Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Har varit på träff idag och motorn kom aldrig upp i rätt temperatur. Det har jag

sett ett par gånger nu. Har kollat termostaten, OK. Har spolat ur systemet med

diskmedel, som Jonas tipsade om för ett par år sedan. Har jag fått så bra kylning

att den går kall? Verkar ju inte klokt. Vattnet levererar ingen värme till kupén heller.

Den känns varm när jag stannar. Men det går ju inte att känna hur varm den är med

bara händerna. Men det finns tryck i kylaren när jag stannar. Ingen ånga från

avgaset heller. Och ingen vattenförlust.

VAD?

Mvh.

P-O

Men vilken termostat?

Rätt vanligt att man har för kall termostat som öppnar för tidigt.

Förlita dig inte på Ford tempgivaren heller!

Släng in en Biltema tempmätare temporärt så du verkligen vet hur varm motorn är.

Att kupé elementet inte fungerar är väll Ford standard! :)

Termostaten öppnar vi 88 grader, för kallt?

Tempgivaren kan ju visa fel, men det har blivit sämre sen jag rengjorde systemet.

Biltemagrejjer kommer ALDRIG in i min bil!!! Får ta nån annan termometer då.

Kupéelementet har ju funkat tidigare, Detta problem är nytt för i år.

Men, det är ju klart, alltid är det nåt problem varje säsong som dyker upp! Tar det

aldrig slut???:(

Mvh.

P-O

Termostaten öppnar vi 88 grader, för kallt?

Nej tycker jag inte.....Finns ju även 90 graders...Men lite lite skillnad

Men, det är ju klart, alltid är det nåt problem varje säsong som dyker upp! Tar det

aldrig slut???:(

Nej så länge du håller på med Ford så tar det inte slut...Bara acceptera eller byt till ett premiummärke BMW, Mercedes! ;)

Nej så länge du håller på med Ford så tar det inte slut...Bara acceptera eller byt till ett premiummärke BMW, Mercedes! ;)
Skit på're, det blir ALDRIG nån sån där vagn från Bajern på våran gård. Och dessbättre

finns det ingen hos dom närmaste grannarna heller. Möjligen Mercedes, men då nån äldre

modell. Var på en träff i dag, flera fina Mersor från 60-70-tal. Mums!!

Då håller jag ju hellre på att fixa det ena efter det andra. Det är ju egentligen rätt kul faktiskt. :D

Hur ska man annars fördriva vintern?

Mvh.

P-O

Hej!

Har varit på träff idag och motorn kom aldrig upp i rätt temperatur. Det har jag

sett ett par gånger nu. Har kollat termostaten, OK. Har spolat ur systemet med

diskmedel, som Jonas tipsade om för ett par år sedan. Har jag fått så bra kylning

att den går kall? Verkar ju inte klokt. Vattnet levererar ingen värme till kupén heller.

Den känns varm när jag stannar. Men det går ju inte att känna hur varm den är med

bara händerna. Men det finns tryck i kylaren när jag stannar. Ingen ånga från

avgaset heller. Och ingen vattenförlust.

VAD?

Mvh.

P-O

luft, luft och åter luft.

Jag tror du har luftficka/or så att vattnet inte cirkulerar i elementet och givaren inte har kontakt med vattnet.

Det var som fan! Får man mothugg???:shock: OK, då, jag ger mej. Har haft en djävla otur

med min bil. Har varit både det ena och det andra, som ni sett. Och ändå har jag

tummen ungefär där den ska sitta. På höger sida om vänsterhanden, eller hur det nu var.

Men tillbaka till problemet. Vad är fel?

Mvh.

P-O

luft, luft och åter luft.

Jag tror du har luftficka/or så att vattnet inte cirkulerar i elementet och givaren inte har kontakt med vattnet.

Hej Janne!

Får man inte ur luften om man kör? Kylarn är ju full när jag stannar. Och förresten, luften kyler väl inte?

Hej Janne!

Får man inte ur luften om man kör? Kylarn är ju full när jag stannar. Och förresten, luften kyler väl inte?

Nej, luften försvinner inte av sig själv. Finns det luft i de högsta delarna i systemet cirkulerar inte vattnet där. Ta loss slangen till värmeelementet från insuget och se till att det kommer vatten.

Janne!

Jag fattar inte! Om jag har luft i systemet borde väl motorn gå varm, inte KALL?

Eller vad menar du?

P-O

Ja luft har strulat för mig också i andra bilmärken med aldrig i en Mustang

Har då räckt att jag stått i kraftig uppförsbacke på tomgång med locket avskruvat.....

Bubbla som fan och det löste sig.

Kan vara värt att testa

Janne!

Jag fattar inte! Om jag har luft i systemet borde väl motorn gå varm, inte KALL?

Eller vad menar du?

P-O

Mätaren visar kallt om givaren ligger i en luftficka, motorn kan vara hur varm som helst. Det faktum att du inte får någon värme i elementet tycker jag tyder på luft i systemet. Nu är jag inte säker på hur slangarna går på en BB men på en SB är det en 90º böj på insuget där ena slangen till elementet sitter. Ta loss den och kolla så att det verkligen kommer vatten, ibland har jag varit med om att det har samlats skräp i 90º böjen och det har hindrat vattnet från att cirkulera. Rensa med en bit ståltråd i böjen i så fall.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...