Rudhan Posted May 29, 2012 Report Share Posted May 29, 2012 Jag bytte fästet under växellådan, vilket i och för sig var enkelt, om det inte vore för att jag drog av den ena bulten som sitter i lådan. Bilen är en '68 med C4-låda.Jag har aldrig försökt mig på att borra ur en avdragen bult, och det känns lite bökigt mitt under bilen, även om den sitter hyggligt lätt till. Jag har mailat en firma som har växellådor som specialitet, ofta gamla. Dom vill ha 4000:- för jobbet. Det känns lite mycket så jag kanske ska göra ett försök ändå.Hur pass svårt är det egentligen? Fungerar 'grispittar'? Risken är väl att den går av och då är man rejält rökt. Vilka andra knep finns det?Och vad kunde jag gjort för att undvika problemet?Tacksam för hjälp!/Tomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB Posted May 29, 2012 Report Share Posted May 29, 2012 Jag bytte fästet under växellådan, vilket i och för sig var enkelt, om det inte vore för att jag drog av den ena bulten som sitter i lådan. Bilen är en '68 med C4-låda.Jag har aldrig försökt mig på att borra ur en avdragen bult, och det känns lite bökigt mitt under bilen, även om den sitter hyggligt lätt till. Jag har mailat en firma som har växellådor som specialitet, ofta gamla. Dom vill ha 4000:- för jobbet. Det känns lite mycket så jag kanske ska göra ett försök ändå.Hur pass svårt är det egentligen? Fungerar 'grispittar'? Risken är väl att den går av och då är man rejält rökt. Vilka andra knep finns det?Och vad kunde jag gjort för att undvika problemet?Tacksam för hjälp!/TomasJag har personligen inte fått ut någon bult med grispittar. Dock har jag fått ut ALLA bult som jag har svetsat fast en mutter på!!!!!!Hur gør du? Sett dit en nøgot større mutter en bulten. Svetsa med MIG i mutteren så at du får en forbindelse med den avdragne bulten. Svetsa så mutteren blir fyld med svets og snåla inte med værmen. Svetsa så det blir lysrødt!! Vent några minuter, og sen skruvar du ur bulten ;-)P.S; Sedan du har lådan i bilen, kopla bort generator/dynamo/batteri. Set jordklemman direkt i lådan, nære der du ska svetsa så inte strøm går gjenom något lager eller nåt el. Kan va en ide å ha en brandslekkare nære også! MvhJohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 29, 2012 Report Share Posted May 29, 2012 (edited) Om du menar de grova bultarna som håller växellådskudden så är det enkeltEn rätt grov bult!Grispittar hatar jag för de är väldigt opålitliga!!!Här funkar det nog eftersom denna bult du dragit av knappast sitter så hårt och är grov?Den sitter ju i lådans aluminium fäste och hålet är ett genomgående så bulten kan knappast nypa. Själv använder jag enbart RIGID skruv urdragare. Mycket säkrare att få ut bultar även mindre eller dåligt skickFörst borrar man som vanligt med en borr.I hålet slår man sedan in en härdad pinne i hålet som ingår i RIGIDPinnen är helt rak och kan inte på samma sätt som en grispitt knäcka bulten..RIGID pinnen i princip omöjlig att dra av!!RIGID har alla välsorterade verktygsaffärer för proffs. Typ Ahlsells, BIGRätt dyr jämfört med grispitt men resultatet är nästintill 100% Edited May 29, 2012 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan Posted May 29, 2012 Author Report Share Posted May 29, 2012 Tackar JohnB och Per för snabba, bra svar! Jag har varken svets eller kunskapen att använda en så den metoden går bort.Per, jag menar precis dom bultarna, ungefär stora som M10, fast tum då. Dom är genomgående men problemet är väl att aluminum och stål mot varandra i 40 år har korroderat en del? Den bult jag fick ut var liksom vit på ytan. Så jag kan tänka mig att stumpen sitter rätt bra ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 29, 2012 Report Share Posted May 29, 2012 Tror ändå det är rätt enkelt.Du kan ju förvärma med en varmluftspistolAluminiumet rör då sig mycket mer än stålet i bulten och det kommer då lossna....Spray på lite rostlösare och låt stå ett dygnSen borra ur i centrum på bulten och kör med antingen grispitt eller RIGIDSkulle de verkligen ha 4000kr för det relativt enkla jobb för en verkstad?? Ville väll inte ha jobbet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted June 1, 2012 Report Share Posted June 1, 2012 Grispitt funkar bara om det som är av inte sitter för hårt. Rigid som Per rekomenderar är riktigt bra. Använder dessa på jobbet och har inte misslyckats hitills. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan Posted June 5, 2012 Author Report Share Posted June 5, 2012 Dåså, är det problemet fixat. Skruven sitter i ett öra på växellådan, och går igenom. Så jag gjorde helt enkelt så att jag borrade ett hål rätt igenom skruvsnutten och satte i en M8 med mutter på ovansidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deliq cmc 1722 Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 Pinnen är helt rak och kan inte på samma sätt som en grispitt knäcka bulten..RIGID pinnen i princip omöjlig att dra av!!I princip, men inte omöjligt.Jag har lyckats knäcka en RIGID i en avdragen luftningsnippel på ett bromsok Det blev till att köpa ett nytt ok för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 Dåså, är det problemet fixat. Skruven sitter i ett öra på växellådan, och går igenom. Så jag gjorde helt enkelt så att jag borrade ett hål rätt igenom skruvsnutten och satte i en M8 med mutter på ovansidan.Nu ska du inte uppfatta mig som en besserwisser. Men personligen så hade jag inte använt en M8 till växellåds fästet. Känns inte som den har rätt hållfasthet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan Posted June 5, 2012 Author Report Share Posted June 5, 2012 Inte alls PeterF, det är bara bra du säger vad du tycker, man ska ifrågasätta. Jag har funderat en del på vilka krafter det blir på fästet, tänker jag fel så uppskattar jag om någon rättar mig.Fästet i lådan består av två skruvar kanske 15 cm isär, dom tar i stort sett inga av krafterna som blir när paketet motor-växellåda vill vrida sig, det gör motorfästena som sitter mycket längre isär. Det här fästet tar bara krafter uppåt och neråt. Neråt är inga problem, lådan står på tvärbalken. Uppåt kan det bli kraft. En snabb googling gav att en M8, givetvis beroende på stålkvalitet, har en draghållfasthet på så där ett ton. Jag tror att anledningen att det sitter så pass grova skruv där som det gör är att dom är gängade i 10-15 mm tjock aluminum, för att aluminumgängorna ska hålla har man gått upp i diameter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 Tror faktiskt att M8an klarar mer än gummit i vxl-fästet, så det är nog inga problem om du inte ska köra dragracing eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 Tror faktiskt att M8an klarar mer än gummit i vxl-fästet, så det är nog inga problem om du inte ska köra dragracing eller liknande.Olika det där. När man som jag jobbar med automat och hydraul pressar från 500 ton och uppåt så har jag sett M8 8.8 gå av för mindre saker än ett gummifäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 Inte alls PeterF, det är bara bra du säger vad du tycker, man ska ifrågasätta. Jag har funderat en del på vilka krafter det blir på fästet, tänker jag fel så uppskattar jag om någon rättar mig.Fästet i lådan består av två skruvar kanske 15 cm isär, dom tar i stort sett inga av krafterna som blir när paketet motor-växellåda vill vrida sig, det gör motorfästena som sitter mycket längre isär. Det här fästet tar bara krafter uppåt och neråt. Neråt är inga problem, lådan står på tvärbalken. Uppåt kan det bli kraft. En snabb googling gav att en M8, givetvis beroende på stålkvalitet, har en draghållfasthet på så där ett ton. Jag tror att anledningen att det sitter så pass grova skruv där som det gör är att dom är gängade i 10-15 mm tjock aluminum, för att aluminumgängorna ska hålla har man gått upp i diameter.Är du nöjd så får vi andra vara det också. Men håll ett öga på det iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan Posted June 6, 2012 Author Report Share Posted June 6, 2012 Nja, jag är nöjd så länge lådan sitter kvar. PeterF, har du lust att försöka göra ett överslag vilka krafter det kan bli på skruven, liknande det jag försökte mig på? Det är givetvis svårt att räkna ut kraften i kg eller så, men man kan jämföra med originalskruven. En press på 500 ton har troligen inga som helst problem att dra av en M8. Dessutom, om en M8 tål 1 ton i rak dragkraft, blir det betydligt mindre om det samtidigt bryter i den. Har jag tänkt fel någonstans blir jag hemskt glad om någon kan berätta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted June 6, 2012 Report Share Posted June 6, 2012 Rätt enkelt räkna ut kraften faktisktVanlig skruv är märkt 8.8 vilket står för draghållfasthet.Första 8an betyder brottgräns 80kg/mm2Andra 8an står för materialets sträckgräns 80% brottgräns som då blir 64 kg/mm2Man ska alltid gå på materialets sträckgräns och för säkerhets minst halvera det så man även tar med dynamiska krafter.En M8 har ca 38mm2 yta och multiplicera det med halva sträckgränsen 32 kg/mm2 blir då 1200kgSå skruven håller allt!Men bara skruvens hållfasthet är rätt ointressant.Det som också är viktigt i skruvförband är kanttryck som både skruvskallen och själva skruven påverkar materialet den är infäst i.Med en liten skruv ökar kanttrycket rätt dramatiskt vilket inte alls är bra.Blir rätt snabbt deformationer och sprickbildningar i materialet runtomkring.Därför ser man ofta onödigt stora skruvar i olika sammanhang men i själva verket är det nödvändigt för att materialet runtomkring ska hålla.I detta sammanhang är det knappast nått problem oavsett val av skruv.Så små krafter att man i princip kan tejpa fast lådan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan Posted June 6, 2012 Author Report Share Posted June 6, 2012 Per, tack så hemskt mycket för beskrivningen av skruvars hållfasthet, jag har sett det där 8.8 men faktiskt aldrig funderat vad det står för, nu vet jag!Det jag menade är svårt att räkna ut är hur stark skruv som behövs för att hålla lådan på plats, hur stor kraft lådan utövar på kudden. Jag tror som du att det egentligen är rätt små krafter, dessutom finns ju den andra originalskruven kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted June 6, 2012 Report Share Posted June 6, 2012 Pers redogörelse var ju outstanding. Dock som han nämde så vandrade mina tankar på krafter i sidled (skruvskalle, material runtomkring) vilket då med naturlighet gör att en M8 blir svagare än orginalet. I lodräta krafter så klarar en M8 mycket, Men i min värld inte tillräckligt mycket för att inte ha lite koll på det.I pressar och pressverktyg som jag jobbar med sitter det ibland såkallade utstötar gummin. Ett hårt men väldigt flexibelt material som är till för att plåtdetaljer inte ska fastna i tex vissa präglings stationer. Dessa gummi remsor sitter skruvade med M8-M10.... och visst händer det att skruvskallarna går rätt av när gummit suger sig fast i plåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted June 6, 2012 Report Share Posted June 6, 2012 Rätt enkelt räkna ut kraften faktisktVanlig skruv är märkt 8.8 vilket står för draghållfasthet.Första 8an betyder brottgräns 80kg/mm2Andra 8an står för materialets sträckgräns 80% brottgräns som då blir 64 kg/mm2Man ska alltid gå på materialets sträckgräns och för säkerhets minst halvera det så man även tar med dynamiska krafter.En M8 har ca 38mm2 yta och multiplicera det med halva sträckgränsen 32 kg/mm2 blir då 1200kgSå skruven håller allt!Men bara skruvens hållfasthet är rätt ointressant.Det som också är viktigt i skruvförband är kanttryck som både skruvskallen och själva skruven påverkar materialet den är infäst i.Med en liten skruv ökar kanttrycket rätt dramatiskt vilket inte alls är bra.Blir rätt snabbt deformationer och sprickbildningar i materialet runtomkring.Därför ser man ofta onödigt stora skruvar i olika sammanhang men i själva verket är det nödvändigt för att materialet runtomkring ska hålla.I detta sammanhang är det knappast nått problem oavsett val av skruv.Så små krafter att man i princip kan tejpa fast lådan! O Jävel va jag ska tejpa nästa gång jag river lådan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts