjlighet att posta en bild på filtret ? Misstänker att du behöver nåt sånt här...http://shop.speedparts.se/sv/prod/farg-och-kemi/montering-rengoring/99-5000.htmlmvh/ Ronis Citera
Nena May 30, 2012 Author Report May 30, 2012 Har du möjlighet att posta en bild på filtret ? ...mvh/ RonisKan man ha det till vilket filtermärke som helst eller är de där kiten "märkesunika" sas? Jag kollade på filter och slangar, även under, men kan inte hitta något tillverkar-id. Jag ska åka till USA om några veckor och tänkte att det enklaste kanske är att köpa ett nytt filter där men när jag inte vet vad jag ska ha så kan jag ju inte göra det (och det är kanske onödigt också om man kan rengöra och smörja in det befintliga).Såhär ser det ut iaf, kommentera gärna hur smutsigt det ser ut så jag har nåt att referera till; om det är panikrengöring som gäller eller om det är lugnt att köra på några hundra mil till...? Tack för all hjälp från en som gärna lär sig och tycker att det är kul att pilla lite på bilen, men kan alltför lite... Citera
Johan_mega May 30, 2012 Report May 30, 2012 Kan man ha det till vilket filtermärke som helst eller är de där kiten "märkesunika" sas? Jag kollade på filter och slangar, även under, men kan inte hitta något tillverkar-id. Jag ska åka till USA om några veckor och tänkte att det enklaste kanske är att köpa ett nytt filter där men när jag inte vet vad jag ska ha så kan jag ju inte göra det (och det är kanske onödigt också om man kan rengöra och smörja in det befintliga).Såhär ser det ut iaf, kommentera gärna hur smutsigt det ser ut så jag har nåt att referera till; om det är panikrengöring som gäller eller om det är lugnt att köra på några hundra mil till...? Tack för all hjälp från en som gärna lär sig och tycker att det är kul att pilla lite på bilen, men kan alltför lite... [ATTACH=CONFIG]20071[/ATTACH]Hej, Kan vara så att det står instansat på toppen vilket du kanske inte ser, dvs på kromade locket närmst skärmen.VH//Johan Citera
Nena May 30, 2012 Author Report May 30, 2012 Hej, Kan vara så att det står instansat på toppen vilket du kanske inte ser, dvs på kromade locket närmst skärmen.VH//JohanHmm... tack för tipset, får kolla igen! Citera
Ronis May 30, 2012 Report May 30, 2012 Har aldrig sett ett grått bomullsfilter. De jag kommit i kontaktmed har varit blå(JR) och röda(K&N). Är ditt filter nåt av dessaså skulle jag rekomendera rengörning inom en snar framtid mvh/ Ronis Citera
Ronis May 30, 2012 Report May 30, 2012 Hej, Kan vara så att det står instansat på toppen vilket du kanske inte ser, dvs på kromade locket närmst skärmen...Eller under det kromade locket, ingjutet i gummit...mvh/ Ronis Citera
Nena May 31, 2012 Author Report May 31, 2012 Har aldrig sett ett grått bomullsfilter. De jag kommit i kontaktmed har varit blå(JR) och röda(K&N). Är ditt filter nåt av dessaså skulle jag rekomendera rengörning inom en snar framtid mvh/ RonisYikes! Nu blir jag lite nervös, måste försöka fixa detta asap... Citera
Ronis May 31, 2012 Report May 31, 2012 Här är några exempel.... http://www.americanmuscle.com/05-07-mustang-air-intakes.htmlMvh/ Ronis Citera
Nena May 31, 2012 Author Report May 31, 2012 Här är några exempel.... http://www.americanmuscle.com/05-07-mustang-air-intakes.htmlMvh/ RonisMysteriet är löst, verkar det som. Jag har inte hittat någon logga el dyl men jag hittade en instruktion där man byter ut Fords stock cai på en -08:a och sätter in Steeda. Själva filtret, hållaren och fästet är identiskt. Däremot, och det var det som förvillade en del, så är det originalslangen som sitter kvar här. Antar att det försämrar egenskaperna något? Steeda-filtret är ju ursprungligen blått och blir det om man oljar in igen efter en omständlig (verkar det som på vissa forum?) procedur. Hittade bilder på halvsmutsiga filter och de började se ut som mitt genomgråa... Så nu ska jag bara bestämma mig om det ska tvättas och oljas eller om jag börjar från scratch o köper nytt och håller tummarna att det håller ett tag... Citera
Johan_mega May 31, 2012 Report May 31, 2012 Mysteriet är löst, verkar det som. Jag har inte hittat någon logga el dyl men jag hittade en instruktion där man byter ut Fords stock cai på en -08:a och sätter in Steeda. Själva filtret, hållaren och fästet är identiskt. Däremot, och det var det som förvillade en del, så är det originalslangen som sitter kvar här. Antar att det försämrar egenskaperna något? Steeda-filtret är ju ursprungligen blått och blir det om man oljar in igen efter en omständlig (verkar det som på vissa forum?) procedur. Hittade bilder på halvsmutsiga filter och de började se ut som mitt genomgråa... Så nu ska jag bara bestämma mig om det ska tvättas och oljas eller om jag börjar från scratch o köper nytt och håller tummarna att det håller ett tag...Jag tycker du ska byta då är du på säkra sidan och vet när det just byttes och sköter det därefter.VH//Johan Citera
Nena June 1, 2012 Author Report June 1, 2012 Jag tycker du ska byta då är du på säkra sidan och vet när det just byttes och sköter det därefter.VH//JohanMmm, ja, det ska jag göra. Tack för din input, det stärker min intuition! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.