June 7, 201212 yr comment_116252 Håller på att ska bygga ett stag till bakvagnen tänkte höra är det någon som har tips på hur man ska bygga eller några bra bilder? Bakvagnen är rätt slapp utan. Blir nya sänkbladfjädrar och gasdämpare och lågprofilsdäck, Tips mottages gärna
June 7, 201212 yr comment_116256 Jag gjorde ett fäste som svetsades i vänster rambalk strax bakom axeln, ett stöd som triangulering upp mot bagagerumsgolvet.Till höger på axeln svetsade jag sedan ett fäste för staget.mer info finns i min tråd, länk nedan.
June 8, 201212 yr Author comment_116271 mm inga vinklar man behöver hålla reda på eller nåt sånt? så långt stag som möjligt då? Åker du med 4 link och coils?
June 8, 201212 yr comment_116278 Jag har likadant panhardstag som Janne. Precis som du säger så gör du staget så långt som möjligt - ju längre staget är desto mindre sidoförskjutning av bakaxeln får du vid in- och utfjädring. Staget skall vara parallellt med bakaxeln. Jag vill minnas att SFRO rekommenderar M16 länkhuvuden i panharstag om du har tänkt att använda sådana. Kolla så att det finns utrymme för eventuell krängningshämmare om du tänker sätta dit det.Finns lite bilder i min tråd också:http://mustangclubsweden.org/showthread.php/12756-Mustang-HT-1968-CMC1336/page8http://mustangclubsweden.org/showthread.php/12756-Mustang-HT-1968-CMC1336/page10
June 8, 201212 yr comment_116289 mm inga vinklar man behöver hålla reda på eller nåt sånt? så långt stag som möjligt då? Åker du med 4 link och coils?Precis som Klingan skriver så ska staget vara så långt som möjligt och placerat mitt för axeln, parallellt med marken. Om du placerar staget högre eller lägre än mitt på axeln förändrar du var rollcentrum ligger på bakaxeln, lite överkurs om du inte tänker fintrimma beteendet på bana.Jag har kvar bladfjädrarna men har monterat momentstag för att hjälpa till med krafterna främst vid accerelation. En bakre k-hämmare gör att bakhjulen tar lite mer vikt i kurvorna och balanserar bilen bättre.Panhardstaget gör verkligen susen när man går in i en kurva lite inspirerat, bakvagnen håller spåret på ett helt annat sätt.Ska du byta stötdämpare satsa på ett par justerbara, åtminstone i rebound ( utdragsfasen ), det gör större skillnad än mycket annat i hjulupphängningsväg.
August 2, 201212 yr Author comment_118938 Håller på att bygga lite nu bygger från vänster ramben en profil ner och där blir det uniball. tänkte höra måste man ha ett snestag upp i koffertgolvet som extra förstärkning?? U profilen från rambenet kommer ca 10 cm ner. Tips och trix motages hur gör ni med avgasystemet när ni sänker har funderingar på att dra det under bakaxlen sen blir trångt med dubbbla 3 tum med låg bil
August 2, 201212 yr comment_118940 Påfrestningarna på fästet kan vara stora om du kör inspirerat, någon form av triangulering skulle jag rekommendera.Jag har dubbelt 2,5" avgas och det är rätt trångt, men det går
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.