AndersErlandsson May 30, 2012 Report May 30, 2012 Jag har fått nys om en Mustang II mach1 -75 med V8an. Har tittat på den och den ser ok ut, ingen rost direkt vad jag kunde se.Lite begynnande runt bakluckan (kallas det hatchback när bakluckan även är bakrutan?). Sömmarna i förarsätet har separerat lite (går väl att sy om?).Motorn ska gå, men kunde inte visas då den plötsliga bara ville klicka i startmotorn (kanske dåligt batteri). Den har varit avställd sen 2007.Den har gått ca 25000 mil.Nu undrar jag: Då motorn är kraftigt strypt (140hk?), men det är samma motor som använts i tidigare modeller med mycket mer effekt. Vad kan man göra för att få tillbaka effekten?Och är den undantagen katalysator regeln så man kan skippa den? För det sitter väl katt på den? Citera
fast66 May 30, 2012 Report May 30, 2012 det är väl mest kompressionen som är sänkt mha kolvar som har försänkningar. Kanske också lite större förbränningsrum i topparna. Kompet är vad det är om du inte byter kolvar/toppar och då blir det ju till att sätta på ett modernare 4-portinsug och -förgasare. Inga rasande förbärttringar om inte kompet höjs - eller kompressor i ngn form med bibehållet komp. ...men en bil med 25K på mätaren pallar nog inte en kompressor.Ingen kat på en så gammal bil, men väl ngn annan form av avgasrening med EGR-ventil eller liknande.mvhClaes Citera
AndersErlandsson June 2, 2012 Author Report June 2, 2012 Jag har varit o kollat på den en gång till nu, och vi fick även igång den så jag kunde känna lite på den.Den känns bra i växellådan (aut), den växlar som den ska.Motorn går bra verkade det som, ingen blårök o ingen vitrök.De (sonen) vill ha 25000 för den obes, men kan inte visa upp några gamla besiktningspapper, så jag kan inte kollavilka anmärkningar som finns/fanns.Jag tycker det är lite mycket pengar, jag bjöd 15 men det tog dom inte.Ägaren säger även att han inte haft problem med delar till den, kan det stämma? För söker jag på nätet efter delar så är det mycket svårt att hitta nåt. Citera
Per Berglund June 2, 2012 Report June 2, 2012 Beror på vilka delar han svarade på!Hela drivlinan är inga problem alls eftersom det till 90% är samma prylar som sitter i alla andra FordarProblemen kommer när man ska hitta delar till kaross och inredning.Inte mycket reproduceras så där får man oftast nöja sig med återvinning.Men varför i hela friden en trist Ford II ??? Det är ju en otroligt urtråkig kärra!Du får ju en 10år nyare Mustang med insprutning för samma pengarTexhttp://www.blocket.se/ostergotland/Ford_Mustang_GT_V8_targa_29500___40641525.htm?ca=12&w=3 Citera
AndersErlandsson June 2, 2012 Author Report June 2, 2012 Tja, visst en nyare men ack så mycket vanligare också. Jag är inte rädd för att det inte finns karosseridelar nytt. Trist behöver den ju inte vara om man fixar lite med motorn.Sen vill jag hjälpa till o bevara nån 70is.Det är som att köpa en snuskvanlig bubbla för 10k och sen lägga 50k på en 150hk motor till den.Inte många som gör det, men de finns.. Citera
Per Berglund June 2, 2012 Report June 2, 2012 (redigerad) Motorn är rätt lätt att fixa om man villTopparna måste bytas då det både är gigantiska förbränningsrum men de innehåller även ett luftsystem som blåser in luft i avgaskanalerna.Detta system tar ca 50% av avgasporten och total katastrof för andningenKolvarna måste även de bytas.Som "Fast66" skrev så är kolvarna urgröpta så det blir väldigt låg kompression runt 8Egentligen knappt värt att bygga om men det är ju upp till var å en.Enklare/bättre byta hela motorn.Faktiskt billigast är att du köper den 87an på blocket...Flytta över 5.0 motorn+ låda så har du ju överväxel och insprutning.Du vill ju ha nått ovanligt så gör då nått ovanligt! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Camilla Ljungkvist June 3, 2012 Report June 3, 2012 Jag köpte nya karosssidor bak till min.Lättare än att bara byta skärmkanter, tycker jag.Finns att köpa i sverige.Än en gång håller jag med...det är en bil som verkligen behövs sparas för framtiden. Citera
AndersErlandsson June 3, 2012 Author Report June 3, 2012 Var köpte du karossidor nånstans då?Jag försökte mig på en deal med dom idag. En volvo 960 med skinnklädsel, ac och automat som gått 15000 mil + pengar, men det lockade inte De behövde inte fler bilar tyvärr. Jag får väl vänta på skattepengarna.. Citera
AndersErlandsson June 3, 2012 Author Report June 3, 2012 Hmm, jag hittar minsann ingenting. Kan du ge mig en länk till auktionen?Sen undrar jag vad du gav för din bil till sist? Citera
Camilla Ljungkvist June 7, 2012 Report June 7, 2012 Den är inne igen på Tradera.Sök på Mustang under fordon....Till sist? Citera
AndersErlandsson June 7, 2012 Author Report June 7, 2012 ja, du skrev ju i tråden: "värde på..." du skrev att det kanske var den du köpte.I vilket fall, hur länge sen köpte du din o vad betala du då? Citera
AndersErlandsson June 7, 2012 Author Report June 7, 2012 Snuskigt svårt att hitta på tradera sen de ändrade. enklast var ändå att söka "ekonomiplåt". Annars får man upp miljarder träffar på mopeddelar. Citera
Camilla Ljungkvist June 11, 2012 Report June 11, 2012 Det var ingen Mach 1 jag köpte...jag köpte en likadan jag har, fast svart/guld och med V8.Jag gav vad jag tyckte den var värd...ca 1,5 MILJONER dollar:-) Citera
CMC-49 June 11, 2012 Report June 11, 2012 inte alls svårt o hitta.http://www.tradera.com/ekonomiplat-ford-mustang-2-auktion_301895_157698275 Citera
AndersErlandsson June 11, 2012 Author Report June 11, 2012 Varför vill du inte svara på vad du betala? säga bara tex "under 20","över 40" eller nåt? Eftersom det inte finns några riktlinjer på priset på MII så är det intressant för mig att veta om jag betalat för mycket eller fått ett bra pris.På ebay går de för mellan 10000 ända upp till 80000:- beroende på skick just nu. Och det finns bara en på blocket (v6 för 55000) att jämföra med. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.