Chimera June 4, 2012 Report June 4, 2012 Jag är nyfiken på vilken kam det sitter i min 351 c och om den är rätt installerad. Hur göra?Min plan är att sätta en klocka på vip-armen till ventilerna på en cylinder och kolla öppnings/stängningstider. Och lyfthöjd. det borde väl räcka att identifiera kammen med?Hur vet jag om den är kuggad rätt då? Ska den öppna och stänga symmetriskt?Hur drivs kammen i en 351 C? Kedja eller kugghjul?Förslag mottages Citera
JanneJ June 4, 2012 Report June 4, 2012 Det där är inte lätt, jag hade plockat bort frontkåporna och tittat på märkningarna som förhoppningsvis finns bakom kamdrevet. För att få tillförlitliga mätvärden bör man mäta direkt på kammen utan lyftare och annat emellan, sedan är det en fördel att ha en stor gradskiva på vevaxeln så du verkligen kan se skillnad på t.ex 254º och 256º.Det finns inget 100% rätt när det gäller hur kammen är inställd mot vevaxeln, du kan ändra karaktären på motorn genom att flytta kammen nägra grader framå/bakåt beroende på hur du vill att motorn ska fungera. Ska den ha effekt som kommer in vid 4000 rpm eller ska det vara en rallymotor som har massor med vrid från tomgång. Sjävklart har tillverkaren ett riktvärde där kammens användningsområde ligger. Citera
Chimera June 5, 2012 Author Report June 5, 2012 OK, tack för råd Visst är kammen driven av kedja va? Det betyder väl inte steglös justering av kammen...? Mätte ventillyftet och fick knappa 7 mm på stötstången vilket indikerar orginalkammen (ska vara 6,7). Tyvärr var flera nockar historia, så det blir till att byta kamaxel. Citera
JanneJ June 6, 2012 Report June 6, 2012 Kammen drivs precis som du säger av en kedja, för att kunna ställa kammen som man vill monterar man ett justerbart kamdrev, centrumet och kuggkransen är skruvade ihop med ovala hål som ger möjlighet till några graders förskjutning.När du ska välja kamaxel gör det sist i hela motorbygget, att börja med att välja kam och sedan börja grotta med ventilstorlekar, komp, insug, mm kommer inte att bli 100% lyckat.När du har alla pusselbitarna på plats kontaktar du några kända kamtillverkares supportavdelning och skriver vad din motor består av så kommer de att ge bra råd på vilken kam som passar just din motor. Citera
JanneJ June 6, 2012 Report June 6, 2012 OK, tack för råd Visst är kammen driven av kedja va? Det betyder väl inte steglös justering av kammen...? Mätte ventillyftet och fick knappa 7 mm på stötstången vilket indikerar orginalkammen (ska vara 6,7). Tyvärr var flera nockar historia, så det blir till att byta kamaxel.Tänk på att du förmodligen har hydrauliska ventillyftare, det kan ge osäkra värden om du mäter på stötstången. Försök att mäta direkt på kammen istället. Citera
Chimera June 9, 2012 Author Report June 9, 2012 Ok, blir till att lyfta insuget och plocka bort lyftarna och mäta om... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.