pools June 2, 2012 Report June 2, 2012 Hej!Har varit på träff idag och motorn kom aldrig upp i rätt temperatur. Det har jagsett ett par gånger nu. Har kollat termostaten, OK. Har spolat ur systemet meddiskmedel, som Jonas tipsade om för ett par år sedan. Har jag fått så bra kylningatt den går kall? Verkar ju inte klokt. Vattnet levererar ingen värme till kupén heller.Den känns varm när jag stannar. Men det går ju inte att känna hur varm den är medbara händerna. Men det finns tryck i kylaren när jag stannar. Ingen ånga frånavgaset heller. Och ingen vattenförlust.VAD?Mvh.P-O Citera
Per Berglund June 2, 2012 Report June 2, 2012 Men vilken termostat?Rätt vanligt att man har för kall termostat som öppnar för tidigt.Förlita dig inte på Ford tempgivaren heller!Släng in en Biltema tempmätare temporärt så du verkligen vet hur varm motorn är.Att kupé elementet inte fungerar är väll Ford standard! Citera
pools June 2, 2012 Author Report June 2, 2012 Termostaten öppnar vi 88 grader, för kallt?Tempgivaren kan ju visa fel, men det har blivit sämre sen jag rengjorde systemet.Biltemagrejjer kommer ALDRIG in i min bil!!! Får ta nån annan termometer då.Kupéelementet har ju funkat tidigare, Detta problem är nytt för i år.Men, det är ju klart, alltid är det nåt problem varje säsong som dyker upp! Tar detaldrig slut???Mvh.P-O Citera
Per Berglund June 2, 2012 Report June 2, 2012 Termostaten öppnar vi 88 grader, för kallt?Nej tycker jag inte.....Finns ju även 90 graders...Men lite lite skillnadMen, det är ju klart, alltid är det nåt problem varje säsong som dyker upp! Tar detaldrig slut???Nej så länge du håller på med Ford så tar det inte slut...Bara acceptera eller byt till ett premiummärke BMW, Mercedes! Citera
pools June 2, 2012 Author Report June 2, 2012 Nej så länge du håller på med Ford så tar det inte slut...Bara acceptera eller byt till ett premiummärke BMW, Mercedes! Skit på're, det blir ALDRIG nån sån där vagn från Bajern på våran gård. Och dessbättrefinns det ingen hos dom närmaste grannarna heller. Möjligen Mercedes, men då nån äldremodell. Var på en träff i dag, flera fina Mersor från 60-70-tal. Mums!!Då håller jag ju hellre på att fixa det ena efter det andra. Det är ju egentligen rätt kul faktiskt. Hur ska man annars fördriva vintern?Mvh.P-O Citera
Per Berglund June 2, 2012 Report June 2, 2012 Alltså håll käft och ta emot att det strular! Inte lätt alla gånger men som stolt Ford ägare får gilla läget att man måste göra om samma sak ett par gånger.Du om någon vet ju hur det är! Citera
JanneJ June 2, 2012 Report June 2, 2012 Hej!Har varit på träff idag och motorn kom aldrig upp i rätt temperatur. Det har jagsett ett par gånger nu. Har kollat termostaten, OK. Har spolat ur systemet meddiskmedel, som Jonas tipsade om för ett par år sedan. Har jag fått så bra kylningatt den går kall? Verkar ju inte klokt. Vattnet levererar ingen värme till kupén heller.Den känns varm när jag stannar. Men det går ju inte att känna hur varm den är medbara händerna. Men det finns tryck i kylaren när jag stannar. Ingen ånga frånavgaset heller. Och ingen vattenförlust.VAD?Mvh.P-Oluft, luft och åter luft. Jag tror du har luftficka/or så att vattnet inte cirkulerar i elementet och givaren inte har kontakt med vattnet. Citera
pools June 2, 2012 Author Report June 2, 2012 Det var som fan! Får man mothugg??? OK, då, jag ger mej. Har haft en djävla oturmed min bil. Har varit både det ena och det andra, som ni sett. Och ändå har jagtummen ungefär där den ska sitta. På höger sida om vänsterhanden, eller hur det nu var.Men tillbaka till problemet. Vad är fel?Mvh.P-O Citera
pools June 2, 2012 Author Report June 2, 2012 luft, luft och åter luft. Jag tror du har luftficka/or så att vattnet inte cirkulerar i elementet och givaren inte har kontakt med vattnet.Hej Janne!Får man inte ur luften om man kör? Kylarn är ju full när jag stannar. Och förresten, luften kyler väl inte? Citera
JanneJ June 2, 2012 Report June 2, 2012 Hej Janne!Får man inte ur luften om man kör? Kylarn är ju full när jag stannar. Och förresten, luften kyler väl inte?Nej, luften försvinner inte av sig själv. Finns det luft i de högsta delarna i systemet cirkulerar inte vattnet där. Ta loss slangen till värmeelementet från insuget och se till att det kommer vatten. Citera
pools June 2, 2012 Author Report June 2, 2012 Janne!Jag fattar inte! Om jag har luft i systemet borde väl motorn gå varm, inte KALL?Eller vad menar du?P-O Citera
Per Berglund June 2, 2012 Report June 2, 2012 Ja luft har strulat för mig också i andra bilmärken med aldrig i en MustangHar då räckt att jag stått i kraftig uppförsbacke på tomgång med locket avskruvat.....Bubbla som fan och det löste sig.Kan vara värt att testa Citera
JanneJ June 3, 2012 Report June 3, 2012 Janne!Jag fattar inte! Om jag har luft i systemet borde väl motorn gå varm, inte KALL?Eller vad menar du?P-OMätaren visar kallt om givaren ligger i en luftficka, motorn kan vara hur varm som helst. Det faktum att du inte får någon värme i elementet tycker jag tyder på luft i systemet. Nu är jag inte säker på hur slangarna går på en BB men på en SB är det en 90º böj på insuget där ena slangen till elementet sitter. Ta loss den och kolla så att det verkligen kommer vatten, ibland har jag varit med om att det har samlats skräp i 90º böjen och det har hindrat vattnet från att cirkulera. Rensa med en bit ståltråd i böjen i så fall. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.