Jump to content

Recommended Posts

Hej, har lite problem med styrservon på min mustang. När jag svänger åt vänster så måste jag hålla emot annars svänger den väldigt mycket av sig själv. Men åt höger är det inga problem. Jag har inte testat att göra något ännu. Vill ha lite tips på vart man ska börja. Är min första Mustang så har ingen koll hur det fungerar. Det är en Mustang från 1965.

mhdin verkar ha rätt tips.

Jag läste detta idag på ett Mustang-forum i USA:

Citat:

Too much toe-in will return the steering wheel to center aggressively and cause a sawtooth tire-wear pattern. This is why it's so important to get toe-in as accurate as possible. Toe-in also determines where the steering wheel sits when it returns to center. Sometimes, poor adjustment returns the steering wheel to 11 or 1 o'clock instead of noon. It's necessary to make identical, finite tie-rod end adjustments to center the wheel. Don't remove and adjust the steering wheel: Properly adjust the tie-rod ends and toe-in.

Slut på citat.

LÄNK:

http://www.mustangmonthly.com/howto/mump_0610_ford_mustang_alignment/viewall.html

finns en justermutter bakom en liten alukåpa längst ut på servon mot det vänstra däcket kolla så den är rätt inställd, skruvas i bott sen backa 1/4 varv tror jag

Tack för svaren. Var i veckan och hissa upp bilen och såg att den läcker en hel del olja vid kåpa där man gör justeringen, så ska börja med att åka till Hansen och köpa nya packningar. Då justerar jag den samtidigt och hoppas att jag slipper få fler överraskningar när jag svänger till vänster.