Jump to content

Featured Replies

comment_115814

Hej

Tänkte här tipsa om ett bra ställe som Ni kan göra framvagnsinställning / hjulinställning i Göteborg på Er Classic Mustang (och även vanliga bilar).

Jag hade fått goda råd av ‘Janne J CMC303’ om vad som bör göras, så nu gällde det bara att hitta rätt firma. Efter att ha frågat runt ett tag om detta jobb, så förstod jag att det var inte helt lätt att hitta. Till slut hamnade jag på ‘Pekkas Framvagnsservice’ på Hisingen i Göteborg. Först var jag där och kollade läget och frågade om jobbet. Svaret blev: - Ja, det fixar vi, inga problem. Jag påtalade att det är en gammal bil, men dom sade det var OK och att dom gjort massor av gamla jänkare och vet allt som man behöver veta.

Så jag var där idag… Lite skeptiska var dom till mig då jag sade att; hjulen står åt höger när ratten sitter i mitten, men när jag visat dom, så fattade dom mitt problem. Jag kallar dom den äldre och den yngre. Den äldre började mäta och det tog ca 10 sekunder, så sade han att: - Ojoj, här är det felshimsat och det kan vi inte fixa idag, men vi kan ställa ‘Toe In Toe Out’ så du får ratten centrerad till styrväxelns mittläge.

Det var rejält fel, men dom mätte och skruvadei ca 15 minuter. När det var klart, så diskuterade dom med varandra och skrev på ett papper som dom visade mig och så sade dom att dom rekommenderar att ställa Caster till plus 2-3 grader, nu har jag 0 grader på ena hjulet och minus 1 på andra, samt att min Camber var för positiv så att hjulen lutar utåt i överkant istället för lite inåt, vilket dom också ville justera.

Båda två var väldigt engagerade och visade mig exakt vad dom ville göra. Jag frågade om jag skulle skaffa shims, men dom visade mig att det hade dom liggandes.

Så nu har jag en tid i nästa vecka att fixa Camber & Caster + därefter kompensationsjustering av Toe.

När jag åkte därifrån, så stod ratten exakt rakt upp och då menar jag inte ungefär rakt upp, utan exakt där den skall vara och exakt 2,3 rattutslag åt vä. och hö.

Jag vill därför rekommendera dessa två herrar och denna firma :-)

Det går att ringa, men det är bättre att åka dit, för dom svarar oftast inte på tel. då dom har kunder på kö, men man kan alltid testa att ringa. Det är ‘Drop In’, men skall man göra Camber & Caster på en gammal bil, så får man boka en tid.

--- Pekkas Framvagnsservice

--- Södra Hildedalsgatan 5 (bakom Hornbach)

--- 031-51 81 89

Ursäkta ev. språkförbistring från min sida.

PS.

Det som jag blev mest imponerad av, var att deras råd till åtgärder, överensstämde exakt med det som Janne J CMC303 sagt till mig tidigare. Då känner man sig i goda händer :-)

Mvh Christian

• 3 weeks later...
  • Author
comment_116753

Efter en del omständigheter och oförutsedda kostnader är min framvagnsinställning nu klar.

1966 cab V8

Camber

Caster

Toe-in

Jag gjorde den hos Pekkas på Hisingen i Göteborg. Jag är mkt nöjd.

När jag hade tid första gången påpekade dom att mina spindelleder var dåliga, både övre och undre och att det var meningslöst att ställa framvagnen. Så jag fick en ny tid och det var idag. Dom byter inte framvagnsdetaljer på gamla bilar, så det får man ordna själv eller på verkstad.

Dom hade den på förmiddagen, justerade, provkörde och justerade. Sedan ringde dom till mig vid lunchtid. Jag provkörde och bad dom sedan justera lite på Toe-in, vilket dom gjorde.

Jag är mkt nöjd med deras sätt att hantera kunden. Vänliga, förstående och intresserade av min gamla Mustang.

Mvh Christian