Jump to content

Rengöring av luftfilter?


Nena

Recommended Posts

Det sitter ett CAI på min bil men filtret ser lite grått ut - kan man skruva loss det o tvätta av eller rekommenderas att jag köper ett nytt?

Om det går att tvätta, vad ska jag ha för typ av rengöringsmedel då?? :confused:

Link to comment
Share on other sites

Dom filter som är tvättbara ska smörjas in med olja efteråt och det tål inte luftmängdmätaren, så rekomendationen är att alltid byta,man kan alltid blåsa rent filtret tryckluft ibland om man vill, ta bort det först bara.

Mvh Magnus

Link to comment
Share on other sites

Dom filter som är tvättbara ska smörjas in med olja efteråt och det tål inte luftmängdmätaren, så rekomendationen är att alltid byta,man kan alltid blåsa rent filtret tryckluft ibland om man vill, ta bort det först bara.

Mvh Magnus

Ok, tack f info, byter nog då. Hur länge räcker ett filter ungefär?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte järn-koll på vilka filter som normalt ingår

i ett CAI-kit till Mustangerna, men vad man kan se på

bilderna så rör det sig om tvättbara filter som ska oljas in(bomullsfilter).

K&N är t.ex ett märke som brukar florerar flitigt. Det finns även filter

tillverkade i "skumgummi".

LOCKAS ALDRIG ATT ANVÄNDA NÅT ANNAT ÄN OLJA OCH

RENGÖRNINGSMEDEL SOM KOMMER FRÅN FILTERLEVERANTÖREN !

Det finns rengörnings- och inoljningssatser att köpa för detta

ändamål. Inte alls krångligt att fixa själv, och det borde bli betydligt

billigare än att köpa ny filtersats varje gång. Observera att man inte

ska dränka filtret med olja vid inoljnong. Överskottet kan sugas med

nedströms till luftmassemätaren, vilken precis som "Magnus Motala"

skriver, inte alls är förtjust i olja.

Att använda tryckluft för rengörning av framför allt bomullsfiltren är bannlyst !

Man blåser lätt små hål i bomullsstrukturen som inte oljan kan "täppa till", vilket

innebär att motorn drar i sig onödigt stora partiklar.

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte järn-koll på vilka filter som normalt ingår

i ett CAI-kit till Mustangerna, men vad man kan se på

bilderna så rör det sig om tvättbara filter som ska oljas in(bomullsfilter).

K&N är t.ex ett märke som brukar florerar flitigt. Det finns även filter

tillverkade i "skumgummi".

LOCKAS ALDRIG ATT ANVÄNDA NÅT ANNAT ÄN OLJA OCH

RENGÖRNINGSMEDEL SOM KOMMER FRÅN FILTERLEVERANTÖREN !

Det finns rengörnings- och inoljningssatser att köpa för detta

ändamål. Inte alls krångligt att fixa själv, och det borde bli betydligt

billigare än att köpa ny filtersats varje gång. Observera att man inte

ska dränka filtret med olja vid inoljnong. Överskottet kan sugas med

nedströms till luftmassemätaren, vilken precis som "Magnus Motala"

skriver, inte alls är förtjust i olja.

Att använda tryckluft för rengörning av framför allt bomullsfiltren är bannlyst !

Man blåser lätt små hål i bomullsstrukturen som inte oljan kan "täppa till", vilket

innebär att motorn drar i sig onödigt stora partiklar.

mvh/ Ronis

Tack för det utförliga svaret! Jag tänkte att det smidigaste är att köpa ett nytt filter, problemet är bara att jag inte vet vem tillverkaren är. JLT eller Ford gissar jag på men jag hittar ingen logga eller någon annan märkning, inte synligt uppifrån iaf, jag får väl skruva loss det och kolla.

När ser man förresten om filtret är slut? Jag antar ju bara egentligen att det behöver bytas/rengöras då det är gråaktigt. Byter man var 1000:e mil eller nåt sånt??

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Man rengör och oljar "open air"-filter betydligt

oftare än man byter ett pappersfilter. Var 500:e mil

tycker jag personligen är ett vettigt intervall under

normala körförhållanden.

Mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Man rengör och oljar "open air"-filter betydligt

oftare än man byter ett pappersfilter. Var 500:e mil

tycker jag personligen är ett vettigt intervall under

normala körförhållanden.

Mvh/ Ronis

Tackar, då är det nog dags att börja leta efter ett nytt då... :)

Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet att posta en bild på filtret ? ...

mvh/ Ronis

Kan man ha det till vilket filtermärke som helst eller är de där kiten "märkesunika" sas? Jag kollade på filter och slangar, även under, men kan inte hitta något tillverkar-id. Jag ska åka till USA om några veckor och tänkte att det enklaste kanske är att köpa ett nytt filter där men när jag inte vet vad jag ska ha så kan jag ju inte göra det (och det är kanske onödigt också om man kan rengöra och smörja in det befintliga).

Såhär ser det ut iaf, kommentera gärna hur smutsigt det ser ut så jag har nåt att referera till; om det är panikrengöring som gäller eller om det är lugnt att köra på några hundra mil till...? Tack för all hjälp från en som gärna lär sig och tycker att det är kul att pilla lite på bilen, men kan alltför lite... :(

post-6425-144839190605_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan man ha det till vilket filtermärke som helst eller är de där kiten "märkesunika" sas? Jag kollade på filter och slangar, även under, men kan inte hitta något tillverkar-id. Jag ska åka till USA om några veckor och tänkte att det enklaste kanske är att köpa ett nytt filter där men när jag inte vet vad jag ska ha så kan jag ju inte göra det (och det är kanske onödigt också om man kan rengöra och smörja in det befintliga).

Såhär ser det ut iaf, kommentera gärna hur smutsigt det ser ut så jag har nåt att referera till; om det är panikrengöring som gäller eller om det är lugnt att köra på några hundra mil till...? Tack för all hjälp från en som gärna lär sig och tycker att det är kul att pilla lite på bilen, men kan alltför lite... :(

[ATTACH=CONFIG]20071[/ATTACH]

Hej, Kan vara så att det står instansat på toppen vilket du kanske inte ser, dvs på kromade locket närmst skärmen.

VH//Johan

Link to comment
Share on other sites

Hej, Kan vara så att det står instansat på toppen vilket du kanske inte ser, dvs på kromade locket närmst skärmen.

VH//Johan

Hmm... tack för tipset, får kolla igen!

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig sett ett grått bomullsfilter. De jag kommit i kontakt

med har varit blå(JR) och röda(K&N). Är ditt filter nåt av dessa

så skulle jag rekomendera rengörning inom en snar framtid :o

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Hej, Kan vara så att det står instansat på toppen vilket du kanske inte ser, dvs på kromade locket närmst skärmen...

Eller under det kromade locket, ingjutet i gummit...

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig sett ett grått bomullsfilter. De jag kommit i kontakt

med har varit blå(JR) och röda(K&N). Är ditt filter nåt av dessa

så skulle jag rekomendera rengörning inom en snar framtid :o

mvh/ Ronis

Yikes! Nu blir jag lite nervös, måste försöka fixa detta asap... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Mysteriet är löst, verkar det som. Jag har inte hittat någon logga el dyl men jag hittade en instruktion där man byter ut Fords stock cai på en -08:a och sätter in Steeda. Själva filtret, hållaren och fästet är identiskt. Däremot, och det var det som förvillade en del, så är det originalslangen som sitter kvar här. Antar att det försämrar egenskaperna något? Steeda-filtret är ju ursprungligen blått och blir det om man oljar in igen efter en omständlig (verkar det som på vissa forum?) procedur. Hittade bilder på halvsmutsiga filter och de började se ut som mitt genomgråa... Så nu ska jag bara bestämma mig om det ska tvättas och oljas eller om jag börjar från scratch o köper nytt och håller tummarna att det håller ett tag...

Link to comment
Share on other sites

Mysteriet är löst, verkar det som. Jag har inte hittat någon logga el dyl men jag hittade en instruktion där man byter ut Fords stock cai på en -08:a och sätter in Steeda. Själva filtret, hållaren och fästet är identiskt. Däremot, och det var det som förvillade en del, så är det originalslangen som sitter kvar här. Antar att det försämrar egenskaperna något? Steeda-filtret är ju ursprungligen blått och blir det om man oljar in igen efter en omständlig (verkar det som på vissa forum?) procedur. Hittade bilder på halvsmutsiga filter och de började se ut som mitt genomgråa... Så nu ska jag bara bestämma mig om det ska tvättas och oljas eller om jag börjar från scratch o köper nytt och håller tummarna att det håller ett tag...

Jag tycker du ska byta då är du på säkra sidan och vet när det just byttes och sköter det därefter.

VH//Johan

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du ska byta då är du på säkra sidan och vet när det just byttes och sköter det därefter.

VH//Johan

Mmm, ja, det ska jag göra. Tack för din input, det stärker min intuition! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...